פודקאסט | פודקאסט

המוסדיים מאמינים בנדל"ן: שווי ההחזקות מוכפל בכל חמש שנים


נכון לאמצע 2022 מסתכם שווי הנדל"ן שמחזיקים הגופים המוסדיים בישראל ב-75 מיליארד שקל • בחיפוש אחר תשואה לטווח ארוך הם מחפשים יציבות וגיוון • מה אפשר ללמוד מכיווני ההשקעה של גופים אלה? • האזינו

כסף בקיר - סיפורים על אנשים שהחליטו לשים את הכסף שלהם על נדל''ן
כסף בקיר - סיפורים על אנשים שהחליטו לשים את הכסף שלהם על נדל''ן

אם אתם עוקבים אחרי הפעילות העסקית של חברות הביטוח וקרנות הפנסיה בשנים האחרונות, ודאי הבחנתם בדיווחים הולכים ותכופים על רכישות נדל"ניות שהם מבצעים. נתונים שנחשפים כחלק ממחקר משותף לקריה האקדמית אונו ולחברת "טנדם קפיטל", מלמדים שהגופים המוסדיים אכן העלו הילוך בשנים האחרונות, והגדילו משמעותית את הפורטפוליו הנדל"ני שלהם. עד כמה החלו שם להתעניין בנדל"ן? אם בשנת 2002 שווי התיק הנדל"ני הכולל שלהם עמד על 4 מיליארד שקל בלבד, נכון לאמצע 2022, השווי עומד על 75 מיליארד שקל - עלייה של למעלה מפי 18.

"נכון שגם שוק הפנסיה היה יותר קטן ב־2002, וגם מחירי הנדל"ן היו יותר נמוכים, אבל כשמסתכלים על העלייה ב־20 שנה ורואים שב־2022 הם מחזיקים כבר בנכסים בשווי של 75 מיליארד שקל, זה מאוד מאוד משמעותי", אומר הכלכלן ד"ר עדו קאליר, שמשמש כראש מסלול ההתמחות במימון בקריה האקדמית אונו. העלייה בשווי הנכסים שמחזיקים גופים רבי־עוצמה אלה לא התרחשה בן לילה. בשנת 2007, השווי התקרב ל־10 מיליארד שקל, ותוך חמש שנים הוא הוכפל. חמש שנים לאחר מכן - ב־2017, השווי הוכפל שוב לכדי 40 מיליארד שקל. כעת אנחנו מתקרבים להכפלה נוספת בחמש שנים.

מה עוד אפשר ללמוד מכיווני ההשקעה של המוסדיים? האזינו לפרק השבוע של "כסף בקיר".