גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

​עסקת הענק של הרכבת תקועה, ומאות קרונות נוסעים לא יגיעו לישראל בקרוב

בשנה האחרונה בחנו ברכבת ישראל הפעלת רכבות עם 10 קרונות, במטרה להגדיל את מספר המושבים ב־30% ● אלא שההסכם מול אחת הספקיות מסתיים בקרוב, מה שמקשה לממש את העסקה ● החשש: אם המתווה לא יצא לפועל ולא יימצא פתרון אחר, התפוסה ברכבות תזנק ל־150% עד 2025

פריקת קרונות רכבת בנמל אשדוד / צילום: דוברות רכבת ישראל
פריקת קרונות רכבת בנמל אשדוד / צילום: דוברות רכבת ישראל

עלייתה ונפילתה של תוכנית החירום למאבק בצפיפות ברכבת ולהגדלת מספר מקומות הנסיעה בה הייתה מהירה. בשנה האחרונה בחנו ברכבת ישראל הפעלת רכבות עם 10 קרונות, בשונה מרכבות קצרות יותר שפועלות היום, לנוכח העובדה שמספר הנוסעים צפוי לגדול משמעותית בשנים הקרובות.

תוצאות הבחינה היו חיוביות ולימדו שיש צורך לבצע שינויים מכניים ותשתיתיים כדי להכשיר את הרכבות הללו. אולם, נראה שברגע האחרון המתווה, שאמור היה להגדיל את הקיבולת ברכבות ב־30% - קרס בעקבות גרירת רגליים מצד המעורבים.

מדובר בעסקה שהייתה אמורה להיות טובה לכל הצדדים, ובראש ובראשונה לנוסעי רכבת ישראל, משתמשי התחבורה הציבורית ומי ששוקל לעבור אליה מרכבו הפרטי. העסקה יכלה גם להיות טובה למשרדי התחבורה, שהיה יכול להיות חתום על שדרוג השירות ולרשום הישג משמעותי בתחום הרכבות, ולמשרד האוצר, שהיה מקדים את מימוש התקציב המשוריין ממילא לרכש הציוד.

ההסכם שמסתיים באוקטובר הקרוב

כדי להביא להקלה בעומס ברכבות, הוצע ברכבת לנהל משא ומתן במסגרת החוזים הקיימים היום מול ספקי הקרונות - חברת אלסטום (לשעבר בומברדייה) ומול חברת סימנס. מכיוון שמרבית הרכבות הפעילות כיום בישראל הן של אלסטום, הכיוון שנשקל בממשלה הוא לאשר את מרבית הרכש ממנה, ואת היתר להשלים מסימנס.

במסגרת העסקה, הוצע לרכוש משתי החברות למעלה מ־200 קרונות נוספים בעלות של 2 מיליארד שקלים, שמיועדים להתחבר לרכבות קיימות על מנת להאריכן. 196 מהם מחברת אלסטום - אלא שההסכם מול החברה מסתיים באוקטובר, מה שמקשה על האופציה לרכוש את הקרונות החדשים.

העסקה אמורה להסתיים עד לסוף שנת 2024. כשעד אז תתאפשר הגדלה של כמעט 200 אלף מושבים ביממה, שמהווים תוספת של 30% לקיים היום. כך, התפוסה ברכבות תרד משמעותית, כשהמטרה היא לשלב בכל רכבת קרון לאופניים, קרון לבעלי מוגבלויות ושני קרונות אורבניים שבהם ניתן גם לעמוד.

לצד רכישת הקרונות, יש לבצע פעולות משלימות כמו הארכת רציפים, הכשרות, טיפול במוסכים ועוד. המחסור כה חמור, עד שעם סיום ההצטיידות, הרכבת תצטרך לצאת לרכש חדש נוסף.

הבירוקרטיה שמקשה ליישום התוכנית

לאחר הצעת הנהלת הרכבת, הנושא נדון כבר כשנה אך המעורבים גררו רגלים. כעת, ברגע האחרון המתווה קרס והשאלות התרבו מצד הדירקטוריון, משרדי הממשלה וחברת הבקרה. הסוגיה המשפטית שמונחת על השולחן היא כיצד ניתן להשיב על כל השאלות ולבצע את כל הבדיקות, ובמקביל לעמוד במסגרת הזמנים החוזית שמסתימת בעוד חודש בדיוק.

אחת הסוגיות קשורה בדוחות מבקר המדינה: ב־2013 וב־2019 חיבר המבקר דוחות על רכש הקרונות ברכבת, בהם עסק באותו החוזה הקיים היום מול בומברדייה משנת 2010. לטענת המבקר, באותו חוזה ניתנו אופציות לרכישות עתידיות, כשלאורך השנים הוזמנו פעם אחר פעם עשרות קרונות בהליכי חירום ומבלי שהתקיים הליך תחרותי מחודש.

נמתחה ביקורת על כך שבמסגרת אותו חוזה אומצו תקנים אירופאיים שרק חברה אחת יכלה לעמוד בה, ולאחר מכן הדרישות הופחתו. ביקורת נוספת הופנתה כלפי הרכבת על כך שבשנים אלו מיהרה לתת התחייבויות כספיות ללא אישורן בממשלה. כעת, נערכת בדיקה של כל ההשלכות של רכישה במסגרת אופציה מכרזית וללא הליך תחרותי מחודש.

ההנחה הרווחת היא שמקרה זה שונה ממקרים קודמים, שכן מדובר בהארכת רכבות קיימות ולא ברכישת רכבות חדשות. גם מבחינה מקצועית נבחנת השאלה - כיצד ניתן לבטח את הרכבת במקרה שהקרונות לא מתאימים לנסיעת מערך הכולל 10 קרונות כמובטח ובחינת התועלת הכלכלית של המשך הרכש במסגרת חוזה קיים לאחידות הצי הרכבתי.

כל השחקנים חוששים מדוח מבקר מדינה, אלא שכל השאלות עולות ברגע האחרון האפשרי למימוש העסקה, והן מצויות כעת בבחינה של הגורמים המשפטיים, כשההערכה היא שחרף דוחות מבקר המדינה, ניתן להוציא את העסקה לפועל. אולם, ככל שחולפים הימים, אובדים הסיכויים למימושה ולהטבה בטווח הקצר לנוסעי הרכבת ולמשק הישראלי. כך ניסיון להיטיב את המצב נתקל בחומה בירוקרטית ומשפטית והשיפור בשירות עלול להידחות במשך שנים ארוכות.

100 מיליון נסיעות עד שנת 2025

בשנת 2019 היקף הנסיעות ברכבת הגיע ל־70 מיליון בכל שנה, ובשנים הקרובות המספר צפוי לגדול במיליונים נוספים. על פי התחזיות, בשנת 2025 המספר צפוי לעמוד על 100 מיליון נסיעות. כל זאת, בזמן שהקרונות עמוסים בשעות השיא - תופעה שגורמת למי שיכול לבחור שלא לנסוע ברכבת או לנסוע בה בתנאים ירודים שמשפיעים על זמני העלייה והירידה מהרכבת, ולכן גם על טיב השירות שניתן ועל האיחורים.

לאורך שנים המדינה לא חזתה נכון את הגידול במספר הנסיעות ברכבת ולא השקיעה די בתשתיות. כתוצאה מכך, בציר איילון, למשל, פועלות רק שלוש מסילות רכבת שיכולות להסיע עליהן 14 רכבות לכל כיוון בשעה, לירושלים מופעלות רק שתי רכבות בשעה ובין חיפה לתל אביב רק ארבע רכבות.

הטבה מבחינת התשתית תתרחש רק בשנת 2030, אז תוקם המסילה הרביעית באיילון ויוכפלו מסילות החוף, ובשנת 2027 המסילה המזרחית מלוד לחדרה על תוואי כביש 6. אלא שעד אז מספר הנוסעים צפוי לגדול באופן משמעותי, במיוחד לנוכח החלת אגרות הגודש המתוכננות.

עד אז ננקטים צעדים שונים, אך גם הם לא יוכלו לגשר על הפער כולו. כך למשל, החלפת מערכת האיתות בשנת 2025 תוכל להוסיף עוד שלוש רכבות בשעה בציר איילון, אבל הוא לא צפוי לשחרר את פקק הרכבות שעל ציר החוף. פתרון אחר הוא החלפת קרונות חד קומתיים בדו־קומתיים, שילוב קרונות אורבניים שמאפשרים גם עמידה והארכת רכבות.

אך למרות זאת, גורמי מקצוע מעריכים שבשעות השיא התפוסה ברכבות תעמוד על 150% נוסעים, כלומר מעבר למה שהרכבת יכולה לספק. לכן, גובר החשש שצפיפות כה גבוהה תוביל להרעת השירות ולהעדפת הרכב הפרטי על פניו - עבור מי שיכול. 

עוד כתבות

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם