בעקבות ההודעה על הגיוס החלקי: ברוסיה מתנפלים על כרטיסי טיסה

אחרי שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע על זימון מיידי של 300 אלף חיילי מילואים, הביקוש לכרטיסי טיסות יוצאות מהמדינה קפץ • הכרטיסים לטיסות ישירות ממוסקבה לאיסטנבול, יעד אליו רוסים יכולים להיכנס ללא ויזה, אזלו • לפי נתוני Google Trends, חל זינוק בחיפוש השאילתות "איך לעזוב את רוסיה", "את מי אפשר לגייס", "הסלמה" ו"מלחמה"

כרזת הלל לחיילים הרוסיים הנלחמים באוקראינה. סנט פטרסבורג / צילום: Reuters, Anton Vaganov
כרזת הלל לחיילים הרוסיים הנלחמים באוקראינה. סנט פטרסבורג / צילום: Reuters, Anton Vaganov

הכרטיסים לטיסות בכיוון אחד מחוץ לרוסיה אוזלים במהירות, לאחר שמוקדם יותר היום (ד') הנשיא ולדימיר פוטין הורה על זימון מיידי של 300 אלף חיילי מילואים. בהודעה שהוקלטה מראש אמר פוטין כי המערב "רוצה להרוס את המדינה שלנו". עוד הוא טען כי המערב ניסה "להפוך את אנשי אוקראינה לבשר תותחים".

"נשתמש בכל האמצעים. זה לא בלוף": פוטין מהמר על כל הקופה בניסיון להציל את כבודו | פרשנות 
"המערב רוצה להרוס אותנו": פוטין הכריז על גיוס צבאי חלקי ברוסיה 
מדינות המערב מגיבות להכרזת פוטין: "הודאה שאוקראינה מנצחת"

פוטין אמר כי "אירועי גיוס" יתחילו היום, מבלי לספק פרטים נוספים. הודעתו של הנשיא הרוסי, שנמסרה בנאום בטלוויזיה במהלך שעות הבוקר המוקדמות, עוררה חשש שגברים בגילאי הלחימה לא יורשו לצאת מהמדינה. שר ההגנה סרגיי שויגו הבהיר כי צווי הגיוס יוגבלו לבעלי ניסיון כחיילים מקצועיים, וכי לא יזומנו סטודנטים.

אזלו הכרטיסים לאיסטנבול

למרות הניסיונות להרגיע את הציבור הרוסי, לפי נתוני Google Trends, יותר ויותר משתמשים מחפשים את אתר "Aviasales" - הפלטפורמה המובילה במדינה לרכישת טיסות. חל גם זינוק בחיפוש השאילתות "איך לעזוב את רוסיה", "את מי אפשר לגייס" (יותר מ-20 אלף חיפושים היום), "הסלמה" (יותר מ-10,000 חיפושים היום) ו"מלחמה".

לפי נתוני Aviasales, הכרטיסים לטיסות ישירות ממוסקבה לאיסטנבול שבטורקיה וליירבאן שבארמניה, שני יעדים אליהם רוסים יכולים להיכנס ללא ויזה, אזלו. חיפוש טיסות בקו שגרתי ופופולרי בין מוסקבה לבין איסטנבול פשוט בלתי אפשרי. למשל, כבר לא ניתן למצוא טיסה בטווח של השבועיים הקרובים.

אזרחים רוסים רבים עטו על כרטיסי הטיסה של החברות הטורקיות, אשר ממשיכות את התנועה האווירית בין המדינות בעקבות התעקשות הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן שלא להצטרף לעיצומים נגד מוסקבה. בין השאר, טורקיש איירליינס מפעילה טיסות למוסקבה, סוצ'י, סנט פטרסבורג, טיומן, אופה, וולגוגרד ויקטרינבורג. מעבר לכך, גם חברת הלואו-קוסט פגסוס מפעילה טיסות לרוסיה.

ברויטרס מדווחים כי גם קווים עם עצירות ביניים, כמו מוסקבה-טביליסי, לא היו זמינים. המטוסים מתמלאים כעת במהירות שיא, והמחירים מזנקים: הטיסות הזולות ביותר ממוסקבה לדובאי עלו יותר מ-300 אלף רובל (כ-5,000 דולר) - פי חמישה מהשכר החודשי הממוצע במדינה.