מדינות המערב מגיבות להכרזת פוטין: "הודאה שאוקראינה מנצחת"

מדינות אירופה ושכנותיה של רוסיה הגיבו היום בחריפות לגיוס החלקי עליו הכריז נשיא רוסיה ולדימיר פוטין • ליטא מעלה כוננות, בבריטניה רואים בכך "הסלמה מדאיגה", וראש ממשלת הולנד אומר כי ההכרזה של פוטין היא "סימן לפאניקה"

חיילים אוקראינים יורים לעבר עמדות רוסיות באזור חרקיב / צילום: Associated Press, Andrii Marienko
חיילים אוקראינים יורים לעבר עמדות רוסיות באזור חרקיב / צילום: Associated Press, Andrii Marienko

מדינות אירופה ושכנותיה של רוסיה הגיבו היום (ד') בחריפות לגיוס החלקי עליו הכריז נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, וגם לאיומים בנוגע לשימוש אפשרי בנשק גרעיני. שר ההגנה הליטאי הודיע כי "כוח התגובה המהירה" של הצבא הליטאי יוצב כעת ב"כוננות גבוהה", משום שהגיוס הרוסי נעשה גם במובלעת קלינינגרד השכנה. בפינלנד מסר שר ההגנה כי המצב לאורך הגבול "רגוע ויציב", אך כי הצבא הפיני "מוכן וכשיר לפעולה".  

● "נשתמש בכל האמצעים. זה לא בלוף": פוטין מהמר על כל הקופה בניסיון להציל את כבודו | פרשנות
"המערב רוצה להרוס אותנו": פוטין הכריז על גיוס צבאי חלקי ברוסיה 
●  בעקבות ההודעה על הגיוס החלקי: ברוסיה מתנפלים על כרטיסי טיסה

שר במשרד החוץ הבריטי הזהיר הבוקר כי הנאום מצד פוטין מהווה "הסלמה מדאיגה", ואמר בראיון לסקיי ניוז כי "יש לקחת את האיומים ברצינות רבה". שר ההגנה הבריטי, בן וואלאס, אמר לאחר מכן בהודעה רשמית כי ההכרזה הרוסית על גיוס חלקי מהווה "הודאה בכך שהפלישה נכשלת". לדבריו, העובדה שפוטין "מפר את ההבטחות שלו לא לגייס את האוכלוסייה" היא ההוכחה לכך. "פוטין ושר ההגנה שלו שלחו רבבות אזרחים למותם, עם ציוד גרוע והנהגה לקויה... שום כמות של איומים או תעמולה לא יכולה להסתיר את העובדה שאוקראינה מנצחת את המלחמה הזו".

שר הכלכלה הגרמני, רוברט האבק, אמר כי ההכרזה של פוטין מהווה "צעד שגוי נוסף מצד רוסיה". הוא אמר כי הקבינט הגרמני יתכנס לדון בנושא. גרמניה עומדת בפני הכרעה לגבי חימוש אוקראינה בטנקים מתוצרתה. 

"סימן לפאניקה"

ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, הצטרף לגינויים ואמר כי ההכרזה של פוטין היא "סימן לפאניקה". הוא ניסה להפחית את החששות מעימות גרעיני, ואמר כי "הרטוריקה של פוטין בנוגע לשימוש בנשק אטומי היא משהו שכבר שמענו בעבר. הייתי ממליץ להישאר רגועים".

מנהיגי מדינות המערב גם גינו את התוכנית הרוסית שהוכרזה לבצע משאלי עם על הצטרפות אזורים שנכבשו על-ידי המדינה, ואמרו כי לא יהיה להם תוקף בינלאומי. לטביה, שלה גבול משותף עם רוסיה עצמה, הודיעה כי לא תעניק מקלט לרוסים שירצו לעבור לשטחה בניסיון לחמוק מגיוס.

מדינות נוספות שתומכות באוקראינה, כמו פולין וצ'כיה, הודיעו כי לא ישנו את המדיניות שלהן, וקראו להמשיך ולחמש את הצבא האוקראיני. "רוסיה תנסה להרוס את אוקראינה ולחטוף חלק משטחה", אמר ראש ממשלת פולין, "אסור לנו לאפשר לכך לקרות".