מרב מיכאלי, העבודה, סרטון בטיקטוק, 15.9.22 / צילום: דוברות הכנסת
על רקע השימוש הגובר בקורקינטים ובאופניים חשמליים, והביקורת הציבורית על חוסר הסדר שנלווה לו ועל הנפגעים הרבים, הציגה שרת התחבורה בשורה חשובה. בסרטון שהעלתה בטיקטוק ובפייסבוק היא הניפה בידיה לוחית רישוי קטנה, ובישרה לצופים: "מעכשיו אי אפשר לנסוע בלי זה על הקורקינט החשמלי או על האופניים החשמליים שלכם… זה בלי אגרה אבל צריך יהיה להירשם ואתן חייבות וחייבים לנסוע לפי החוק… הדרך היא של כולנו, ותתחדשו".
הסרטון הזה בהחלט יוצר את הרושם כי החל מעכשיו מי שירצה לעשות שימוש בכלים הללו יצטרך להצטייד בלוחית רישוי כזאת, אבל האם זהו באמת המצב? הרפורמה המדוברת אמורה להתבצע באמצעות תקנות חדשות לפקודת התעבורה, אלא שלפי משרד התחבורה עצמו מדובר בצעד שטרם קרה. באתר המשרד, שם פורסמה ההודעה לתקשורת על התוכנית החדשה, נכתב במפורש כי "התקנות החדשות יופצו בקרוב להערות הציבור ויועלו לאחר עיבוד ההערות והתיקונים לאישור ועדת הכלכלה בכנסת". אז מרב מיכאלי לא דייקה והרפורמה לא תהיה בתוקף "מעכשיו" (כלומר, מיום פרסום הסרטון: 15 בספטמבר), אבל אולי היא עומדת להיכנס לחיינו ממש בקרוב? מתברר שלא ממש.
תיקוני חוקים וחקיקות משנה צריכים להיות מופצים לעיון הציבור הרחב. לרוב, הטיוטה פתוחה להערות הציבור במשך 21 יום, אך במקרים חריגים יכולה הממשלה לקצר את ההליך לשבוע. לפי אתר החקיקה, טיוטת התקנות החדשות פורסמה רק ארבעה ימים אחרי פרסום הסרטון, ב־19 בספטמבר, כך שהיא תהיה פתוחה להערות הציבור עד ה-10 באוקטובר. כלומר, משך הזמן לא קוצר. האם ב־10 באוקטובר התקנות הללו יכנסו לחיינו? גם לא. המשוכה הבאה שהתקנות יצטרכו לעבור היא ועדת הכלכלה של הכנסת. הכנסת, כידוע, פועלת כעת במתכונת מצומצמת, כך שהוועדה לא מתכנסת באופן סדיר. על מנת לכנס אותה יהיה צריך לקבל את אישורה של ועדת ההסכמות, בה יושבים נציג מטעם יש עתיד ונציג מטעם הליכוד. ואם ועדת ההסכמות תאשר? גם אז אין כל ודאות שיו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, ימהר להעלות את הנושא לדיון.
לפני כחצי שנה, למשל, סירב ביטון לכנס את הוועדה כדי לאשר תקנות אחרות שפרסמה מיכאלי, בנושא מערכת שכחת ילדים ברכב. וגם כשהנושא יעלה לדיון בוועדה, אין ודאות לגבי מספר הדיונים שיוקדשו לו וכמובן שגם לא לגבי השאלה האם התיקון יזכה לרוב.
ולבסוף, מה יקרה כאשר התקנות הללו יזכו לאישור המיוחל? האם מאותו רגע כבר לא יהיה ניתן לנסוע על כלי הרכב הללו ללא לוחית רישוי? גם כאן התשובה היא כנראה שלילית. לפי דיווחים בתקשורת, בחצי השנה הראשונה לא תהיה חובה להתקין את הלוחית והצעד יהיה וולונטרי. בדברי ההסבר לתקנות נכתב בהקשר זה כי תחילת התקנות "תידחה בפרק הזמן הנדרש על מנת לאפשר לציבור לבצע את הליך הרישום ולהצמיד את לוחיות הזיהוי", וכי "פרק זמן זה יקבע בהמשך".
בשורה התחתונה: דבריה של מיכאלי לא נכונים. תיקון החקיקה שמחייב שימוש בלוחית רישוי לקורקינטים ואופניים חשמליים הוא כרגע בגדר טיוטה להערות הציבור. לאחר שאלה יתקבלו התקנות יצטרכו לעלות לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת שכרגע לא פועלת במתכונת סדירה, ולזכות לאישור הח"כים. גם לאחר כניסת התקנות לתוקף, הן יהיו וולונטריות למשך תקופה.
עדכון 22.9: בגרסה קודמת של הבדיקה נכתב כי הטיוטה פתוחה להערות עד ה-20 באוקטובר. התאריך הנכון הוא 10 באוקטובר.
תחקיר: אורי כהן