כלכלה, רובים, אינפלציה: מנהלי הבנקים הגדולים בארה"ב הגיעו לשימוע בקונגרס וזה מה שהיה להם להגיד

ג'יין פרייזר מסיטיגרופ, ג'יימי דיימון מג'יי.פי. מורגן אומרים שלא יגבילו מכירות של כלי נשק, בשימוע מול וועדה של בית הנבחרים

בניין הקפיטול בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Andrea Izzotti
בניין הקפיטול בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Andrea Izzotti

ראשי הבנקים הגדולים ביותר בארה"ב ביטאו חששות לגבי מצב הכלכלה האמריקאית, והזהירו מהסכנות של אינפלציה גבוהה והעלייה בשיעורי הריבית.

כשענו על שאלות של מחוקקים בבית הנבחרים ביום רביעי, מנהלי בנקים גדולים, כולל ג'יימי דיימון מג'יי.פי מורגן צ'ייס וג'יין פרייזר מסיטיגרופ, ציירו תמונה חיובית של התעשייה שלהם, ואמרו שהיא עוזרת לכלכלה להשתקם מהמיתון שגרמה המגיפה, אך במקביל הביעו אי וודאות לגבי העתיד.

ביום הראשון מתוך יומיים של שימועים בקונגרס, מנהלי הבנקים ענו גם על שאלות לגבי תקנות פדרליות והדפו התנגדויות רפובליקאיות לקוד חדש בכרטיסי אשראי וכרטיסי חיוב המזהה רכישות בחנויות כלי נשק.

דיימון אמר שכוחות מתחרים משפיעים על הכלכלה. אלה כוללים הוצאת צרכנים חזקה והרבה משרות במקביל לאינפלציה גבוהה, הפרעות לשרשראות אספקה, המלחמה באוקראינה והירידה בביטחון הצרכנים. אבל הוא אמר שקשה לחזות במדויק אם הפדרל ריזרב יצליח להשיג נחיתה רכה, מצב בו האינפלציה מתמתנת אבל ישנה רק ירידה קלה בפעילות הכלכלית.

"בגלל המלחמה באוקראינה ואי הוודאות שזה גורם באספקת האנרגיה ואספקת המזון העולמית, יש סיכוי שזה יחמיר", אמר.

כשנשאל אחר כך לגבי יכולת הפד להימנע מנחיתה קשה, אמר דיימון: "אני מחזיק אצבעות".

לקראת סוף השימוע, כל המנכ"לים הרימו יד כשנשאלו מי חושב שהפד יהיה נחרץ להילחם באינפלציה.

הבנק המרכזי אישר העלאה של הריבית ב־0.75% ביום רביעי בפעם השלישית ברציפות. נגידי בנקים מרכזיים צפו שיעלו את הבנצ'מרק בלפחות עוד 1.25% עד דצמבר, לטווח שבין 4.25% ל־4.5%.

פרייזר אמרה שריביות גבוהות יותר כנראה ימתנו את הצמיחה בארה"ב ובמדינות אחרות. "אנחנו מאוד מודאגים מהמחירים הגבוהים שצרכנים משלמים באמריקה וברחבי העולם", אמרה.

נגידי הפד צופים שכלכלת ארה"ב תגדל ב־0.2% ברבעון הרביעי השנה לעומת השנה שעברה. במידה וזו תהיה הצמיחה יהיה מדובר בהאטה חדה מצמיחה של יותר מ־5% שנה שעברה.

השימועים של מנכ"לי הבנקים הם הפעם השלישית מאז 2019 שמנהלים בכירים מופיעים יחד בפני מחוקקים אמריקאים. המנהלים הופיעו ביום רביעי בשימוע שעשתה חברת בית הנבחרים מקסין ווטרס (דמוקרטית מקליפורניה), יושבת ראש וועדת השירותים הפיננסיים. הם צפויים להופיע בסנאט ביום חמישי.

ווטרס לחצה את מנכ"ל וולס פארגו צ'רלס שארף בנושא סדרת פעולות רגולטוריות ואחרות, כולל קנס של 250 מיליון דולר בשנה שעברה על היעדר התקדמות בטיפול בנושאים מתמשכים במחלקת המשכנתאות של הבנק. שארף אמר שייקח שנים לתקן את הנושאים האלה.

"אני מאוד מאמין שאנחנו עושים התקדמות", אמר.

בהתייחסות לכוונת הפדרל ריזרב להתחיל בחינה נרחבת של דרישות הון ודרישות אחרות, שאל את הבנקאים חבר בית הנבחרים מצפון קרולינה פטריק מקהנרי, הרפובליקאי הבכיר ביותר בוועדה, על עלויות הרגולציה.

בירידה עתידית בכלכלה, אמר דיימון, ג'יי.פי מורגן עלולה לשבת על טריליון דולר ש"לא נהיה מסוגלים להשתמש בהם". הוא שיבח את עדכון התקנות מ־2010 המכונות תקנות דוד־פרנק, אבל אמר שכמה מהתקנות שהותקנו לאחר המשבר "הלכו רחוק מדי" וצריך לעשות איזון מחדש.

בנקים אומרים שהם מוגבלים באופן לא הוגן על ידי דרישות הון שאינן מתחשבות בסיכון ומבוססות רק על קנה המידה, כולל באפר הון שמיושם גם על החברות הגדולות ביותר, ותקנה נוספת הקשורה לטיפול בנכסים מאוד בטוחים כמו אג"ח של משרד האוצר. למרות שהפד הרשה להקלה זמנית בדרישה האחרונה לפקוע מתוקף בסוף שנה שעברה, הוא עוד לא הציע בחינה נרחבת יותר של האופן בו הרגולציה מתייחסת לנכסים מאוד בטוחים, כפי שהבטיח לעשות.

חבר בית הנבחרים ביל פוסטר (דמוקרט מאילינוי) מתח ביקורת על הבנקים על מה שתיאר כניסיונות חוזרים ונשנים להקל בכללים לאחר המשבר, וטען שהצעדים האלה יחשפו את משלמי המיסים לסיכונים גדולים יותר. כשפוסטר שאל את הבנקים אם דרישות הון קשות יותר לאחר המשבר מנעו מהבנקים שלהם להיות ב"עשור מאוד רווחי", אף אחד לא הרים את ידו.

מחוקקים רפובליקאים, לרוב בני ברית של החברות הפיננסיות, מתחו לאחרונה ביקורת על התעשייה על עמדה שהם מגדירים ליברלית בנושאי מדיניות.

חבר בית הנבחרים רוג'ר וויליאמס (רפובליקאי מטקסס) שאל את המנכ"לים אם הם מסכימים עם תוכנית מהעת האחרונה של חברות כרטיסי האשראי להוסיף קוד המזהה רכישות הנעשות בחנויות המוכרות נשק ותחמושת.

מנהלי הבנקים אמרו שההחלטה להוסיף את הקוד נעשתה על ידי קבוצה האחראית על קביעת סטנדרטים לתעשייה. רשתות כרטיסים, כולל ויזה, מאסטרקארד ואמריקן אקספרס, החליטו שהן מאמצות את הקוד החדש, צעד שישפיע על הבנקים המנפיקים כרטיסי אשראי וכרטיסי חיוב. בשימוע ביום רביעי, אמרו הבנקאים שהבנקים לא ישתמשו בקודים להפרה של חוקים המגנים על פרטיות הלקוחות או כדי להגביל מכירת נשק.

"אנחנו לא רוצים להיות בעסק של לומר לאזרחים אמריקאים מה הם יכולים לעשות עם הכסף שלהם", אמר דיימון, שהוסיף שהוא מבין את חששות המפלגה הרפובליקאית בנושא.

פרייזר אמרה, "אנחנו לא מתכוונים להשתמש בקוד להגביל את המכירות של כלי נשק למחזיקי כרטיסים פרטיים שלנו".

פעילים להגבלת כמות כלי הנשק לוחצים על התעשייה הפיננסית לעשות יותר כדי לעזור לצמצם מקרים של ירי המוני, אם כי מדובר במאבק שלא הגיע להישגים רבים. הם אומרים שקוד האשראי החדש יכול לעזור לזהות מכירות נשק חשודות. תומכי זכויות החזקת הנשק מתנגדים למאמצים האלה ואומרים שהם עלולים למנוע באופן בלתי הוגן מכירות חוקיות של כלי נשק.

● דיוויד בנואה השתתף בהכנת הכתבה.