הישראלים צופים בטלוויזיה 3.5 שעות ביום, כמעט שעה יותר מהממוצע העולמי

ישראלים צופים בטלוויזיה 210 דקות בממוצע ביום, בעוד שהממוצע העולמי עומד על 156 דקות - כך עולה מנתוני חברת Global • מהדוח עולה כי כיום 10% מכל התוכניות בעולם הן מז'אנר הריאליטי התחרותי, והתוכנית שרשמה את נתוני הצפייה הגבוהים ביותר בכל העולם היא "הזמר במסכה"

שחקני איטליה בגמר היורו.  אירוע הספורט הנצפה ביותר ב-2021 / צילום: Associated Press, Paul Ellis
שחקני איטליה בגמר היורו. אירוע הספורט הנצפה ביותר ב-2021 / צילום: Associated Press, Paul Ellis

שעה יותר מכולם: ישראלים צופים בטלוויזיה 210 דקות בממוצע ביום, בעוד שהממוצע העולמי עומד על 156 דקות - כך עולה מנתוני חברת Global, העוסקת במחקר ושיווק במדיה הטלוויזיונית.

מדובר בקפיצה משמעותית בצפייה לעומת תקופת טרום הקורונה: ב-2019 ממוצע דקות הצפייה בישראל עמד על 195 דקות, נתון שהיה גבוה ב-28 דקות מהממוצע העולמי.

עד מתי פרטנר וסלקום ימשיכו להפסיד בטלוויזיה, ומה יהיה המהלך הבא בתחום?
איך הפכה "שר הטבעות" לסדרת הטלוויזיה הכי יקרה בהיסטוריה
נטפליקס מול דיסני פלוס: בדקנו איזה שירות סטרימינג עדיף בישראל   

העלייה בצפייה בישראל לא מיוחסת רק לכניסת חברות הסטרימינג, אלא גם לעלייה משמעותית שחלה בדקות הצפייה בערוצי הברודקאסט המספקים תוכן מקומי: קשת 12, רשת 13, ערוצי כאן, ערוץ 9 בשפה הרוסית ערוץ 24, ערוץ 14 וערוץ 30 בערבית.

מבדיקה שערכה הוועדה הישראלית למדרוג לגבי סך הצפייה בערוצים אלה, עולה כי ב-2019 צפו בהם הישראלים 55 דקות ביום בממוצע, וב-2021 נרשמה עלייה ל-68 דקות.

 
  

באופן כללי, מאז שנות ה-90 ועד היום חלה ירידה קלה בשיעורי הצפייה בטלוויזיה בממוצע עולמי - בין היתר בעקבות כניסתן של הרשתות החברתיות לחיינו. עם זאת, בפילוח לפי יבשות ניתן לראות כי באירופה ובדרום אמריקה חלה עלייה בדקות הצפייה, בעוד שבאסיה ובצפון אמריקה חלה ירידה.

שתי נקודות מעניינות נוספות הן שבממוצע העולמי נרשמה ב-2021 ירידה בכמות דקות הצפייה בזמן השידור עצמו (Live), כלומר מגמת העלייה בצפייה הנדחית נמשכת; ואירופה היא היבשת היחידה שבה לא חל כמעט שינוי במספר דקות הצפייה בין 2019 ל-2021.

התחזקות שידורי הספורט

מדי שנה מפרסמת גלובל את דוח One-Television, שמציג את נתוני הצפייה בטלוויזיה ב-120 מדינות, ובהן ישראל. מדובר בסך מצטבר של כ-4 מיליארד צופים, וכ-7,000 ערוצי טלוויזיה. הנתונים מתייחסים לצפייה בערוצי הטלוויזיה "הרגילים", בסטרימינג (כמו נטפליקס ודיסני, למשל) ובתכני VOD. הנתונים נמדדים עבור ועדות המדרוג במדינות השונות ומועברים לגלובל לצורך הכנת הדוח.

הדוח הנוכחי מסכם את שנת 2021 ובוחן אותה בהשוואה לשנת הקורונה (2020) ולשנה "הרגילה" שקדמה לה. חלק ממגמות הצפייה שהשתנו בתקופת הקורונה כבר "תיקנו" את עצמן, וחלקן עדיין כאן ולכן רלוונטיות גם כעת.

עדיין מוקדם לסכם את הרייטינג בישראל ב-2022, מה גם ששידורי הבחירות המרכזיים וכן המדגמים, אשר ידועים כבעלי שיעורי צפייה גבוהים, עדיין לפנינו. עד כה, התוכנית עם הרייטינג הגבוה ביותר הייתה גמר "נינג'ה ישראל", ששודר בתחילת חודש מרץ, עם 26.1% - נתון נמוך יותר מהשיאים של 2021. נזכיר כי גמר "האח הגדול" שנערך לאחרונה רשם רייטינג של 22.5%.

כאמור, בישראל בולטים בעיקר שידורי האקטואליה ותוכניות הריאליטי, אולם בעולם שידורי ספורט מהווים חלק משמעותי בצפייה. ב-2020 בוטלו אירועי ספורט רבים, מה שהוביל לירידה של 32% בצפייה בערוצי הספורט בעולם לעומת השנה הקודמת.

שנה לאחר מכן, ב-2021, השידורים הספורטיביים שבו ותפסו מקום בולט. למעשה, בשליש מהמדינות שנבדקו היו אלה ערוצי הספורט שרשמו את הקפיצה הגדולה ביותר בשיעורי הצפייה (יש לסייג ולומר שמדובר "רק" במקום השני: ב-45% מהמדינות הערוצים ה"כלליים" הם אלה שרשמו את הקפיצה הגדולה ביותר).

שידורי היורו (אליפות אירופה בכדורגל) היו אירוע הספורט המתמשך הנצפה ביותר ב-34% מהמדינות בעולם ב-2021, כאשר באירופה מדובר היה ב-62% מהמדינות. הגמר עצמו היה שידור הספורט הנצפה ביותר בשמונה מדינות, ובהן בריטניה ואיטליה ששיחקו בגמר - וישראל.

לעומת זאת, אולימפיאדת טוקיו 2020 עניינה פחות צופים - והיא הייתה אירוע הספורט המתמשך הנצפה ביותר רק ב-10% מהמדינות בעולם (באסיה - ב-35% מהמדינות).

"הזמר במסכה" מעל כולם

כשמנקים את הספורט מהמשוואה, התחומים הנצפים ביותר הם סדרות, תוכניות בידור ותוכניות חדשות ודוקו-ריאליטי. בין 2015 ל-2021 חלה ירידה בצפייה הממוצעת בתוכניות בידור ובמהדורות חדשות, ולעומת זאת נרשמה עלייה בשיעורי הצפייה בסדרות ובדוקו-ריאליטי.

מהדוח עולה כי כיום 10% מכל התוכניות בעולם הן מז'אנר הריאליטי התחרותי, והתוכנית שרשמה את נתוני הצפייה הגבוהים ביותר בכל העולם היא "הזמר במסכה". למעשה, זו הייתה התוכנית הנצפית ביותר ב-11 מדינות, ובהן ישראל שבה משדר הגמר בדצמבר 2021 רשם רייטינג של 27.3%. פורמטים ותיקים יותר שזוכים גם הם לפופולריות בארץ ובעולם הם "דה וויס", "מאסטר שף" ו"הישרדות".

הזמר במסכה / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב
 הזמר במסכה / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

בנוסף, יצואניות הסדרות הגדולות ביותר הן טורקיה עם 38 סדרות (רבות מהן מז'אנר הדרמה, והן נצפות בעיקר באמריקה הלטינית - וכמובן גם בישראל) וארה"ב עם 30 סדרות.

שיעור הצפייה בחדשות מתחזק, ובין 2019 ל-2021 חלה עלייה של 7% בממוצע בעולם. הראיון הנצפה ביותר בעולם ב-2021 הוא הראיון של אופרה ווינפרי עם הנסיך הארי ואשתו מייגן מרקל. בארה"ב הוא רשם 21 מיליון צפיות, ובבריטניה כ-14 מיליון.