בעל משרד האדריכלים שמתמודד עם מחסור בעובדים: "השכר בענף נמוך יחסית, רבים נכנסים למקצוע ועוזבים"

מירון לוי, תושב תל אביב בן 56, נשוי + 3 • בעל משרד מירון לוי אדריכלים • "נושא הצפיפות לא מקבל תשומת-לב. זה עתיד המדינה, והוא לא על סדר היום. הרגולציה עיוורת ובוחרת להתעלם" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

מירון לוי, בעל משרד מירון לוי אדריכלים / צילום: תמונה פרטית
מירון לוי, בעל משרד מירון לוי אדריכלים / צילום: תמונה פרטית

"אני לא חושב שיש תחום שבו הרגולציה גרועה יותר מהאדריכלות, ובפרט בישראל", אומר האדריכל מירון לוי. "יש לי חברה יזמית גם באירופה ואני יודע שאפשר אחרת".

לוי, שהקים את משרד האדריכלים שבבעלותו לפני 22 שנה, טוען כי הבעיה היא עודף רגולציה. "הרי אם קורה משהו המבצעים אחראיים, המתכנן והיזם ולא העירייה, אז למה הרזולוציה של הרגולטור כל-כך רחבה? זו עבודה כפולה שנעשית ומסרבלת את הדברים. הרגולטור לוקח על עצמו אחריות בזמן שהוא לא עושה את העבודה".

לדברי מירון, בעיה נוספת היא שלכל עיר יש דרישות אחרות בוועדות המקומיות. "זה יוצר התעכבות אינסופית. קיימת התערבות מאסיבית בתכנון בוועדות המקומיות - גזל של זמן מהמתכננים ומהיזמים. מי שמשלם על זה בסוף הוא האזרח.

"בנוסף, אין התייחסות רצינית לכמות התושבים שעתידים להיות בישראל. נושא הצפיפות לא מקבל תשומת-לב. זה צריך להיות אחד הנושאים הפוליטיים המרכזיים: הערכות מערכת הבריאות, כמה שטחי טבע צריכים להשאיר כדי שיהיה מספיק חמצן ועוד אינספור סוגיות. זה עתיד המדינה, והוא לא על סדר היום, זה יבוא כמובן לידי ביטוי בתחום האדריכלי. הרגולציה עיוורת ומתעלמת מהעתיד. כל המערכות לא מתעסקות בתכנון עתידי".

המשרד של לוי מתמחה במבני ציבור כמו מרכזי ספורט ופנאי, מעונות סטודנטים, תחנות משטרה, מלונות ועוד. נוסף על הקשיים שבשגרה, גם תקופת הקורונה הייתה אתגר. "אנחנו עסק חיוני ולכן עבדנו כל הזמן, גם בסגרים. אבל היו המון בידודים לעובדים, גם של עצמם וגם עבור הילדים שלהם. אני מעסיק אדריכליות צעירות, אימהות לילדים, שהיו בבית כמעט שנה וחצי ברצף, ואי-אפשר לומר שקיבלנו סיוע, דווקא בגלל שלכאורה העסק עבד.

"שכר התכנון מגביל מאוד את האפשרות ליצירתיות. במנגנונים הממשלתיים ההגדרה של יצירתיות מוגבלת. השכר בענף יחסית נמוך ולכן יש מחזור קבוע בעובדים. אדריכלות זה מקצוע מדהים, אבל קשה להשיג עובדים, אין מספיק אדריכלים. רבים שנכנסים למקצוע עוזבים אותו".

לסיכום, מירון מציין כי למרות הכול, הוא מאוד אוהב את העבודה שלו. "אדריכלות היא בעיניי אחד המקצועות היותר משמעותיים שיש. גם אם יצאתי לא הכי רווחי מפרויקט, לראות את הלקוחות שמאוד מרוצים, שמרגישים שהמשרד או בית הספר או המלון או מרכז החדשנות גדול מהחלומות שלהם - זה סיפוק אדיר בכל פעם מחדש.

"אני לא מתכוון בהמשך לעשות שינוי דרמטי. אבל כן הייתי רוצה לקבל יותר פרויקטים בעיר מגוריי, תל אביב. יצא שאני עובד בכל הארץ וגם בעולם ופחות בת"א. אני חושב שיכולתי להשפיע לטובה על המטרופולין האמיתי היחיד בארץ שלא נראה לי שמספיק מתוכנן לטווח רחוק. העיר שאני כל-כך אוהב עלולה לאבד מצביונה בעשור הקרוב".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il