גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החלטת משרד התקשורת לעבור לסיבים אופטיים טובה לציבור, בזק והוט ייפגעו

הדרישה להפסיק את פעילות הרשתות שפועלות על גבי קווי הנחושת התקבלה באיחור של שנים, אך מדובר בצעד חשוב וחכם ● המפסידות הגדולות מהמהלך הן בזק, שצפויה להפסיד עשרות אלפי לקוחות, והוט, שעדיין מסתמכת על הרשת הישנה שלה

פריסת סיבים אופטיים של בזק / צילום: איל יצהר
פריסת סיבים אופטיים של בזק / צילום: איל יצהר

בשבוע שעבר פרסם משרד התקשורת קול קורא לפיו הוא החל במהלך לסגירת רשתות התקשורת הישנות של בזק והוט. הודעה זו התקבלה במפתיע - בכל זאת, לא בכל יום נדרש משרד ממשלתי לקבל החלטה כה משמעותית לחברות ולמשק. אם לוקחים בחשבון גם את העיתוי, רגע לפני הבחירות, המהלך נראה כיוזמה של שר תקשורת שרוצה לרשום את הרפורמה על שמו. אחרת, למה לא לחכות לשר החדש שייכנס ויקבל את ההחלטות בנושא?

לעצם העניין, מדובר במהלך חשוב מאוד שמוטב היה להרהר בו עוד קודם. הרשתות הישנות, בעיקר הנחושת בבזק, דינן להיעלם. ככל שחדירת הסיבים האופטיים מתרחבת, הנחושת וכבלי הקואקס הופכים להיות יותר ויותר מפגע סביבתי מכוער, וכלל לא צריך לעשות בהן שימוש. 

הנחושת תישאר באדמה, והמפגע לא יחלוף

אך זה לא כל-כך פשוט. הרשתות הישנות יישארו קבועות בקרקע ובבניינים לעוד שנים רבות, גם כאשר רשתות התקשורת יתבססו על סיבים באופן מלא. הסיבה לכך היא שלבזק לא ישתלם לשלוף את הנחושת, כיוון שרוב הנחושת שנשארה באדמה היא תשתית דקה. שליפת תשתית זו אינה משתלמת, מכיוון שהיא לא מספקת די נחושת למכירה.

רוב כבלי הנחושת הגדולים של בזק נשלפו מהאדמה כשהחברה הקימה את רשת האינטרנט הישנה שלה ובמקביל הרחיבה דרמטית את פריסת הסיבים האופטיים.

הוצאת הנחושת היא לפיכך מהלך מתבקש, אך הוא טומן בחובו הרבה מאוד מוקשים מבחינת בזק. על-פי הערכות בשוק, לבזק יש 850 אלף לקוחות שיושבים על קווי הנחושת - למרות המגמה הברורה של מעבר לקוחות לסיבים, עדיין יש הרבה מאוד לקוחות שמסתפקים באינטרנט הקיים ולא ממהרים לנטוש. אפשר לאלץ אותם לעבור לסיבים, אך זה תהליך ארוך שייקח שנים, ולא בכדי משרד התקשורת נמנע מלציין כמה זמן ייקח המהלך.

בעיה נוספת מבחינת בזק היא מתווה הסיבים שקבע בעבר משרד התקשורת, ובמסגרתו החברה נאלצה לוותר על כ-500 אלף לקוחות. באופן כללי, לבזק הייתה חובת פריסה אוניברסלית על-מנת לאפשר תקשורת לכולם. החברה ביקשה בזמנו להתנער מחובה זו, ומשרד התקשורת נענה לכך וביקש ממנה לציין באילו אזורים היא לא מעוניינת לפרוס. אך כחלק מהמתווה, על בזק נאסר לפרוס סיבים במקומות אלה גם בעתיד. כעת, כשייסגרו הרשתות הישנות, אזורים אלה ייפרסו על-ידי השחקנים החדשים, ובזק תישאר ללא כלום.

המשמעות היא שהלקוחות באותם אזורים, שיש בהם כחצי מיליון משקי בית, נותרים כלקוחות בזק בנחושת, אבל המעבר שלהם לסיבים יהיה לחברות המתחרות בה. כלומר, בזק הולכת לאבד את הלקוחות הללו בכל מקרה - בין אם יעברו לסיבים למתחרות, ובין אם בגלל סגירת רשת הנחושת.

מבחינת משרד התקשורת מדובר במהלך חשוב וחכם, שכאמור, מוטב היה לעשות אותו קודם. סגירת רשת הנחושת של בזק באזורי התמרוץ תעודד מעבר למתחרים שפורסים סיבים. אם היו כאלה שעוד רצו להישאר על אינטרנט ברשת הישנה, הרי שעכשיו המשרד בעצם כופה עליהם לעבור לאינטרנט מהיר ומתקדם על גבי סיבים.

למתחרים זה אומנם מהלך אטרקטיבי מאוד שיעודד השקעה ותחרות באזורי התמרוץ, אבל עבור בזק זה חתיכת אירוע, כיוון שמדובר בסדר גודל אדיר של לקוחות שיעזבו אותה. כאמור, מאות אלפי לקוחות שמשלמים לבזק כ-100 שקל בחודש עבור אינטרנט, ינטשו את החברה.

הבעייתיות גדולה, אבל יש גם נקודות חיוביות

מכאן והלאה הסיפור רק מסתבך עבור בזק. אחרי שהופחתו תעריפי הטלפוניה של החברה בכ-200 מיליון שקל בשנה, סגירת רשתות הנחושת תיצור לה בעיה, כיוון שאם רוצים להעביר טלפוניה על גבי הסיבים האופטיים, הלקוח יצטרך להוסיף קופסה ייעודית לשירות.

שירות הטלפוניה של בזק אומנם דועך בכל מקרה, והיא עדיין ממשיכה להרוויח ממנו מיליארדים גם אחרי הפחתת התעריפים, אבל אם רשת הנחושת תיסגר, שירות הטלפוניה כנראה ידעך הרבה יותר מהר. צריך לזכור שיש לבזק עשרות אלפי לקוחות שמשתמשים בקו הטלפון לא בשביל טלפוניה, אלא בשביל שירותים כגון שערים חשמליים וכו'. כל אלה יצטרכו למצוא פתרונות טכנולוגיים אחרים בהיעדר רשתות נחושת.

לצד הבעייתיות הגדולה של המהלך עבור בזק, יש גם כמה נקודות חיוביות. ראשית, תחזוקת הנחושת היא בעייתית מאוד. כאמור, מדובר במפגע סביבתי, ודי לראות מה קורה על עמודי הנחושת של החברה והכיעור שמתלווה אליהם בכל הארץ. חייבים להעיף את זה, ויפה שעה אחת קודם. כמו כן, הסרת הרשת הישנה תחסוך לבזק הרבה מאוד הוצאות תחזוקה.

במקביל, הרשת הישנה היא לא רק על עמודים, אלא היא גם פרוסה בין ארונות תקשורת של החברה בכל הארץ. הארונות הללו צורכים חשמל. ברובם המכריע לא יהיה צורך, מלבד אותם אלה שמשמשים לרשת הסיבים החדשה. זה יחסוך לבזק הוצאות גם בתחזוקה וגם בחשמל במיליוני שקלים בשנה.

הוט כבר לא תוכל לשחק בשני המגרשים

ומה לגבי הוט? ובכן, בניגוד לבזק, בהוט נכנסו מאוחר לעולם הסיבים האופטיים. החברה לא מפרסמת כמה לקוחות יש לה על גבי הרשת החדשה שמוקמת באמצעות IBC, שבה הוט שותפה, אך ההנחה היא שלא מדובר בכמות יוצאת דופן של לקוחות. כלומר, הוט עדיין סוחטת את הרשת הישנה שלה, והיא תמשיך לעשות זאת עוד שנים רבות כנראה.

די ברור שמעבר מוחלט לסיבים בהוט, אם לא ייעשה בשיקול-דעת, יגרום לחברה נזק אדיר. יש רבים כאלה, גם במשרד התקשורת, שסבורים כי רק כך הוט תתחיל להזיז את עצמה ובאמת לעבור במרץ לסיבים אופטיים כפי שעושות יתר החברות.

עד כה, בהוט תמיד שיחקו על שני המגרשים. משום מה החברה לא הסתערה על תחום הסיבים וחיפשה פתרון דרך כניסה ל-IBC. זה אולי השתלם לה, כי כאמור היא ממשיכה להפיק מרשת הכבלים שלה מאות מיליונים בשנה, אבל מאידך, העברת הלקוחות לסיבים החלה מאוחר ביחס למתחרות.

אחרי כל זה, יותר מהכול נראה כי המוטיבציה העיקרית למהלך היא זריקת מרץ לתחרות בענף. סגירת הרשתות הישנות תביא לקוחות רבים, שבמצב הרגיל היו נשארים "רדומים" ברשת הישנה, למצב בו הם נדרשים לעבור לסיבים ולבחור בספק שלהם.

הפריסה הרחבה של רשתות סיבים עצמאיות ברחבי המדינה על-ידי מספר מפעילים מייצרת ללקוחות אלה מספר אלטרנטיבות לבחירה, דבר שיביא בהכרח להאצה בתחרות ולשינוי בנתחי השוק היחסיים. ברור שבמצב דברים שכזה המפסידות הגדולות יהיו בזק והוט, אבל מדובר במהלך חשוב וחיוני.

עוד כתבות

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; פלנטיר צוללת ב-15% במסחר המוקדם בוול סטריט


מדד פוטסי עולה ב-1% ● מדד הקוספי הדרום קוריאני זינק בכ-2%; לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים