בדרך למכונית מעופפת: הצצה לניסוי הכי מסקרן בעולם

מדענים באוניברסיטה בסין בדקו כלי רכב שמרחפים באוויר באמצעות מסלול אלקטרומגנטי והצליחו להגיע למהירות של כ-230 קמ"ש • הטכנולוגיה יכולה לחולל מהפכה בשוק הרכב החשמלי ובתעשיית האנרגיה

מכונית מעופפת. מתקרבים בעוד צעד משמעותי לחלום על העתיד / עיצוב: Shutterstock, HQuality
מכונית מעופפת. מתקרבים בעוד צעד משמעותי לחלום על העתיד / עיצוב: Shutterstock, HQuality

אם אתם עדיין מדמיינים עתיד שבו המכוניות מעופפות, ייתכן מאוד שהחלום שלכם עשה צעד משמעותי מאוד לקראת התממשות.

סוכנות החדשות הסינית חינהואה דיווחה כי חוקרים באוניברסיטת ג'יאוטונג בעיר צ'נגדו במחוז סצ'ואן בסין כבר ערכו מבחני דרכים לכלי רכב פרטיים משודרגים שמשתמשים במגנטים על מנת לרחף 35 מילימטר מעל למסילה. המדענים באוניברסיטה חיברו מגנטים עוצמתיים במיוחד למכוניות משפחתיות, דבר שאיפשר להן להתרומם באוויר ולרחף באמצעות מסילה באורך של יותר מ-8 קילומטרים. בסך הכל נבדקו 8 כלי רכב, כאשר אחת המכוניות הגיעה למהירות שיא של כ-230 קמ"ש, כך לפי הדיווח.

וידאו ששיתף עיתונאי סיני בטוויטר מציג כיצד נראה הרכב על מסלול הנסיעה עם המגנטים, והריחוף עדיין לא חלק במיוחד.

סוכנות הידיעות הסינית ציינה כי נסיעות המבחן מתבצעות על ידי רשויות התחבורה הסיניות כדי לבחון אמצעי בטיחות לנסיעות במהירות גבוהה מאוד, אך אחד הפרופסורים באוניברסיטה שפיתח את כלי הרכב ציין בפני סוכנות הידיעות הממשלתית כי לשימוש בריחוף מגנטי למכוניות פרטיות יש פונטציאל בהפחתת השימוש באנרגיה ולהגביר את טווח הנסיעה.

הדבר יכול להיות שימושי מאוד עבור תעשיית כלי הרכב החשמליים, שם ישנן בעיות עם "חרדת טווח" - כאשר צרכנים חוששים שהם לא יוכלו להשלים מסלול נסיעה ברכב חשמלי בלי שתיגמר להם הסוללה.

מאז 1980, תועדו רכבות מסחריות שהשתמשו בריחוף מגנטי (maglev באנגלית, שילוב של המילים מנגט וריחוף באנגלית), תהליך שבו מחשמלים שדה מגנטי כדי לדחוף או למשוך כלי רכב במהירות גבוהה. כיום ישנן רכבות שמשתמשות בריחוף מגנטי בסין, יפן ודרום קוריאה. בשנה שעברה, סין אפילו השיקה רכבת קליע בריחוף מגנטי בקינגדאו שיכולה לעבור מהירות של יותר מ-600 קמ"ש.

תיאורטית, טכנולוגיית ריחוף מגנטי מאפשרת נסיעות במהירות גבוהה מאוד ללא שימוש רב באנרגיה כמו במנועים מסורתיים, בשל החוסר בחיכוך. זו הטכנולוגיה בה רצו להשתמש אילון מאסק וריצ'ארד ברנסון בפרויקטים שלהם להקמת מסילת היפרלופ, אם כי גם פרויקטים אלו נותרו בגדר פוטנציאל בלבד כרגע, בדומה לריחוף המגנטי. חוקרים בודקים את האפשרויות השונות לפיתוח מכוניות בריחוף מגנטי כבר יותר מעשור, פולקסווגן אפילו הספיקו לעצב קונספט שלם למכוניות מרחפת עוד בשנת 2012.

עם זאת, עדיין יש בעיות בטיחות משמעותיות שיש לפתור לפני המעבר לשלב הבא לכלי רכב מעופפים. למשל, מה יקרה לכלי רכב במהירות גבוהה שירחף מעבר למסלול המגנטי שלו? או אם ייחבט ממסלולו על ידי רכב שלא מופעל בריחוף מגנטי? בנוסף, ישנו עניין מורכב מאוד של הקמת תשתיות: בניית רשת כבישים אלקטרומגנטיים במדינה ייקח שנים על גבי שנים ותדרוש הון עתק בכספי מסים וכספים ציבוריים.

האתגרים השונים יכולים להיות משתלמים מאוד להתגברות. "עידן המגנטיות" יוכל לחולל מהפכה בתעשיית האנרגיה ולעזור במלחמה בשינויי האקלים, כך לפי פוסט שפירסם בעבר בלינדקאין ג'ורג' סאסין, סגן נשיא בחטיבת מחקר האנרגיה ורשות הפיתוח של מדינת ניו יורק.

"בעוד שזה נשמע לחלוטין כמו מדע בדיוני כרגע, אלה לגמרי יכולים להיות חיי היומיום שלנו בעוד 50 שנים", כתב סאסין.