עורכי דין | ניתוח

ההאטה הכלכלית מאיימת לעצור את מגמת העלייה בשכר עורכי הדין

במשרדים צופים התמתנות בתנאי ההעסקה של עורכי הדין לנוכח הקיצוצים בהייטק והתחזיות למיתון בכלכלה העולמית

ההאטה הכלכלית מאיימת לעצור את מגמת העלייה בשכר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
ההאטה הכלכלית מאיימת לעצור את מגמת העלייה בשכר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בתחילת 2022 שטף את שוק עריכת הדין טרנד העלאות שכר שהובילו המשרדים הגדולים. מהסקר עולה כי השכר הממוצע החודשי של עורכי הדין עלה ב־4% ביחס לשנה שעברה, והוא עומד כעת על 19.3 אלף שקל. התופעה הגיעה בעקבות הפריחה הכלכלית שחווה שוק עריכת הדין בעיקר בקרב אלה המייצגים את המגזר העסקי. גם עורכי הדין נהנו מהשיא של שנת 2021 בגיוסי ההון בהייטק הישראלי, ותקופת הקורונה היטיבה עם הענף. בניגוד למצופה, הרווחים עלו בחברות ובמשרדים, בעיקר בקרב מי שעוסק בשוק ההון, במיזוגים ורכישות, בהייטק וגם בתחום הליטיגציה.

כמה מרוויחים עורכי הדין: סקר השכר הגדול

היקף העבודה הביא לביקוש גדול לעורכי דין. "המשרדים הגדולים היו הראשונים ליזום העלאות שכר משמעותיות ושיפור ההטבות לעורכי הדין הצעירים, מה שהוביל להגדלת הפער ביחס לשכר הממוצע במשרדים הבינוניים והקטנים שלא תמיד יכולים לשאת בעליות שכר דומות", מסבירה ליאת בן צבי־שבח, מנכ"לית קודקס, שערכה את סקר השכר. "עם זאת, ראינו משרדים איכותיים רבים, בכל הגדלים, מעלים את השכר, משפרים את התנאים כדי למשוך ולשמר הון אנושי איכותי".

מסננים יותר מועמדים חדשים

אבל אחרי הפריחה של שנת 2021 הגיע המשבר הכלכלי של שנת 2022. האינפלציה מזנקת, הריבית עולה, ארה"ב ואירופה צועדות למיתון, חברות ההייטק הולכות לקיצוצים, והמלחמה באוקראינה בשילוב סגרי הקורונה בסין משבשים את שרשרת האספקה ומובילים להתייקרויות בכל העולם.

האם טרנד העלאות השכר יימשך גם בצל המציאות הכלכלית החדשה? לדברי עורכי דין ששוחחו עם גלובס, כבר לא רואים את כמות העסקאות החריגה שהייתה ב־2021, אך היקף העבודה עדיין גדול. חלקם אף מתארים התנהלות זהירה יותר של החברות, ובכל זאת, הם מדגישים, עבודתם של עורכי הדין נדרשת גם כאשר העסקאות בשוק בירידה. "למרות הקפאות של גיוסי כוח־אדם ופיטורים נרחבים בהייטק, אנחנו ממשיכים לראות מספר גדול של גיוסי עורכי דין בתחומים אלה", אומרת בן צבי־שבח.

"למרות הידיעות על האטה עקב המשבר הכלכלי, אצלנו במשרד לא מורגשת ירידה בהיקף הפעילות", אומר עו"ד אלון פומרנץ, שותף מנהל וראש מחלקת הליטיגציה במשרד ליפא מאיר. "אולי כיוון שהמשרד עוסק במגוון תחומי פעילות, ולכן גם אם יש פחות עסקאות בתחומים מסוימים, עדיין יש גאות בתחומים אחרים".

אבל יש גם משרדים שמרגישים שהשוק מצטנן. "בשנה האחרונה מורגשת חזרה מסוימת לנורמליות", אומר עו"ד הדר טל, שותף מנהל במשרד ש. פרידמן, אברמזון. "תיבות האינבוקס חזרו להתמלא בקורות־חיים של עורכי דין צעירים, והסחרור כלפי מעלה התמתן ואף נעצר. להערכתי, אנו צפויים בשנה הקרובה להתייצבות התנאים בענף ואולי אף לתיקון מסוים כלפי מטה של שכר השכירים".

לדבריו, כבר כעת ניתן לראות כי למשרדים יש כוח גדול יותר בסינון כוח־האדם הצעיר. אם לפני שנה "כל מטאטא ירה", היום הארגון מבקש להבטיח כי המועמד אכן מתאים בכישוריו ובאופיו לארגון.

עו"ד אייל בר אליעזר, שותף מנהל וראש מחלקת ליטיגציה במשרד בלטר, גוט, אלוני, צופה כי העלייה בשכר תתמתן ותכלול יותר מרכיבי work-life balance (איזון עבודה־חיים אישיים). "אנו רואים בשנים האחרונות, בייחוד לאחר הקורונה, מגמה אצל עורכי הדין הצעירים שמתעדפים זמן פנוי ואיזון עבודה־משפחה על פני שעות עבודה ארוכות המתוגמלות רק באמצעות השכר".

עו''ד דוני טולידאנו / צילום: אופיר אבה
 עו''ד דוני טולידאנו / צילום: אופיר אבה

עורכי הדין חוזרים למשרדים

עורכי דין בכירים מעשרת המשרדים הגדולים בישראל סיפרו לגלובס על עוד תופעה מעניינת שהביאה איתה שנת 2022 - עורכי דין שעזבו לענף ההייטק, מגששים כעת את דרכם חזרה למשרדים.

עו"ד דוני טולידאנו, שותף מנהל וראש המחלקה המסחרית בארדינסט, בן נתן, טולידאנו, מסביר כי "עכשיו מתחילה תנועת מטוטלת. גם כשהייתה פריחה בשוק ההייטק, ידענו שיש לנו מה להציע. לטווח ארוך יש אצלנו מסלול התפתחות הרבה יותר אטרקטיבי, עם ביטחון תעסוקתי גבוה ועליית שכר מתמשכת, שלאורך זמן עוברת את השכר בחברות ההייטק. מה שקורה עכשיו בהייטק היה צפוי. השוק בירידה, ולכן רואים פיטורים מאסיביים בחברות הייטק, דבר שמביא חזרה עורכי דין שעזבו רק לפני מספר חודשים".