ועדת הבחירות פסלה את בל"ד מהתמודדות בבחירות הקרובות

ברוב של תשעה, ביניהם חברי ישראל ביתנו, הבית היהודי, המחנה הממלכתי ודרך ארץ, ועדת הבחירות פסלה את התמודדותה של מפלגת בל"ד בבחירות הקרובות בעילת שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית • יו"ר בל"ד, ח"כ סמי אבו שחאדה, הודיע לאחר ההצבעה כי יערער לבית המשפט העליון

יו''ר בל''ד, ח''כ סאמי אבו שחאדה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר בל''ד, ח''כ סאמי אבו שחאדה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הבחירות המרכזית החליטה לפסול את מפלגת בל"ד מלהתמודד בבחירות לכנסת ה-25. תשעה מחברי הוועדה הצביעו בעד פסילת המפלגה בעוד חמישה חברים התנגדו לבקשה שהגישה תנועת "אנחנו ביחד לסדר חברתי חדש".

הבקשה לפסילת המפלגה הוגשה לפי סעיף 7א לחוק יסוד: הכנסת, בעילה של שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית. 

היועמ"שית מתנגדת לפסילת בל"ד: לא הובאו ראיות המצדיקות פסילה
פירוק הרשימה המשותפת: מהלך מבריק לגוש השינוי או הדרך לחזרתו של נתניהו? | פרשנות

חברי הוועדה מטעם מפלגות גוש הימין הליכוד, הציונות הדתית והמפלגות החרדיות יצאו בזמן ההצבעה, אך הבית היהודי, ישראל ביתנו, המחנה הממלכתי ודרך ארץ הצביעו בעד פסילת המפלגה מלהתמודד. יו"ר בל"ד חבר הכנסת סמי אבו שחאדה הודיע לאחר ההצבעה כי יערערו לבית המשפט העליון.

לדבריו "הניסיון הפעם לפסול את בל"ד הוא ניסיון של גנץ ולפיד להנדס הנהגה ערבית לפי צרכיהם הפוליטיים. כפי שבל"ד יצאה יותר חזקה ומחוזקת בעבר מנסיונות הפסילה ומניסיונות דחיקת מצע מדינת כל אזרחיה לפינה, גם הפעם לא יעבוד להם. הציבור הערבי יבחר במנהיגות שהיא חוד החנית נגד הגזענות ונגד הכיבוש, ובעד מדינת כל אזרחיה ושוויון מלא".

הבקשה לפסילת בל"ד הוגשה כאמור על ידי "מפלגת אנחנו ביחד לסדר חברתי חדש" בטענה לכך שבל"ד חותרת נגד קיומה של ישראל כמדינה יהודית. יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ שנציגיו בוועדה תמכו בבקשת הפסילה אמר קודם לדיון כי "אזרחי ישראל הערבים ראויים וזכאיים ליצוג פרלמנטרי, ואף לנציגות קואליציונית, אך יש החלטות שהן מעל לכל שיקול פוליטי צר. אין מקום בבית הנבחרים הישראלי למי שפועל בקיצוניות נגד המדינה".

הנדל בביקורת חריפה על נציגי הימין

השר יועז הנדל, שלא מתמודד בבחירות, הגיע לדיון בוועדה ואמר "כשאני נלחמתי במלחמת לבנון השנייה מייסד המפלגה וחבר כנסת מכהן, עזמי באשרה, ריגל למען חיזבאללה, פגע בביטחון המדינה ונמלט מהמדינה לקטאר. היו״ר הנוכחי קורא להעמיד לדין את ראש הממשלה וראשי הממשלה הקודמים בבית הדין בהאג בשל סיכול טרור ביו״ש". בניגוד לשנים קודמות ולמרות שהפעם נוצרה הזדמנות מבחינת מפלגות הימין לפסול את בל"ד כאשר היא מתמודדת בנפרד מהרשימה המשותפת - בחרו נציגי הימין להיעדר מההצבעה. הסיבה: התמודדות בל"ד צפויה לשרוף עשרות אלפי קולות שעשויים להכריע את מערכת הבחירות לטובת השמאל.

הנדל מתח ביקורת על נציגי הימין ואמר "אני לא מצליח להבין איך מפלגות ציונות שיושבות כאן במשכן הזה במשך שנה מדברות על תומכי טרור אבל כשיש להם הזדמנות אסטרטגית לשנות לטווח רחוק את הנוכחות של אותם גורמים קיצוניים במערכת הבחירות הישראלית הם בוחרים לקחת צעד אחד אחורה מתוך שיקולים אגואיסטיים, פוליטיים, נקודתיים".

מפלגת הציונות הדתית, ששלחה לדיון את ח"כ שמחה רוטמן, הגיבה לאחר מכן כי נציגיה לא השתתפו בהצבעה משום שבג"ץ יכשיר את בל"ד כפי שעשה בעבר. "לדיון היום בוועדת הבחירות אין שום משמעות כי בג״ץ יכשיר בכל מקרה את ריצת המפלגות הערביות תומכות הטרור. הציונות הדתית, יחד עם כל המחנה הלאומי, לא תהיה חלק מהמשחק המדומה הזה. בג״ץ הפך להיות שחקן פוליטי שעשה ועושה הכל כדי לפגוע בימין ולהמשיך את שלטון השמאל והערבים".

מוקדם יותר: הוועדה דחתה את פסילת רע"ם

מוקדם יותר היום דנה ועדת הבחירות בבקשת הארגונים "בוחרים בחיים" ו"עד כאן" לפסול את מפלגת רע"מ מלהתמודד לכנסת בטענה לקשרי רע"ם לתנועה האסלאמית וגורמי טרור. אלא שלאחר הדיון הקשה בוועדה בהשתתפות משפחות שכולות - 14 מחברי הוועדה הצביעו נגד פסילת המפלגה מלהתמודד, ללא תומכים וללא נמנעים. גם בדיון הזה בחרו נציגי הימין לעזוב את הדיון.

על פי בקשת הפסילה של ארגון "עד כאן", כפי שהוצגה בוועדה "מפלגת רע"מ היא הזרוע הפוליטית של התנועה האסלאמית, אשר מעבירה מילוני שקלים לחמאס בעזה ולמשפחות מחבלים. התנועה האיסלמית היא הגוף אשר בוחר את חברי הרשימה לכנסת ומקבל את ההחלטות העקרוניות עבור המפלגה, ועל כן יש לבחון את עמידתה של התנועה האסלאמית כולה בדרישות חוק יסוד הכנסת ולא רק את המפלגה עצמה".

גלעד אך מנכ"ל "עד כאן" אמר כי "ארגון הטרור החמאס הוא אחד הגורמים המזוועים ביותר באזור הפועלים במשך שנים לרצח יהודים באשר הם, ולפגיעה במדינת היהודים. ההיתממות הפומבית והשיטתית של מנסור עבאס לא תכסה על הקשרים ההדוקים של ארגנו האסלאמי עם ארגון החמאס ועל שאיפתם להפיכת ישראל למדינה איסלמית. בכנסת ישראל אין מקום לנציגי תנועה הפועלת בצורה ממוסדת לסייע לגורמי טרור מוכרזים ולטובת גורמים במדינות אויב בניגוד לחוק".