בעלי הפלטפורמה שמלווה חברות הזנק: "העלאת הריבית האגרסיבית גורמת ליזמים רבים לוותר על החלום"

אברהם הינוך, בן 31, נשוי +3 • אלון פנחס, בן 31, נשוי +4 • עידו סבג, בן 30, נשוי +3 • בעלי Weccelerate - חברה לליווי וייעוץ של חברות הזנק • "הסטארט־אפ הוא תחום שמשתנה בכל רגע ונתון לזעזועים. אין ספק שניתן לסייע לחברות ההזנק באמצעות הפחתת רגולציה והטבות מס" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

אברהם הינוך, אלון פנחס ועידו סבג, בעלי Weccelerate / צילום: תמונה פרטית
אברהם הינוך, אלון פנחס ועידו סבג, בעלי Weccelerate / צילום: תמונה פרטית

"זיהינו שיש הרבה מיזמים עם רעיונות מצוינים, הרבה מחשבה שמושקעת ויורדת לטמיון בגלל היעדר ניסיון, ידע ואומץ בכל מה שקשור לגיוס כסף. לא כל חברה רוצה או מעוניינת לגייס באמצעות מימון המונים. לכן, החלטנו להוות פלטפורמה לייעוץ ולליווי חברות הזנק, ממש משלב הרעיון ועד לשלב החיבורים הרלוונטיים", כך מספר אלון פנחס, שלפני 6 שנים החליט לאחד כוחות עם שכנו אברהם הינוך ועם חבר הילדות שלו עידו סבג ולהקים את WeCcelerate - חברה שמלווה ומייעצת לחברות הזנק.

במהלך השנים ליוו השלושה כ־350 חברות הזנק. "היום אנו מתמודדים עם שינוי משמעותי בתחום בעקבות העלאת הריבית האגרסיבית של בנק ישראל", מספר אברהם. "רבות מחברות ההזנק לוקחות הלוואות סייפים, הלוואות עם ריבית פריים, מה שמייקר את הגשמת החלום.

"יזמים רבים מוותרים על החלום שלהם בגלל עלויות המימון הכבדות שנגרמות מהעלאת הריבית. ירידת היזמים הישראלים הובילה אותנו לחפש כיוון שונה וכיום אנו עובדים יותר עם פניות של יזמים וחברות מחו"ל".

עידו מוסיף שהמשבר הגלובלי הוביל חברות רבות להתעניין בליווי עסקי ובשיתוף־פעולה. כמו כן, המשברים הובילו למיזמים נוספים. "כיוון נוסף שאליו אנו הולכים צמח מתוך מגפת הקורונה והרצון של קופות החולים ונותני השירותים הרפואיים לשדרג את הביצועים והשירותים שלהם. בזכות זה הקמנו את Leumit־WeCcelerate - חברה בשת"פ עם לאומית המתמקדת ביוזמות מעולמות הבריאות, ומספקת הכוונה וייעוץ קליני, גישה למאגרי מידע אנונימיים לצורך ביצוע מחקרי נתונים, ליווי אישורי רגולציה, ועדת הלסינקי, ביצוע ניסויים קליניים, ביצוע פיילוטים והטמעת המוצר".

אלון משתף בקושי שקיים בתחום. "הסטארט־אפ והיזמות הם תחומים שמשתנים בכל רגע ונתונים לזעזועים מכיוונים שונים. אין ספק שניתן לסייע לחברות ההזנק באמצעות הפחתת רגולציה, הטבות מס ועוד, כדי להמשיך ולעודד את מיטב המוחות להגשים את הרעיונות ולהפוך אותם למציאות".

"תקופת הקורונה הייתה מכוננת עבורנו", מספר אברהם לסיכום. "עבדנו היברידי, חלק מהבית וחלק מהמשרד, מה שהקשה על העבודה מול היזמים כיוון שחלק מהותי מבניית סטארט־אפ זה הלוח הלבן. על כל רעיון, התקדמות או שאלה היינו צריכים לקיים זום או שיחות טלפון. זה לא תהליך טבעי של סטארט־אפ שבו כולם יושבים יחד ומדברים ומתקיים סיעור מוחות.

"כל הרעיון בחברת הזנק הוא האווירה של לבנות יחד את 'הדבר הבא' והאווירה הזו לא מתקיימת בזום. הקושי היה להבין שאם עד הקורונה חברות הזנק יכלו להגיע למשקיעים עם רעיון, הרי שבמגפה היה קשה לגייס את תמיכת המשקיעים, אף אחד לא ידע לאן הולכים, היה חוסר ודאות וגופים רבים העדיפו שלא להסתכן ולהשקיע במיזמים חדשים".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il