גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המיליארדר שסירב לשלם לחוטפים של נכדו: למה עשירים מרגישים חרדה כלכלית?

המיליארדר שסירב לפדות את נכדו שנחטף, העשירים שחווים חרדה כלכלית והאנשים שבודקים בכל רגע את מצב חשבון הבנק ● בעולם שמודד אנשים לפי עומק הכיס, איך יודעים מתי הרדיפה אחרי כסף הופכת לבעיה נפשית?

זיגמונד פרויד / איור: Shutterstock
זיגמונד פרויד / איור: Shutterstock

בשנות השבעים של המאה הקודמת, איל האנרגיה ג'ון פול גטי, שהיה אז האיש העשיר ביותר בעולם, סימן את נכדו ג'ון פול גטי השלישי כיורש יחיד לכל נכסיו. השלישי היה אז צעיר אמביציוזי שרצה לנהל את העסק של סבא ולהיות טייקון כמוהו, אבל בינתיים היה נער מסיבות, שחי באיטליה וכונה במדיה "ההיפי המוזהב".

ביולי 1973, כשהיה בן 16, הוא נחטף. החוטפים דרשו כופר של 17 מיליון דולר. הונו של הסב הוערך אז ב־4 מיליארד דולר, ובכל זאת הוא לא הסכים לשלם. גם לא אחרי שהראו לו תמונה של הנכד עם אוזן כרותה וזיהום שמאיים על חייו.

 

הנחת היסוד של רובנו היא שנשלם כמעט כל סכום כדי להציל את חייהם של האנשים שאנחנו אוהבים, ובכלל מהם 17 מיליון דולר מתוך 4 מיליארד? מי ישים לב שהם חסרים? גטי עצמו טען תחילה שדרישת הכופר היא מזימה שרקמו נגדו בני משפחתו כדי להוציא ממנו כסף בעודו בחיים. בהמשך אמר "אם אשלם עכשיו, 13 נכדים נוספים יהיו תמיד תחת איום". אבל המשפחה האמינה שהוא פשוט היה קמצן קיצוני, תכונה שאולי אפשרה לו להפוך למיליארדר מלכתחילה.

הסיפור הזה, שהפך ב־2017 לסרט בשם "כל הכסף שבעולם", בבימויו של סקוט רידלי, הוא רק דוגמה אחת לאופן שבו תכונות אישיות והפרעות נפשיות באות לידי ביטוי באמצעות כסף. הרי כסף מסובב את העולם, ואת כל העולם ניתן לראות דרך החור שכבר אין בגרוש.

האופן שבו אנחנו חושבים על כסף, מדברים או לא מדברים עליו, ומשתמשים בו - כל אלה מעידים עלינו לא פחות מהאופן שבו אנחנו אוהבים, כועסים, עובדים או מציגים את עצמנו ברשתות החברתיות. אדם ניכר בכוסו, כעסו - ובכיסו.

סטרס והעדר שליטה

מה חושבת הפסיכולוגיה המודרנית על כסף? למעט הימורים כפייתיים וקניות כפייתיות, הפרעות הקשורות לכסף אינן מופיעות ב־DSM, המגדיר הרשמי להפרעות נפשיות של ארגון הפסיכיאטרים האמריקאי. בספרות הפסיכולוגית העיסוק בכסף הוא מועט, אך ישנה הכרה בכך שכסף הוא בין הגורמים המובילים לסטרס בעולם המודרני והוא עלול להחמיר הפרעות נפשיות קיימות.

לדוגמה, ירידות בשווקים ועלייה ביוקר המחיה, המאפיינות את התקופה הנוכחית, עשויות להיות אירועים מטלטלים שמחמירים את הבעיות הקשורות לכסף מלכתחילה. ירידה ברמת החיים הכלכלית מובילה להקצנה ברגשות כמו פחד, כעס, ייאוש ועצב, וכל אחד מגייס את מנגנוני ההגנה הבריאים והלא־בריאים הדרושים לו כדי להתמודד איתם.

סטרס גם פוגע ביכולת הקשב שלנו, באופן שגורם לנו לבחור בהתנהגויות הישרדותיות לטווח קצר על פני התנהגויות מכוונות מטרה, שדורשות מודעות עצמית גדולה יותר. כך, במצב של קושי כלכלי, אנשים מרגישים פחות שליטה בחייהם ובעתידם. תחושה כזאת של חוסר אונים עלולה להחמיר בעיות נפשיות, ובהן דיכאון וחרדה.

לדברי גולן שחר, פרופ' לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן גוריון בנגב ופרופ' אורח לפסיכיאטריה וחקר הילד בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת יל בארה"ב, אחד הנושאים הבוערים שעלו בקליניקה שלו בתקופת הקורונה ועולים שוב עכשיו הוא חרדה כלכלית. "זו אחת החרדות הנפוצות של התקופה, והיא יכולה לפקוד אנשים שאין להם כסף וכאלה שיש להם, וגם את אלה שבאמצע. בתקופת הקורונה, צוות מחקר שלי, בהובלת ד"ר ליעד ברקת, הראה שהחרדה הכלכלית לא הייתה פחותה מהחרדה הבריאותית, וממצא זה עלה גם בבריטניה. מישהו שהיום יש לו משרה בכירה בהייטק ומסתובב כמו מלך עם הסיבוס, מחר אם יפטרו אותו הוא לא בהכרח ימצא מיד עבודה חדשה. זו שבריריות שהופכת אנשים לפגיעים כל כך ברמה הרגשית".

68 הפרעות פיננסיות

רוב הפסיכולוגים מתייחסים לכסף כאל תוכן ההפרעה ולא כאל הגורם לה, אבל יש כמה יוצאי דופן המחזיקים בגישה אחרת. בארה"ב, הוקמה "האגודה למטפלים פיננסיים", אגודה של פסיכולוגים, יועצי נישואים, עובדים סוציאליים ויועצים פיננסיים, המציעים לטפל באנשים עם הפרעות פיננסיות. האגודה מוציאה לאור את כתב העת Journal of Financial Therapy שבו מוצגים מחקרים שמתחקים אחר התנהגות אנושית סביב כסף.

שניים ממובילי הפסיכולוגיה הפיננסית הם ד"ר טד קלונץ ובנו ד"ר בראד קלונץ מאוניברסיטת קרייטון בנברסקה. במאמר שפרסמו ב־2012, הם זיהו לא פחות מ־68 סוגים של התנהגות כלכלית בעייתית. לאחר מחקר בכמה מאות נבדקים, הם קיבצו את ההתנהגויות האלה לשמונה סקאלות. בשנים שעברו מאז, שינו הקלונצים כמה פעמים את מספר הקטגוריות והגדרתן, אבל אפשר לומר שהחלוקה העיקרית היא זו: הימנעות מכסף או מהעיסוק בו, סגידה לכסף, איחוי בין כסף לסטטוס ודריכות פיננסית.

קטגוריית ההימנעות מכסף כוללת "שנאת סיכון מוגזמת", כלומר קמצנות אובססיבית, ויחס חיסכון להוצאה שנראה לא אופטימלי להשגת יעדיו של אדם. אבל הימנעות מכסף יכולה להיות גם הדחקה, הימנעות ממידע על מצב חשבון הבנק, אי תשלום חשבונות בשל הקושי להתמודד עם שיקולים כספיים, או קבלת החלטות ללא התייחסות להשלכות הכלכליות שלהן.

סוג נוסף של הימנעות מכסף הוא רגשות אשמה לגבי צבירה והוצאה של כסף, בעולם ללא שוויון כלכלי. לפעמים אנשים כאלה מחלקים את כל כספם ונשארים עם פחות מכפי שהם צריכים לניהול חייהם.

תת־סוג של אשליה לגבי כסף, שהיא למעשה דרך להימנעות מעיסוק בכסף, נקרא "אפקט פרינס צ'רמינג". זו הציפייה שמישהו יגיע ויגאל אותך מייסוריך הכלכליים כבדרך נס. הסובלים מהפרעה זו מחכים לזכות בלוטו, להתחתן עם אדם ממשפחה עשירה, לרשת כסף מקרוב ערירי או לקבל עזרה ממשלתית. הם משקיעים יותר זמן ומאמץ בחלומות הללו מאשר בניסיון אמיתי לייצב את מצבם הכלכלי. הקלונצים טוענים שכל תלות מוגזמת באחר לשם יציבותכם הכלכלית, הוא סינדרום של הימנעות מכסף.

קטגוריית הסגידה לכסף כוללת על פי הקלונצים את כל המקרים שבהם אנשים אובססיביים להשגת עוד כסף. מבחינתם, הרצון להתעשר מדורג ראשון, לפני כל ערך אחר. שום סכום אינו מספיק להם, וגם כשהם משיגים את מבוקשם הם מיד רוצים עוד. תופעות נלוות הן וורקוהוליזם וגם דיכאון שנובע מהתחושה ששום סכום אף פעם לא יספיק ולמישהו אחר תמיד יש יותר.

קטגוריה נוספת היא בעיות כספיות הקשורות במערכות יחסים. למשל, בגידה כלכלית, שהיא הנטייה להסתיר מאנשים אחרים באותו משק בית הוצאות, נכסים, הלוואות וחובות. גם קמצנות ומחשבה אובססיבית על כסף יכולות להשפיע על מערכות יחסים במשק בית משותף, כאשר צד אחד מנסה לנהל את החיים הכלכליים של השני באופן שנתפס כלא רציונלי. בין בני זוג ובין הורים וילדים יכולות להתפתח מערכות יחסים שבהן צד אחד מנסה לנהל את חיי השני באמצעות כסף.

הפרעת כסף קולקטיבית

לא כל הפסיכולוגים מסכימים עם החלוקה של הקלונצים, אבל ישנה הסכמה רחבה עם הרעיון שכסף הוא תוכן מרכזי בחיים הרגשיים שלנו. "כסף הוא לא רק כסף", אומר שחר. עם זאת, הוא מדגיש, עוני אמיתי הוא לא "מצב נפשי", אף שהוא משפיע על הנפש בכל האספקטים שלה. "זו טראומה אמיתית שאף אחד לא צריך להתמודד איתה. אבל זה שונה לגמרי ממה שקורה בשכבות הביניים, שם השאלות שאנשים מתמודדים איתן לגבי כסף הן הרבה מעבר לשאלה מה אפשר לקנות בו.

"עבור בני אדם בעולם המודרני, כסף הוא סמל רב עוצמה ליכולת להתמודד ברמה האבולוציונית. בני אדם מנוהלים על ידי סמלים, ולכן כסף הוא מנוע רב עוצמה להתנהגות מסוגים שונים וגם מראה של אישיות האדם".

פרופ' אורי חפץ, חוקר כלכלה התנהגותית מהאוניברסיטה העברית, מסביר כיצד הכסף הפך למדד של אנשים. "הייחוד של כסף הוא שקל לספור אותו וקל למדוד אותו. מספר אחד מתאר הכול. ואז הכסף הוא המדד של אנשים, של רעיונות, של יצירות אמנות. אם את מרוויחה יותר ממני אולי זה אומר שאת יותר שווה. יש מחקרים שהראו שאפשר לחזות מה קורה בין בני הזוג בחדר המיטות, אם הגבר מרוויח יותר או אם האישה מרוויחה יותר או אם אותו דבר בערך.

"אולי גם פול גטי הרגיש שאי־אפשר לכמת את הערך שלו כסבא, ולכן אין לזה משמעות, אבל את הכסף שהוא שווה אפשר לא רק לכמת אלא גם לדרג - הוא הכי עשיר בעולם!".

לדברי שחר, אנשים קונים דברים שאין בהם צורך, כי הבעלות על החפץ גורמת להם להרגיש ראויים, או שהריגוש הכרוך בפעולת הרכישה עצמה ובפעולת ה"ציד" של החפץ גורם להם לשכוח מבעיות אחרות בחיים. "התנהגות כזו היא מאוד מקובלת בחברה שלנו, אבל אם היא מקצינה או שהיא לא מותאמת למשאבים שיש לאותו אדם, נראה בזבוז כפייתי, אובססיביות לחפצים, התמכרות".

ד"ר עידית גוטמן, מבית הספר לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב, מחדדת: "התפיסה שכסף מכתיב את השווי שלנו ואת האושר שלנו היא הפרעה רק אם אנחנו חיים בחברה שבה לא כולם שותפים לתפיסה הזאת, ואני לא בטוחה שאפשר לומר זאת על החברה שלנו. זה כמו ההבדל בין דת לפסיכוזה. אם מקובל על כולם שאלוהים מדבר איתנו, אז זו לא הפרעה. לכן קשה לומר באיזה שלב התפיסה של אנשים את האגו שלהם כתלוי בכסף היא הפרעה, אם כי אין ספק שיש רף שמעבר לו זו בהחלט הפרעה".

לעשות שלום עם הכסף

שחר אומר שאנשים שהצליחו "לעשות שלום בינם לבין הכסף" הם האנשים הנדירים בחברה שלנו. "זה מעורר השראה לראות. הם קונים מה שהם צריכים ולא חושבים על זה יותר מדי. מרכז החיים שלהם מנותק מהכסף, והם עסוקים יותר בפעילויות יצירתיות כאלה או אחרות".

האם אלה בדרך כלל אנשים שחיים קצת מתחת לאמצעים שלהם?
"אני שוב אשאל, מה זה האמצעים שלך? עבור אדם צעיר שעובד וחוסך לפנסיה, האם באמת בבוא היום הכסף יספיק? אף אחד לא יודע, ואלה דברים שמערערים מאוד בעיקר את הצעירים של ימינו. ויש להם דרך מעניינת ומסוכנת להרגיש יותר בטוחים, והיא פשוט להדחיק את הצורך בביטחון כלכלי. זה אולי נראה מסוכן לדור המבוגר יותר, אבל כך הם נמנעים מחרדה, נמנעים מאובססיה.

"מטופל אחד אמר לי ש"לעבוד בעבודה רגילה זה מסריח". מה זו עבודה לא רגילה? כזו שיש בה סטייל, שהיא מעניינת, שנותנת לו ערך עצמי. יש איזו תפיסה אופנתית של מה זו עבודה ששווה לעבוד בה. אבל לא כל הצעירים כאלה. לאחרים יש כבר חסכונות והשקעות, וזה נובע מתכונות אופי וגם מאתוס משפחתי שקשה להתגבר עליו".

אם תהיתם מה עלה בגורלו של פול גטי השלישי, אז סבו הקמצן התרצה לבסוף ושילם כופר, אבל לא לפני שהתמקח על המחיר עם החוטפים. הוא הצליח להוריד את המחיר ל־2.9 מיליון דולר ובסוף הוא שילם 2.1 מיליון דולר, בדיוק הסכום המרבי שעליו יכול היה לקבל הטבת מס. לפי האגדה, הוא גם הגדיר את התשלום כהלוואה, שעליה דרש מבנו ריבית של 4%.

שלוש שנים אחרי שחרורו של הנכד, הוא ירש את כל כספו של הסב, כולל ה־15 מיליון דולר ש"חסך לו". הוא התמכר לאלכוהול ולסמים, עבר שבץ בשנות ה־20 לחייו, ומת בגיל 54 לאחר שנים של נכות והתמכרויות.

הבעיות הנפוצות שעולות בקליניקה

חרדה כלכלית

לדברי שחר, זו אחת החרדות הנפוצות של התקופה והיא אינה נחלת העניים בלבד. "בגלל האופן שבו התרבות שלנו בנויה, חרדה כלכלית היא לעתים קרובות בעצם חרדה לשלמות האגו והדימוי העצמי. אנשים אומרים, מה יקרה אם אני אלבש את זה ואנהג על זה, זו עדות לכישלון שלי בח­­­­יים. הקול הזה נמצא בכולנו. הוא לא אזוטרי".

טקסים שקשורים בכסף

"חרדות, מחשבות טורדניות וריטואלים הם בדרך כלל אלמנט די קבוע באופי של אדם אבל התוכן שלהם משתנה לאורך החיים", אומרת גוטמן. אובססיה יכולה להתבטא לדוגמה בריטואל של כניסה תכופה לחשבון הבנק והשוואת עמלות באופן תדיר. מטופלים אומרים שזה מרגיע חרדה קיימת לכמה דקות, אבל בטווח הארוך הריטואלים האלה מחמירים אותה.

חוסר השלמה עם מגבלות

"התחושה שמגיע לי לקבל כל (או לפחות רוב) מה שאנחנו רוצים, וכל מגבלה או ויתור הם עלבון אישי, נטועה לרוב בדפוסים מן הילדות", אומר שחר, וגוטמן מוסיפה: "יש אנשים עם פרנויה, כאילו העולם קושר נגדם קשר לא לתת להם את מה שמגיע להם. כל אחד לפעמים ירגיש ככה, אבל השאלה היא עד כמה זה דומיננטי".

משחקי כבוד

"כסף הוא מאוד משמעותי ביחסים בין אישיים", אומרת גוטמן. "האם מפרגנים לי, נותנים לי, מכבדים אותי. זה עולה המון ביחסים טיפוליים: את לא אוהבת אותי? אז איך זה שאת לא יכולה לטפל בי בחינם? או אם עולה בטיפול משהו מכעיס או שמטופל חושב שהבנתי אותו לא נכון, הוא פתאום לא משלם".

מנוף לשליטה בילדים או בהורים

"הורים יכולים להשתמש בכסף כמנוף על הילדים שלהם, כדי להרים ולהוריד ולקרב ולהרחיק, ולשלוט בילד גם כשהוא מבוגר", אומר שחר. "דרושות תעצומות נפש אדירות לילד כדי להשלים תהליך בריא של נפרדות מחוץ למנוף הזה, שהוא סמוי ומתוחכם ולפעמים לא מודע. ולפעמים זה הפוך, דווקא הילד אומר להורה, 'אם אתה אוהב אותי אתה חייב לתת לי עוד כסף. לפעמים הוא יגיד את זה להורה קשה יום ויאיים בניתוק הקשר אם הכסף לא מגיע".

עוד כתבות

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון