העליון קבע: עמיחי שיקלי ומפלגת בל"ד יוכלו להתמודד בבחירות

רוב של שמונה שופטים החליט לפסוק נגד החלטתו של יו"ר ועדת הבחירות, וכעת שיקלי יוכל להתמודד ברשימת הליכוד • 9 שופטי העליון הכריעו פה אחד לקבל את ערעור בל"ד נגד פסילת המפלגה

עמיחי שיקלי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
עמיחי שיקלי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שופטי בית המשפט העליון פרסמו הבוקר את החלטתם לפיה ח"כ לשעבר עמיחי שיקלי יוכל להתמודד בבחירות ברשימת הליכוד לכנסת ברוב של שמונה שופטים נגד אחד. בזאת פסק בית המשפט העליון נגד החלטת יו"ר ועדת הבחירות יצחק עמית שפסל את התמודדות שיקלי בליכוד. בנוסף שופטי העליון קבעו כי גם בל"ד תוכל להתמודד בבחירות.

מדובר בעתירה שהגישה מפלגת מרצ תחילה לוועדת הבחירות המרכזית כדי למנוע את שיריונו של שיקלי ברשימת הליכוד. יו"ר מרצ זהבה גלאון יצאה נגד פסיקת העליון ואמרה כי "השיריונים של שיקלי וסילמן בליכוד הם שחיתות שלטונית. גם אם בית המשפט קבע שזה כשר, זה משחית ומסריח. פסיקת העליון מעבירה את הכוח לידיים שלנו - האזרחים. עכשיו זאת המשימה שלנו, לוודא שחטיבת המשוריינים המושחתת לא תקבל פרס. שלא יערכו את מסיבת השחיתות שלהם סביב שולחן ממשלת ישראל".

כמו כן 9 שופטי העליון הכריעו פה אחד לקבל את ערעור בל"ד נגד פסילת המפלגה על ידי ועדת הבחירות המרכזית. החלטת השופטים הייתה צפויה נוכח הדיון שהתקיים בשבוע שעבר, שבו השופטים בראשות הנשיאה חיות הביעו את מורת רוחם מטענות המבקשים לפסול את בל"ד וטענו כי הן לא עומדות ברף הנדרש.

נימוקי ההחלטה יפורסמו בהמשך

ביום חמישי האחרון דן בית המשפט העליון בערעורים נגד פסילת שיקלי, מפלגת בל"ד וכן בבקשה לפסול את שיריון עידית סילמן. בשל החג הודיעו אז השופטים כי יפרסמו היום (א') את החלטותיהם ואילו את הנימוקים יפרסמו בהמשך. תחילה דנו השופטים בערעור על פסילת בל"ד וכבר במהלך הדיון ניכר היה שהשופטים צפויים לפסוק לטובת הערעור שהגישה בל"ד על פסילתה. עוד איתן אודי מטעמה של היועמ"שית אמר בדיון כי "בקשות דומות שהוגשו בעבר הציגו תשתית ראייתית רחבה בהרבה. בוודאי בקשות שאושרו לפסילה. בקשות קודמות בעניינה של בל"ד הציגו הרבה יותר ראיות ולכן בכל מובן שאנחנו מסתכלים על הבקשה הזו יש בה מעט מאוד. לכן עמדת היועצת היא שהתשתית הראייתית שהוצגה כאן לא משנה מהתשתית שהוצגה לבית המשפט בעבר ויכולה להביא לפסילתה של בל"ד".

הנשיאה חיות סיכמה את הדיון ואמרה "בפס"ד שאני כתבתי קו פרשת המים הייתה אותה הצעת חוק בעייתית שבלד הגישה, שהיא יציאה מהכוח אל הפועל של תנאים שחותרים תחת היסודות של קיומנו כמדינה יהודית, ואני ראיתי בחומרה רבה את הצעת החוק ואמרתי שאילו לא הייתה רצה עם מפלגות שחסמו אותם מלהמשיך באותו קו היה מקום לשאול אם היא לא חצתה את הגבול ואדוני צודק היא משחקת על הגבול. מאז עברו ארבע שנים הם לא עשו עוד ניסיון להגיש הצעת חוק או משהו דומה לזה. הראיות לצערנו דלות וזה לא שוקל כמו אותה הצעת חוק וזה לא מעביר אותה את הקו האסור".

בדיון על שיקלי פתח חבר הכנסת הפורש בהתנצלות על המתקפה נגד שופט ועדת הבחירות המרכזית שהודיע על פסילתו. שיקלי טען כי הוא "עומד מאחורי הדברים שנאמרו בפתח הדיון: הכוונה הייתה להעביר ביקורת, חלק מהביקורת הייתה לא עניינית ועל החלק הזה אני מתנצל". מוקדם יותר הגיב עו"ד מיכאל רביאלו בשמם של נתניהו ושיקלי ואמר: "הם מצרים על כך שהתנסחו בלהיטות יתר". שיקלי גם פנה לשופטים ואמר כי "אני כופר לגמרי בכל המוסד של ח"כ פורש - זה לא פרשת המיצובישי, אני דבקתי בעמדת הסיעה לאורך כל הדרך. מעבר לכך - אני פרשתי על סמך החלטת המחוזי בצורה מוחלטת. אין לי שום דרך אחרת להתמודד בסד הזמנים".

נשיאת העליון אסתר חיות הגיבה לשיקלי ואמרה: "זה לא מדויק, היועמ"ש של הכנסת העבירה לכם יום לפני בקשת ההתפטרות שלך את העובדה שהיא הולכת לתקן את הפרוטוקול ולתת את הסמכות להחליט ליועמ"ש הכנסת ומעבר לכך שבקשה לתיקון פרוטקול היא לא דבר חדש".