מספר קילומטרים במים הטריטוריאליים יועברו לשליטת לבנון: פרטים חדשים על הסכם הגז

על פי גורמים מעורבים, במסגרת ההסכם עם לבנון ישראל תוותר על נתח משטח המים הטריטוריאלים שבמחלוקת • סעיף הזה עשוי להכריע את החלטת בג"ץ אם הממשלה יכולה לאשר את ההסכם ללא אישור הכנסת

ראש הממשלה יאיר לפיד / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
ראש הממשלה יאיר לפיד / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

גורמים המעורים במו״מ על הסכם הגבול הימי עם לבנון מגלים הערב, כי במסגרת ההסכם ישראל מוותרת גם על נתח ניכר משטח המים הטריטוריאלים שבמחלוקת. לפי ההסכם ישראל תקבל את הקו שדרשה, קו 1 מהחוף עד 5 ק"מ לעומק הים. ומשם יעבור הגבול אל קו 23 שהיה הדרישה הלבנונית. בפועל מדובר על שטח בהיקף של מספר קילומטרים מרובעים של שטח ימי שיועבר לשליטת לבנון. קו המצופים יוכר כסטטוס קוו ולא יהיו תביעות לשינוי הקו אלא אם תושג הסכמה עתידית אחרת בין הצדדים. הסעיף הזה עשוי להכריע את החלטת בג"ץ אם הממשלה יכולה לאשר את ההסכם ללא אישור הכנסת, וספק רב אם בג"ץ יאשר זאת.

● הסכם הגז עם לבנון: לא כל הצמרת הביטחונית תומכת. מה טוענים המתנגדים?

בנוסף, נראה כי במקביל לנוסח ההסכם, ישראל תקבל מהממשל האמריקאי מכתב ערבויות המבהיר כי ארה"ב מחויבת לזכויותיה הביטחוניות והכלכליות של ישראל בתרחיש בו חיזבאללה או גורם אחר יחליט לאתגר את ההסכם שנחתם. בבסיס המכתב ערבויות לקו המצופים כקו הגנה של ישראל ושמירה על זכויותיה הכלכליות של ישראל במאגר צידון, כמו גם מניעת הגעה ההכנסות מהמאגר לידי חיזבאללה בהתאם למשטר הסנקציות הקיים בארה"ב.

דרישת לבנון שככל הנראה לא התקבלה היא ניתוק בין השלמת המו"מ לפיצוי ישראל על מאגר קאנא צידון לבין התחלת ההפקה מהשדה.

לפי הגורמים המדיניים ההסכם יביא עימו יציבות אסטרטגית אזורית והוא יאפשר ללבנון להקים אסדה, כך שבסופו של יום יהיו שתי אסדות האחת מול השניה: בצד הלבנוני וכריש בצד הישראלי.

בנוסף, ההסכם יקטין את התלות של מדינת לבנון באיראן וחיזבאללה ויתרום ליציבותה. הכסף מההפקה הלבנונית לא יגיע לידי חיזבאללה - עקב סנקציות אמריקאיות ברורות בנושא הזה.

נשיא ארה"ב ביידן בירך והדגיש: מחויב לביטחון ישראל וליציבות האזורית

מוקדם יותר היום, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח עם ראש הממשלה לפיד לברכו על ההגעה להסכם על הגבול הימי עם לבנון. ביידן אמר כי ההסכם שאותו הגדיר היסטורי, חשוב מאוד להבטחת ביטחונה של ישראל בגבול הצפון וכי הוא יחזק את הכלכלה הישראלית והלבנונית.

לפיד הודה לנשיא ביידן על מנהיגותו ועל התיווך האמריקאי במו"מ הימי מול לבנון ומול הצוות הישראלי. ראש הממשלה הביע הערכה מיוחדת למתווך האמריקאי, עמוס הוכשטיין, על עשייתו המאומצת והאפקטיבית. בהודעת לשכת לפיד נאמר כי ביידן הדגיש בפני רה"מ לפיד את מחויבותו לביטחון ישראל והיציבות האזורית. עוד הוסיף הנשיא, כי היכולת של שניהם לעבוד יחד ולהגיע להסכם, היא הוכחה לקשר החזק והבלתי ניתן לשבירה בין המנהיגים ובין ישראל וארה"ב.

ביידן שוחח גם עם נשיא לבנון מישל עאון ובירך אותו על ההגעה להסכם, הוא הבטיח בשיחה כי ארצות הברית תערוב למימושו.

גורם מדיני אמריקאי אמר הערב בשיחה עם כתבים כי ההסכם מבטיח את היציבות של שדות הגז במזרח הים התיכון כולו, וכי הוא מונע עימותים אפשריים.