גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קניה ווסט בעקבות אילון מאסק: רוכש את הרשת החברתית הימנית־ליברטריאנית פרלר

חברת־האם של פרלר מסרה כי הסכימה לעסקה עם המוזיקאי ● הרכישה מתרחשת בזמן שווסט נמצא בליבן של שערוריות סביב התבטאויות אנטישמיות שלו בציבור וברשתות החברתיות, ולאחר שטוויטר נעלה את החשבון שלו ● התנאים הפיננסיים של העסקה חסויים בינתיים

קניה ווסט / צילום: Reuters, RANDALL HILL
קניה ווסט / צילום: Reuters, RANDALL HILL

הרשת החברתית פרלר (Parler) מסרה כי קניה ווסט הסכים לקנות את הפלטפורמה, שיש לה פופולריות בקרב אנשים בעלי נטיות ליברטריאניות. המהלך נראה כצעד נוסף של הראפר במלחמתו על מה שהוא מגדיר כ"חופש הביטוי" בארה"ב.

חברת־האם של פרלר, Parlement Technologies, הודיעה אתמול (ב') כי נכנסה להסכם עקרוני עם ווסט, שכיום שמו הרשמי הוא "יה" (Ye), לרכוש את הפלטפורמה. התנאים הפיננסיים של העסקה, שצפויה להיות מושלמת בהמשך השנה, לא נחשפו.

"בעולם בו דעות שמרניות נחשבות לשנויות במחלוקת, אנחנו צריכים לוודא שיש לנו הזכות לבטא עצמנו בקלות", צוטט ווסט בהודעה לעיתונות שנמסרה על־ידי Parlement Technologies.

ההסכם לרכישת פרלר הוא האחרון בסדרת צעדים על־ידי אנשים בעלי נטיות ימניות לבניית יקום תקשורתי אלטרנטיבי לתומכי חופש הביטוי. אילון מאסק, האיש העשיר ביותר בעולם, מנהל פינג־פונג עם טוויטר לגבי רכישתה, בין היתר כדי להקל מעט בדרישות סינון התוכן ברשת. ביוני הודיע מאסק לעובדי טוויטר כי צריך להתיר לצייצנים לומר גם דברים שערורייתיים על גבי הפלטפורמה, כל עוד הם נמצאים במסגרת החוק.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שנחסם לצמיתות מטוויטר לאחר הפרעות בגבעת הקפיטול, השיק בפברואר רשת חברתית משלו בשם "Truth Social". במאי, פלטפורמת הסרטונים Rumble הודיעה כי היא מצפה להשקעה מצד קבוצת משקיעי הון סיכון בעלי דעות שמרניות, כולל פיטר תיל ומחבר הספר "Hillbilly Elegy", ג'יי די וואנס. 

"אלטרנטיבה לטוויטר" 

פרלר, שהושקה ב־2018, משכה מיליוני משתמשים על־ידי מיצוב עצמה כ"אלטרנטיבה לטוויטר שיש בה חופש ביטוי". כמה מהמשתמשים הבולטים בה נחסמו מרשתות חברתיות גדולות אחרות, כולל אלכס ג'ונס, מנחה תוכניות האירוח הימני קיצוני ותומך בתאוריות קונספירציה, וכן תומכים של הפראוד בויז, ארגון ניאו־נאצי.

ג'ורג' פארמר, מנכ"ל Parlement Technologies, מסר כי הרכישה "תשנה את האופן בו העולם חושב על חופש הביטוי". הרכישה מתרחשת בזמן שווסט נמצא בליבן של שערוריות סביב התבטאויות שלו בציבור וברשתות החברתיות.

בראיון, פארמר אמר כי דיוניו עם ווסט לגבי עסקה על פרלר החלו באופן אגבי, כשאשתו של פארמר, קנדס אוונס, סופרת ופובליציסטית שמרנית מוכרת, נכחה באחת מתצוגות האופנה של ווסט בפריז. גם ווסט וגם אוונס לבשו חולצות עם הכיתוב "White Lives Matter" באירוע. המשפט - היפוך של שמה של תנועת "Black Lives Matter", תנועה המבקשת בין היתר לצמצם את שימוש המשטרה בכוח ולהעביר מימון מהמשטרה לשירותים אחרים - נשמע לעתים קרובות בפיהן של קבוצות עליונות לבנה, על־פי הליגה נגד השמצה, ארגון העוקב אחר ביטויים ופעולות אנטישמיות בארה"ב. לאוונס הייתה שיחה עם ווסט לגבי הרשתות החברתיות, והרעיון של רכישת פרלר על־ידי ווסט צמח מתוך שיחה זו, אמר פארמר.

בנוסף, ווסט מתח ביקורת על חברות הרשתות החברתיות הגדולות מעמק הסיליקון. מוקדם יותר החודש, טוויטר נעלה את החשבון של ווסט לאחר שהעלה ציוץ אנטישמי.

גם חשבון האינסטגרם של ווסט ננעל בעקבות פוסט שהפר את מדיניות החברה, על־פי דובר של חברת־האם של אינסטגרם פלטפורמות מטא. גם לטוויטר וגם למטא יש מדיוניות האוסרות על פוסטים הכוללים שפה בוטה, ומגבלות אחרות.

רכישת פרלר "הייתה פתרון מאוד אטרקטיבי לעניין הזה שצנזרו את ווסט", אמר פארמר.  

לאחרונה החסויות התאגידיות של ווסט היו נתונות לביקורת. אדידס הודיעה כי החליטה לבחון את השותפות שלה עם ווסט, והטילה בספק את ההסדר שהביא את קולקציית נעלי ייזי הפופולרית לעולם.

בחודש שעבר, גאפ הודיעה כי היא מצמצמת את השותפות שלה עם ווסט, ואמרה כי הוא והחברה "לא מתואמים" לגבי האופן בו הם עובדים יחד, כך נכתב במזכר שנצפה על־ידי ה"וול סטריט ג'ורנל". 

רשת חברתית במחלוקת

לגבי פרלר, הפלטפורמה ניצבה מול ביקורת ב־2021 בגלל שהייתה המרכז בו נאספו האנשים לכאורה ארגנו את הניסיון לחדור ב־6 בינואר לגבעת הקפיטול בוושינגטון והשתתפו בפרעות.

אחרי האירועים, אפל וחברת־האם של גוגל אלפאבית הסירו את פרלר מחנויות האפליקציות, ואמזון הפסיקה לספק לפרלר שירותי הוסטינג, מה שגרם לסגירת הרשת לגמרי במשך כמה שבועות. חברת הטכנולוגיה הגדולות מסרו אז כי פרלר הפרה את הכללים שלהן, בגלל שאין לה מערכת סינון תוכן מספקת.

פרלר תבעה את אמזון בבית משפט פדרלי בסיאטל, וטענה כי חברת שירותי הענן של אמזון (AWS) העיפה את פרלר משרתי הענן שלה מסיבות פוליטיות ואנטי־תחרותיות. באמזון טענו כי פרלר הושעתה בגלל שלא הסירה תוכן אלים המפר את תנאי השירות של AWS. המשפט עדיין מתנהל.

פרלר חזרה לפעילות על־ידי הירשמות לחברת שירותי ענן אחרת. היא הוחזרה לחנות האפליקציות של אפל במאי 2021, לאחר שהסכימה להוסיף טכנולוגיה המגלה תוכן אלים או הסתות לאלימות. הרשת חזרה לחנות של גוגל בחודש שעבר, לאחר שהסכימה לשנות חלק ממדיניות סינון התוכן והאכיפה שלה.

נכון ל־16 באוקטובר, היו בחנויות האפליקציות של גוגל ואפל 8.5 מיליון הורדות של פרלר מאז השקתה, ו־6.2 מיליון מתוכן היו בארה"ב, על־פי חברת הנתונים data.ai.

במחצית הראשונה של השנה, היו לפרלר כ־983 אלף משתמשים פעילים בחודש, ירידה מ־6 מיליון במחצית הראשונה של 2021, על־פי נתוני החברה. 

"ניסיון להשיג תשומת־לב תקשורתית" 

מחקר שנעשה מוקדם יותר החודש מצא כי פחות מאחד מכל 10 אמריקאים מסתכלים על אתרי רשתות חברתיות חלופיים כמקור לחדשות. במסגרת המחקר של מכון פיו, מכון מחקר לא מפלגתי מוושינגטון, נערך סקר בקרב מבוגרים אמריקאים שכלל בדיקה של שימוש ברשתות Bitchute, Gab, Gettr, פרלר, ראמבל, טלגרם ו־Truth Social.

כ־6% מהאמריקאים מקבלים חדשות מלפחות אחד משבעה האתרים שהוזכרו, ואף אתר בודד אינו משמש יותר מ־2% האמריקאים המבוגרים כמקור לחדשות, כך נכתב במחקר. פרלר הוא המוכר מבין שבעה האתרים ששמם הוזכר בסקר, ו־38% מהמבוגרים אמרו כי הם מכירים אותו.

בעוד שרבים מהמשתמשים מציינים את חופש הביטוי כסיבה שהם פונים לרשתות כמו פרלר, ד"ר שנון מקגרגור, עוזרת מחקר מאוניברסיטת צפון קרוליינה בצ'אל היל שחקרה רשתות חברתיות, אמרה כי ווסט ודמויות ציבוריות אחרות רוכשים את הרשתות החברתיות מסיבות שונות.

"אני חושבת שכל שלושה המקרים האלה - אלון וטוויטר, טראמפ ו־Truth Social וקנייה עם פרלר - עוסקים באופן בסיסי בניסיון להשיג תשומת־לב תקשורתית לעצמם וזה שיהיה להם מכשיר לעשות זאת", אמרה.

החברה Parlement מנאשוויל, טנסי, תמשיך לספק לפרלר שירותי הוסטינג ושירותים אחרים. לאחרונה סיימה החברה גיוס הון בגובה 16 מיליון דולר והביאה את הסכום הכולל שגייסה ל־56 מיליון דולר. כמו כן, Parlement רכשה לאחרונה את Dynascale, ספקית שירותי ענן שיש לה כ־4,645 מ"ר בשטחי דאטה סנטר בארה"ב.

פארמר מסר כי העסקה "ממשיכה לקדם את היעד של Parlement להפוך לצנרת של האינטרנט".

ג'ינג'ר אדמס אוטיס השתתפה בהכנת הכתבה.

עוד כתבות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

אאודי Q4: תדמית מכובדת עם התנהגות מלוטשת

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית