מכה לכאל ודיסקונט: בנק ישראל ממליץ להפריד את חברת כרטיסי האשראי מהבנק

בחודשים הקרובים ייאלץ שר האוצר להחליט אם להפריד בין הבנק לחברת כרטיסי האשראי, ובבנק ישראל מסרו את המלצתם • בין הטענות להמלצה: "מגרש משחקים לא אחיד שעה ששתי חברות כרטיסי אשראי כבר הופרדו" • ההחלטה על ההפרדה כפופה לאישור שר האוצר

בנק דיסקונט / צילום: כדיה לוי
בנק דיסקונט / צילום: כדיה לוי

האם בנק דיסקונט ייאלץ להיפרד בחודשים הקרובים מחברת כרטיסי האשראי כאל בה הוא מחזיק כיום ב-72%? כך לפחות ממליץ בנק ישראל שמסר היום (ג') את מסקנות הוועדה שהקים ביוני 2021 על מנת לבחון את הנושא. כעת עוברת ההחלטה לשר האוצר, אביגדור ליברמן, שאמור להחליט בנושא עד ינואר 2023. אולם בשל הבחירות שייערכו בעוד שבועיים בדיוק, לא ברור אם ליברמן יהיה בתפקיד ואם הוא זה שיקבל את ההחלטה, או שמועד ההחלטה יידחה בשל כך.

כזכור, כאל היא חברת כרטיסי האשראי היחידה שעדיין מוחזקת בידי הבנקים - 72% כאמור בידי דיסקונט ו-28% בידי הבנק הבינלאומי. זאת לאחר שבשנת 2019 הופרדה ישראכרט מבנק הפועלים, ולאומי קארד הופרד מבנק לאומי ושינה את שמו למקס (החברה עומדת בפני מכירה לחברת הביטוח כלל).

ביוני אשתקד הוקמה ועדת היגוי בבנק ישראל שמטרתה לבחון את סוגיית הפרדת כאל מדיסקונט ולהמליץ לנגיד בנוגע לעמדה של בנק ישראל בסוגיה. החברים בוועדת ההיגוי הם הפרופ' מישל סטרבצ'ינסקי, מנהל חטיבת המחקר, המשמש גם כיו"ר משותף של הוועדה לבחינת התחרות בשוק האשראי; מר יאיר אבידן, המפקח על הבנקים; ומר עודד סלומי, מנהל מחלקת תשלומים וסליקה.

במכתב שהעביר פרופ' סטרבצ'ינסקי לנגיד נכתב כי "הניתוח העלה ממצאים רבים, חלקם תומכים בהפרדת כאל וחלקם פחות. לאחר שקלול כלל הממצאים, לרבות אלו הנוגעים לחלק מתוצאות ההפרדות שכבר בוצעו ולהשפעת קיומו של מגרש משחקים לא אחיד שעה ששתי חכ"אות כבר הופרדו, עמדת בנק ישראל הינה כי יש להשלים את הליך ההפרדה ולבטל את החרגת דיסקונט מהרפורמה (על ידי שינוי הסף בחוק לבנק בעל היקף פעילות רחב)".