גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מועצת רו"ח פרסמה את ציוני הבחינה: כמה עברו אותה בהצלחה?

לבחינה בנושא חשבונאות פיננסית מתקדמת, מועד אביב 2022, ניגשו 754 נבחנים ונבחנות, מתוכם 487 נבחנים ניגשו לראשונה לבחינה ● מה היה שיעור המעבר הכללי, ומהם מוסדות הלימוד המובילים בשיעור המעבר מקרב הנבחנים לראשונה?

בחינות להסמכה לשכת רואי חשבון בניני האומה בירושלים / צילום: ליאור מזרחי
בחינות להסמכה לשכת רואי חשבון בניני האומה בירושלים / צילום: ליאור מזרחי

כ-45% נכשלים בבחינת ההסמכה בכתב של מועצת רואי החשבון בנושא חשבונאות פיננסית מתקדמת שהתקיימה ביולי השנה (מועד אביב). מדובר בעלייה של 5% במספר הנכשלים, לעומת הבחינה שנערכה במועד אביב 2021. עם זאת, 70% מכלל הנבחנים שניגשו לראשונה לבחינה עברו אותה בהצלחה. מדובר ב-487 נבחנים שמהווים 65% מקרב כלל הנבחנים.

מצוקת רואי החשבון: המשרדים נלחמים ביניהם על כל סטודנט
עוד 1,500 שקל בחודש: דלויט מעלה את שכר המתמחים בראיית חשבון. מה יעשו המתחרים? 
יותר ימי חופשה: חודש ההסכם הקיבוצי בפירמת רואי החשבון EY ישראל 
שלוש אוניברסיטאות רשמו הישג מזהיר: תוצאות בחינת לשכת עורכי הדין נחשפות 

35% (267) מהנבחנים במועד זה הם נבחנים חוזרים, אשר ניגשו לבחינה בפעם השנייה או יותר. שיעור המעבר של הנבחנים בקבוצה זו עומד על 26% בלבד.

לבחינה, שנערכה ב-28 ביולי בבנייני האומה בירושלים, ניגשו בסך-הכול 754 נבחנים ונבחנות, לעומת 788 שניגשו במועד סתיו 2021, 769 במועד אביב 2021, במועד סתיו 2020 ניגשו 859, ובמועד אביב 2020 ניגשו 969.

ירידה הדרגתית בכמות הבוגרים

הנתונים על מספר הנבחנים מעידים בין היתר על הבעיה המרכזית שמעסיקה את שוק רואי החשבון בשנים האחרונות - הירידה במספר הסטודנטים שלומדים את המקצוע ובמספר הבוגרים, שמובילה למחסור גם במתמחים בראיית חשבון.

מדי שנה מסיימים 1,000-2,000 סטודנטים את לימודי ראיית החשבון ומקבלים רישיון לעסוק במקצוע. בעוד שלפני כעשור המספר היה קרוב יותר ל-2,000 ובשנים מסוימות אף עבר אותו, בחמש השנים האחרונות נרשמה ירידה הדרגתית בכמות הבוגרים, והמספר ירד לכ-1,000 בוגרים. כך, בעוד שבשנת 2017 מספר הבוגרים (סטודנטים שסיימו תואר בחשבונאות) עמד על 1,612, בשנת 2018 הוא ירד ל-1,288, וב-2019 הוא ירד ל-1,162 בוגרים. ב-2020 השלימו את לימודי החשבונאות 1,217 סטודנטים.

בהמשך לכך, הירידות "הקלות" במספר הנבחנים בבחינות ההסמכה משקפות מציאות מאוד בעייתית בשטח של חוסר במתמחים וחוסר ברואי חשבון צעירים - מציאות שהובילה למלחמה של המשרדים הגדולים על כל מתמחה. 

לדברי נשיא לשכת רואי החשבון, רו"ח חן שרייבר, "התוצאות מעידות על מגמה מטרידה של ירידה במספר הבוגרים בלימודי החשבונאות. אנו ערים לנושא בשנה האחרונה, ולכן יזמנו תוכנית חומש שעיקריה שינוים ורפורמה בתוכנית הלימודים יחד עם נציגי האקדמיה והתאמתם לרואי החשבון 2030, כפי שאנו חוזים את המגמות בשוק. בנוסף תתבצע חשיבה מחודשת בשיתוף עם משרד המשפטים בנושא הבחינות בעתיד. כמו כן, לשכת רואי החשבון תצא בקרוב בקמפיין ארצי להגברת החשיפה וחיזוק המודעות של המקצוע ושל ההזדמנויות הרבות שהוא מקנה לבוגריו בשוק העבודה".

רו"ח יגאל דור, המשנה למנכ"ל דלויט ישראל, מציין כי "הנתונים מצביעים על מגמת ירידה מתמשכת בכמות הסטדנטים הנרשמים למקצוע. עובדה זו דורשת התערבות דחופה של כל הגורמים הרלוונטיים, החל ממועצת רואי החשבון, לשכת רואי החשבון וכל העוסקים במקצוע. עליהם לפעול להגברת האטרקטיביות של המקצוע למען הגדלת כמות הסטודנטים ללימודים באמצעים שונים, בדומה למהלך שאנחנו הובלנו כבר שנתיים ברציפות להעלאת שכר העבודה ושכר-הטרחה". 

0% מעבר לנבחנים לראשונה מהמכללה למינהל

נתונים נוספים שבולטים בתוצאות המבחנים שמפרסמת היום מועצת רואי החשבון במשרד המשפטים הם הפערים בהישגי הבוגרים במוסדות הלימוד השונים. אוניברסיטת רייכמן (לשעבר המרכז הבינתחומי) ממשיכה להוביל את ראש רשימת המוסדות עם אחוזי המעבר הגבוהים ביותר מקרב הנבחנים לראשונה - 100% מעבר ל-41 הנבחנים לראשונה. גם אחוזי המעבר הכלליים של בוגרי רייכמן מרשימים, כאשר מקרב 47 הנבחנים שניגשו 91% עברו.

אחרי רייכמן מככבים בוגרי המרכז האקדמי רופין (כ-80% מעבר בקרב הנבחנים לראשונה), אוניברסיטת בן גוריון (כ-78%) והאוניברסיטה העברית (כ-77%). בוגרי אוניברסיטת בר-אילן ואוניברסיטת תל אביב מדשדשים במיקום פחות מחמיא במרכז טבלת ההישגים עם 67% ו-66% מעבר לנבחנים לראשונה בהתאמה.

המכללה למינהל, ששלחה 56 בוגרים למבחן, ושישה מהם נבחנו לראשונה, מתמקמת בתחתית טבלת ההישגים של בוגריה, עם 0% מעבר לנבחנים בפעם הראשונה ורק 11% מעבר לנבחנים בפעם השנייה ויותר.

רפורמה בלימודי החשבונאות

ראש החוג לחשבונאות וסגן דיקן בית ספר אריסון למינהל עסקים באוניברסיטת רייכמן, רו"ח שלומי שוב, מסר כי הוא "שמח על התוצאות", אבל "מזכיר כי בחינות המועצה אמורות לעבור תוך שנה וקצת מהיום שינוי משמעותי ביותר בעקבות הרפורמה בלימודי החשבונאות והשינוי המשמעותי שבוצע בלימודי התואר יחד עם ביטול שנת ההשלמה. אני חושב שהכיוון של השינוי נכון וחשוב ויסייע לתגמל יותר את הסטודנטים על הבנה וחשיבה עסקית ולהצעיד את המקצוע באופן מתבקש לעידן החדש".

להערכתו, בעקבות הרפורמה, "בעתיד אחוזי המעבר הכלליים יירדו, אם כי סטודנטים שיודעים לחשוב ירוויחו מכך באופן יחסי".

הרפורמה המקיפה בלימודי החשבונאות, אליה מתייחס רו"ח שוב, כוללת תוכנית לימודים חדשה אשר שמה דגש נוסף על תחומי המסים, הטכנולוגיה והאתיקה. מנגד כוללת התוכנית הפחתה משמעותית במשקלה של בחינת החשבונאות הפיננסית, שנחשבת לבחינה הקשה מבין הבחינות הסופיות לכניסה למקצוע.

השינויים הדרמטיים במסגרת הרפורמה כוללים כינוס של תוכנית הלימודים לשבעה סמסטרים בשכר לימוד אקדמי, תוך ביטול שנת ההשלמה. זאת, במקום שישה סמסטרים בשכר לימוד אקדמי ושנת השלמה בשכר של 23 אלף שקל. המהלך צפוי לחסוך לסטודנטים אלפי שקלים, לקצר את מסלול ההכשרה ובכך להקדים את כניסתם לשוק העבודה.

תגובת המסלול האקדמי המכללה למינהל בנושא: נרצה להדגיש כי, המכללה למינהל אינה מגישה נבחנים למועד זה (אביב), אלא רק למועד הסתיו. הניגשים למועד זה הם ניגשים פעם שנייה ויותר ומייצגים קבוצה קטנה מאד מתוך 900 סטודנטים שהגישה המכללה ב 5 שנים האחרונות. לכן ממצאים אלו אינם מייצגים ולו בקצת את אחוזי ההצלחה הקיימים במכללה- דבר שניתן לראות בתוצאות בחינות קודמות. שיעור המעבר בבחינות הרו"ח במכללה למינהל עומד על כ70% -90% מהניגשים לראשונה.

לפי פרסום של משרד המשפטים הניגשים פעם שנייה ושלישית ויותר לא עוברים את הבחינה וככל שניגשים ליותר מועדים הסיכוי להצליח הולך ופוחת. כמוסד הגדול בישראל בהכרח יהיה למכללה גם כמות מעוכבים במועצה בהתאמה.

התפלגות הישגי הנבחנים בחלוקה לפי מוסדות לימוד 

שם המוסד מספר
נבחנים
מספר
העוברים
שיעור
העוברים
מספר
נבחנים
לראשונה
שיעור
העוברים
מהנבחנים
לראשונה
אוניברסיטת תל אביב 122 78 64% 101 66%
אוניברסיטת בר-אילן 88 53 60% 69 67%
האוניברסיטה העברית 79 51 65% 61  77%
אוניברסיטת בן גוריון 64 49 77% 60 78%
המרכז האקדמי רופין 61 44 69% 46 80%
האוניברסיטה הפתוחה 61 19 31% 36 44%
המסלול האקדמי של המכללה למינהל 56 6 11% 6 0%
הקריה האקדמית אונו 52 11  21% 9 11%
אוניברסיטת רייכמן 47 43 91% 41 100%
אוניברסיטת חיפה 38 23 60% 19 89%
המרכז האקדמי לב 24 8 33%  4 25%
אוניברסיטת אריאל 9 22% 5 40%

עוד כתבות

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: אין הצדקה אמיתית לגל הנרחב של העלאות המחירים

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס ז'בזינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן ישלם 370 אלף שקל פיצוי על איחור במסירה בפרויקט תמ"א 38

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר הנוגע לאיחור במסירה חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

שר החוץ הטורקי מעוניין בשת"פ עם המיליציות הפרו־איראניות

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש