איך להשלים עם ההפסדים שנוצרו לכם בשוק המניות

מבחינת משקיעים רבים, הדבר היחיד שיותר גרוע מלהפסיד בבורסות הוא להודות שהם "מפסידנים" • אבל אני מציע לכם דרך לנקות את תיק ההשקעות ממוקשים בלי להרגיש בושה • המשקיע האינטליגנט

איך להשלים עם ההפסדים שלכם בשוק המניות / צילום: Richard Drew, Ap
איך להשלים עם ההפסדים שלכם בשוק המניות / צילום: Richard Drew, Ap

אודות המשקיע האינטליגנט

הטור שבועי של 'המשקיע האינטליגנט' מאת ג'ייסון צוויג, מתפרסם ב־Wall Street Journal מזה כעשור ומתפרסם בגלובס באופן בלעדי. לדברי צוויג: "המטרה שלי היא לסייע לכם להבחין בין העצה הטובה לבין זו שרק נשמעת טוב"

אודות ג'ייסון צוויג

מבכירי העיתונאים של The Wall Street Journal. מחברו של הספר "הכסף שלך והמוח שלך: איך מדעי המוח יכולים לסייע לכם להיות עשירים", והעורך של הגרסה המעודכנת של רב־המכר "המשקיע הנבון", שהוגדר על ידי וורן באפט כ"ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב אי־פעם"

הטור מתפרסם בדרך כלל בימי ראשון אבל בגלל החגים השבוע הוא התפרסם באופן חד פעמי בחמישי

האם קראתם את דוחות חשבון ההשקעות שלכם לרבעון השלישי שזה עתה הסתיים? אם אתם דומים לי באיזושהי צורה, התשובה היא לא. אבל אתם ודאי יודעים כבר שמניות ירדו ב־20% ואיגרות חוב ב־14% עד כה השנה.

המניה שהמוסדיים הכי אוהבים בחו"ל ומי הפסיד הכי הרבה על השקעה בוול סטריט
אילו שינויים נדרשים בתיקי ההשקעות בעידן של ריביות עולות ושווקים יורדים
בלומברג: סבירות של 100% למיתון בארה"ב בשנה הקרובה 

אם נתבונן על ההפסדים שלנו זה לא יגרום להם להיות קטנים יותר, רק אולי יגרום לנו לחוש קטנים יותר. וזה טבעי להימנע מלהסתכל יותר מדי מקרוב על כל עדות שעלולה לחתור תחת האמונה שאנחנו משקיעים מנוסים. בשווקים של ירידות, קבלת החלטות טובות מצריכה לעתים קרובות להודות בדברים על עצמנו שהיינו מעדיפים להתעלם מהם.

בואו נתחיל בלהכיר בכך שאינרציה - התמדה מתוך שגרה או רפיון - יכולה להיות בחירה.

מאז סוף מרץ, אז ניצבו המניות מרחק שערה משיא של כל הזמנים, משקיעים משכו כ־80 מיליארד דולר מקנות נאמנות של מניות וקרנות סל, על פי מכון אינווסטמנט קומפני. קרנות מניות אמריקאיות ובינלאומיות החזיקו 19.3 טריליון דולר בסוף מרץ. כך, שאפילו כשנראה שהאינפלציה לא מצליחה לרדת ומניות לא מצליחות לעלות, משקיעים משכו רק 0.4% מהכסף שלהם מאותן קרנות.

זה באופן חלקי מתוך אינרציה והשקעה "על טייס אוטומטי", וגם בגלל ששינוי כיוון בזמן שמפסידים כסף יכול מאוד להכאיב.

כמעט כל משקיע מכיר את החוכמה שבמימרה הנושנה "חתוך את ההפסדים ותן לרווחים לרוץ". אבל הדבר היחיד שיותר גרוע מלהפסיד, הוא להצטרך להודות בכך שאתה מפסידן.

אז רוב המשקיעים יימנעו מלמכור השקעה שלהם כשהיא בשפל. אפשר להעמיד פנים שהפסד על הנייר אינו הפסד, או להניח שזה פשוט יסתדר אחר-כך. אבל מצד שני, אי-אפשר לממש הפסד בלי להכיר בכך שהשקעתם לא טוב.

ומה שגרוע יותר - מה שהרגע מכרתם עשוי לעלות, וכל מה שהעברתם אליו את הכסף במקום עלול לרדת. אין פלא שלמכור בהפסד זה כה קשה, ושכל-כך הרבה אנשים קופאים לנוכח שוק דובי.

החלטות רעות עולות לקרנות כ־0.8% בשנה

במחקר מהעת האחרונה, חוקרים בדקו איך כמעט 190 אלף סוחרים בבורסות בינלאומיות מקוונות הפעילו פקודות לבלימת הפסדים (stop-loss order). ההוראות האלה נועדו להגביל את כמה שאפשר להפסיד במכירה אוטומטית של נכס, אם הוא יורד מתחת למחיר שנקבע מראש.

אתם עשויים לקנות מניה ב־20 דולר ולקבוע הוראת בלימת הפסד ל־15 דולר, ובתיאוריה לנעול כל הפסד עתידי על לא יותר מ־25% מההשקעה. אבל בפועל, אנשים יכולים לשבור את המנעול: כשמניה יורדת לכיוון 15 דולר, הם עשויים להוריד את ההוראה למשל ל־10 דולר, וכן הלאה.

עד כמה התנהגות שכזו נפוצה? במחקר מהעת האחרונה, ב־40% מהפעמים שבהן סוחרים באינטרנט שכבר קבעו הוראות בלימת הפסד נקטו פעולה כלשהי הקשורה לפוזיציה שלהם, זה היה כדי להוריד את רף ההפסד אפילו יותר. ככל שירדו מחירי ההחזקות שלהם, כך הורידו הסוחרים עוד את הרמה שבה יוכרחו באופן אוטומטי למכור. במקום לבלום את ההפסדים, הסוחרים האלה רדפו אחריהם. הם רצו לעזוב, אבל לא יכלו להביא עצמם לידי כך.

ואל תהיו בטוחים שמשקיעים מקצועיים טובים יותר בלמכור.

מחקר חדש מראה שמנהלי קרנות מפסידים בממוצע כ־0.8% מהתשואה כל שנה בגלל החלטות מכירה גרועות. המנהלים נוטים למכור או את המנצחות הכי חזקות מהעת האחרונה או את המפסידות הגדולות - שבאופן ממוצע נוטות לתת תשואה טובה יותר אחרי שהקרנות נפטרות מהן.

"הם יכלו להביא תוצאה טובה בהרבה על ידי יריית חץ לתיק ההשקעות שלהם ומכירת כל מה שהוא פוגע בו במקרה, במקום אותן המניות שבסופו של דבר מכרו", אמר אלכס אימאס, אחד ממחברי המחקר ופרופסור לפיננסים באוניברסיטת שיקגו.

כדי ללמוד אם החלטות המכירה שלכם טובות, תצטרכו לעקוב לא רק אחר ההשקעות שיש לכם אלא גם אחרי אלו שמכרתם. אם מה שמכרתם מביא תשואה טובה יותר ממה שאתם מחזיקים, אז מכרתם את ההשקעות הלא נכונות. וזה מחייב בדיקה.

למצוא דרך שלא תאפשר לנו להתעלם מעובדות

לקבל בהשלמה הפסדים מצריך תכנון לעתיד, אומרת אנני דיוק, פסיכולוגית קוגניטיבית, אלופת פוקר לשעבר ומחברת הספר "להתפטר: הכוח של לדעת מתי לקום וללכת". לדבריה, "ההטיה שלנו נגד התפטרות היא מאוד חזקה. וכשהעובדות מתנגשות עם התחושות שלנו, נמצא דרך להתעלם מהעובדות".

אחת הדרכים הטובות ביותר לקבוע אם צריך להתפטר/להיפטר מהשקעות, היא לגבש מראש מה שדיוק מכנה "קריטריונים להשמדה": כאלו שיחייבו אתכם לשורת תנאים שהשקעה חייבת למלא - או להימכר.

נניח שקניתם ביטקוין בשנה שעברה בגלל שהאמנתם שזה גידור מפני אינפלציה; קביעת קריטריונים להשמדה הייתה מחייבת אתכם למשהו בסגנון הזה: "אם ביטקוין יורד כשהאינפלציה עולה, אז התזה שלי הוכחה כשגויה, ולכן עליי למכור אם אני מפסיד לפחות 25% בתקופה שבה האינפלציה עוברת את רף ה־5%".

לאנשים אחרים אולי יש סיבות אחרות להחזיק בביטקוין, אבל אתם לא יכולים להחליף "קריטריונים להשמדה" לאחר שהדברים כבר התרחשו. ברגע שהתברר שהרציונל שלכם שגוי, הייתם חייבים למכור, ובכך להימנע מירידה של כמעט 60% בשער הביטקוין השנה.

עבור רוב המשקיעים, קנייה והחזקה הן לרוב ההחלטה הנכונה. אבל אל לכם לחשוב שלהיפטר ממניות מפסידות הופך אתכם למפסידנים.