גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הטכנולוגיה היא מכפיל כוח" - מהו הערך המוסף של שת"פ בין מנהל השיווק למנהל מערכות המידע?

כל מהלך שיווקי זקוק לתשתית טכנולוגית להוצאתו לפועל ולשם כך נדרש שיתוף פעולה רחב בין חטיבות מערכות המידע והשיווק ● תמי אוחנה קול, המשנה למנכ"ל מגדל ומנהלת החטיבה הטכנולוגית, שופכת אור על העבודה המשותפת עם סמנכ"ל השיווק, נקודות ההשקה ביניהם והתועלות שנגזרות מכך לארגון וללקוח

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

הכתבה בשיתוף Deloitte

פס הייצור של כמעט כל חברה בענפים כמו פיננסים, ביטוח, תיירות ועוד הוא טכנולוגיה. כך למשל, בעולם הביטוח, עוד בטרם יאשר האקטואר את השקתו של מוצר ביטוחי חדש, יש לבחון לפני כן את היכולות הטכנולוגיות הנדרשות כדי להוציאו לפועל. ככלל, כל מהלך שיווקי חדש שמושק כיום מבוסס על טכנולוגיה מתקדמת ומחייב שיתוף פעולה הדוק בין מנהלי השיווק בארגון (CMOs) ומנהלי מערכות המידע (CIOs). בין אם מדובר על מערכות ניהול לקוחות (CRM), ערוצי תקשורת עם קהל הלקוחות או יצירת פרסונליזציה - התחנה הראשונה לפני ההוצאה לפועל היא בדיקת ההיתכנות והיישום הטכנולוגי.

החיבור ההכרחי בין עולמות השיווק והטכנולוגיה יוצר בסיס לעבודה משותפת של מנהל השיווק ומנהל מערכות המידע, אבל גם מציב לא מעט דילמות. שאלות כמו מי מוביל את מי בתוכנית העבודה, לאיזה תקציב שייך כל מהלך, ואיזו מומחיות נדרשות מכל צוות - מלוות ארגונים גדולים מדי יום בעבודה המשותפת של מנהלי השיווק ומנהלי מערכות המידע. תמי אוחנה קול, המשנה למנכ"ל מגדל ומנהלת החטיבה הטכנולוגית בחברה ("מגדל טכנולוגיות"), חווה זאת ברמה היומיומית. היא שופכת אור על העבודה המשותפת עם סמנכ"ל השיווק, נקודות ההשקה ביניהם והתועלות שנגזרות מכך לארגון וללקוח.

תמי אוחנה קול, המשנה למנכ''ל מגדל ומנהלת החטיבה הטכנולוגית בחברה / צילום: גל חרמוני

"יש בינינו שיתוף פעולה שמתחיל קודם כל בהעשרה הדדית, וחשיבה על שיווק באמצעות הטכנולוגיה; הוא ממשיך בבניית תוכניות עבודה לשני התחומים, הצגתן יחד בדיונים בחברה וכמובן גם בהוצאה לפועל, ולאחר מכן, בבחינת הצלחתן ועריכת האופטימיזציה הנדרשת", אומרת קול. בכל הצעת מהלך דיגיטלי שיווקי צריך להבין מי הקהלים שפונים אליהם ובאילו תכנים; שאלת ייצור התוכן תלויה גם בפלטפורמות השונות ובמוצרים טכנולוגיים, ומחייבת שיתוף פעולה בין שתי המחלקות.

לבחון את הדברים ביחד

במגדל, מספרת תמי, עולות בכל שנה כ-1,600 תוכניות עבודה שונות בכלל התחומים שבהם עוסקת החברה, מפיננסים וביטוח ועד לטכנולוגיה ושיווק. לדברי קול, על כ250-300 מתוך התוכניות האלה אחראים במשותף ה-CMO וה-CIO. במקרים מסויימים למנהל השיווק, יש את היכולות העסקיות והטכנולוגיות הנדרשות כמו למשל פלטפורמות המסייעות להעניק חוויית שירות באמצעות פרסונליזציה ללקוחות. אבל לא אחת, מנהל השיווק עלול להיתקל במקרים בהם חסרות יכולות טכנולוגיות וישנו צורך בפלטפורמות שאין בנמצא, ויכולות לסייע בייעול תהליכים. במקרים אחרים, ידועות המטרות השיווקיות ומה צריך בשביל ליישם אותן, ויש צורך לאתר את הפלטפורמה שתספק את המענה.

כאן נכנסת לתמונה החטיבה הטכנולוגית: "התפקיד שלנו במגדל טכנולוגיות הוא לאפשר למחלקות האחרות בחברה לקדם את המטרות שלהן. אנחנו מכפיל כוח עבורן", אומרת קול ומוסיפה: "לעיתים מנהל השיווק מגדיר את הצרכים שלו ואז אני מביאה לו מספר אפשרויות. בסופו של דבר הוא ואני צריכים לשבת יחד, לבחון את האפשרויות, לשאול את השאלות המתאימות, לראיין בעלי תפקידים רלוונטיים אם צריך - ולהחליט במשותף. וכן, יש גם מקומות שבהם אני אומרת לו - יכול להיות שראית משהו מעניין, אבל הפתרון הזה לא מתאים. יש לי חלופה טובה יותר להציע לך. זה בולט מאוד, למשל, כשרוצים לאמץ טכנולוגיות של סטארט-אפים. פעמים רבות הם מציעים לנו דברים מאוד קורצים, אבל קשה להכניס סטארט-אפ לאנטרפרייז. מדובר בארגונים שונים שהחיבור ביניהם לא תמיד עובד".

שמוליק קריבוס, דירקטור ב-Deloitte, מתייחס לשיתוף הפעולה הפורה שהוצג כאן ואומר כי כיום מנהלי שיווק ומנהלי מערכות מידע נדרשים לשלב ידיים. "מדובר בשני בעלי תפקידים שמשלימים אחד את השני. הם מגישים תוכניות עבודה יחד ומגנים עליהן כחלק מתהליך הניהול של החברה".

שמוליק קריבוס, דירקטור ב-Deloitte / צילום: דלויט

להקטין תלות של שיווק בטכנולוגיה

בין אם מנהלי השיווק והטכנולוגיות מצליחים לפעול בשיתוף פעולה מלא ובין אם לאו, אחד האתגרים החשובים הוא להקטין את התלות של השיווק בטכנולוגיה ולאפשר עבודה באופן עצמאי. לדברי קול, "בסופו של דבר, אני לא אוהבת להפעיל דברים שאני לא מבינה בהם, כמו פלטפורמות שיווקיות, גם אם אני יכולה. לכן אני שמחה כשיש לי אפשרות להעניק את הכלים לאנשי השיווק לעשות את זה בעצמם. אם מחר אני בחופשה או לא נמצאת זמנית, אז השיווק מסוגל לבצע את ההיבטים הטכנולוגיים בעבודתו. אין פה תלות מוחלטת", היא מוסיפה.

מתי כן נדרש מנהל השיווק בארגון לשיתוף פעולה עם החטיבה הטכנולוגית? כאשר צריך להוסיף עוד דאטה, לקיים פגישה על בסיסי נתונים חדשים או להתחבר למערכות אחרת - כמו למשל פתיחת ערוץ שירות נוסף בוואטסאפ - כאן כבר מעורבת החטיבה הטכנולוגית וצוותי החטיבה נכנסים לפעולה.

פרסונליזציה לכל אורך מסע הלקוח

נושא הפרסונליזציה מהווה דוגמה חשובה לחיבור שבין מנהלי השיווק והטכנולוגיה. ישנן מערכות של 'מרקטינג אוטומיישן', שמאפשרות לארגון לרכז את הנתונים השונים ולייצר מהלכים שיווקיים אוטומטיים ובזכותן מבצעים מעל 100 מסעות לקוח במגדל. לדוגמה, מסע לקוח שעוזב עבודה במקום מסויים הוא תהליך שמתפרס על למעלה מחצי שנה. ה'מרקטינג אוטומיישן' - מאפשר לנהל ולתזמן את כל הפלטפורמות השונות שקשורות לעזיבה, כשהכל משוקף במערכת ה-CRM. כשלקוח מתקשר לאחר קמפיין שיווקי, לנציג במענה הטלפוני יש את היכולת לזהות אותו, וכך גם ברשתות החברתיות. אלו יכולות טכנולוגיות המציעות פרסונליזציה של הלקוח - והן מאפשרות לחבר את כל ערוצי התקשורת של הארגון תחת מערכת ה-CRM.

קול מוסיפה דוגמה לאופן שבו שיתוף הפעולה בינה לבין מנהל השיווק מניע את תהליכי הפרסונליזציה: "לפני כמה חודשים התחלנו תהליך של הודעות פרסונליות במידע האישי באפליקציה - הוספנו אזור של הודעות מפולחות. מחלקת השיווק הגדירה את הדרישות: כיצד הם מעוניינים לנהל את הנושא של ההודעות המותאמות אישית ואנחנו בטכנולוגיה הקמנו את הפלטפורמה שמאפשרת לבנות את המסרים המפולחים, ברמת תעודת זהות וסגמנט - שירות, מכירות או שימור. באופן כזה, לקוח נכנס לאפליקציית מגדל ומקבל, למשל, הודעה אישית שבפוליסת הבריאות שלו אין כיסוי לתור מהיר ל-CT. זו דוגמה לטירגוט על סמך נתונים אישיים; חסר לך בפוליסה - תוסיף".

מבט רחב ומקיף על הלקוח וצרכיו

הדוגמה האחרונה, שנוגעת לזיהוי פרסונלי חסר בפוליסה של מבוטח והתראה על כך - ממחישה ומדגישה את ההשלכות של החיבור טכנולוגיה-שיווק, שבא לידי ביטוי גם בהבנה של מנהלי התחומים הללו בשני עולמות התוכן.

לאחרונה, הושקה בישראל פלטפורמת Adobe Experience Cloud על ידי Deloitte, המייצגת את Adobe בישראל. הפלטפורמה, לדברי קריבוס, יכולה לתרום רבות לסינרגיה בין חטיבת מערכות המידע לחטיבת השיווק. היא מרכזת מגוון רחב של טכנולוגיות מתקדמות לניהול חוויות דיגיטליות מבוססות נתונים (Data-Driven). אותן טכנולוגיות מאפשרות את ניהול המידע בארגון: ניהול תוכן בערוצים דיגיטליים, ניהול קמפיינים דיגיטליים ואוטומציה שיווקית, הקמה וניהול של אתרי תוכן ועוד.

"אפשר להביא כדוגמה את עולם הביטוח כדי להבין את התרומה של Adobe Experience Cloud לארגונים", אומר קריבוס: "כך למשל, הפלטפורמה מזהה אם לא עשית ביטוח נסיעות לחו"ל ועכשיו אתה עומד לטוס - ותציע לך באותו הרגע הצעת ערך תחרותית. בנוסף, תגיע גם הצעה לנצל את הפחתת היקף השימוש שלך ברכב באותה תקופה, בשל הנסיעה, מה שיכול גם להוזיל את עלות הביטוח המקיף. הפלטפורמה מביטה במבט רחב על לקוח ושלל מוצריו בזמן אמת ועושה זאת על בסיס פרסונלי ובהתאם לסגמנט הלקוח", הוא מוסיף. "היא מעניקה לארגונים, ובפרט למנהלי טכנולוגיות ושיווק, דאטה וראייה רחבה. כמו כן, היא מאפשרת למנהלי השיווק ליצור סגמנטים ומסעות שיווקיים, מבלי להזדקק כל הזמן לפיתוח ולצוות הטכנולוגי", הוא מסכם.

עוד כתבות

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

״חזירות״: הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"