דוראל | ראיון

אחרי שבישרה על תחילת גל ההנפקות בת"א, דוראל רוצה לכבוש נתח מהשוק הסולארי בארה"ב

מנכ"ל חברת האנרגיה הירוקה, יקי נוימן, מספר על השקעת הענק של קרן אפולו בפעילות דוראל בארה"ב, ולא נבהל מתגובת המשקיעים, שהפילו את המניה: "בעתיד השוק יראה את הצמיחה הגדולה של דוראל מהפעילות מעבר לים ויידע להעריך את זה"

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל אנרגיה / צילום: איל יצהר
יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל אנרגיה / צילום: איל יצהר

העסקה הגדולה של השבוע בשוק ההון הייתה שייכת לחברת האנרגיה הירוקה דוראל , שדיווחה על הסכם לקבלת מימון בהיקף של עד חצי מיליארד דולר מקרן ההשקעות האמריקאית אפולו, לטובת פרויקטים של אנרגיה מתחדשת ואגירת אנרגיה שהיא יוזמת בארה"ב.

בשבוע הבא בגלובס: כל הרגולטורים הבכירים ידברו על מצב המשק
"כל שבוע עסקה": חברות האנרגיה הסולארית הישראליות מתפוצצות בחו"ל
בניסיון למצוא שטחים חדשים, התעשייה הסולארית מכוונת על הים הצפוני 

הקרן הענקית, שמנהלת נכסים בהיקף של חצי טריליון דולר, תעמיד את המימון לחברה הבת האמריקאית של דוראל (Doral LLC) כנגד הנפקת שטרות המירים למניותיה, הנושאים ריבית של 11%-12% - לטענת דוראל "כמקובל בעסקאות דומות בארה"ב".

 
  

במועד השלמת העסקה יוזרמו 90 מיליון דולר לחברה הבת של דוראל, ובהמשך היא תוכל לגייס עד 410 מיליון דולר נוספים, עד סוף 2024, בכפוף לעמידה באבני דרך, בהתאם לקצב התקדמות הפרויקטים שלה ובכפוף לתנאים שנקבעו בהסכם.

במקרה של הנפקת החברה הבת בעתיד, או החל משנתיים לאחר השלמת העסקה, תוכל הקרן להמיר את שטרי ההון למניות בחברה הבת של דוראל (שבה מחזיקה גם חברת הביטוח מגדל), לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר, הגבוה פי שלושה כמעט משווי השוק הנוכחי של דוראל עצמה (כ-2 מיליארד שקל).

ההכרזה על עסקת הענק, אולי במפתיע, לא זכתה לאהדה מצד המשקיעים בת"א, ומניית דוראל נפלה בעקבותיה בשיעור דו-ספרתי, ייתכן שבשל הריבית הגבוהה שנושאת ההלוואה שתעמיד לה הקרן (אשר תיצבר בשלוש השנים הראשונות ותתחיל להיות משולמת מתחילת השנה הרביעית).

מנכ"ל דוראל, יקי נוימן, טוען בתגובה כי "קשה לי לנתח מה השוק חושב. מנקודת המבט שלנו אנחנו מאוד שמחים על העסקה הזאת. החברה הבת בארה"ב פועלת לפי האסטרטגיה שלה למימון וצמיחה מהירה בפרקטיקות המקובלות בארה"ב.

"יכול להיות שיש פערים בתפיסה בין איך שהשוק הישראלי רואה זאת לשוק האמריקאי. אנחנו חושבים שלאורך זמן, החברה הבת תוכל להעמיד מסה עצומה של פרויקטים ולמקסם את הערך שלה, כך שגם השוק יראה את הצמיחה הגדולה של דוראל ויידע להעריך את זה".

מתקן אנרגיה מתחדשת של דוראל בישראל / צילום: Adit-movies 2
 מתקן אנרגיה מתחדשת של דוראל בישראל / צילום: Adit-movies 2

בראיון לגלובס מסביר נוימן את המניעים לעסקת הענק ומצהיר על רצון להמשיך לצמוח באופן מהותי גם בישראל, ואף להוזיל לציבור את מחיר החשמל בעתיד הלא רחוק.

מה עומד מאחורי העסקה מבחינתכם?
"היא מחברת אותנו ישירות לקרן אפולו, אחד הגופים הפיננסיים החזקים בארה"ב. בנוסף, בנק אוף אמריקה שימש כבנקאי השקעות בעסקה וישמש כשותף מס בפרויקט אינדיאנה צפון (הפרויקט הסולארי המרכזי שמקימה כיום דוראל בארה"ב, בהספק כולל של 1.6 גיגוואט, ח' ש')".

מה אפולו רואה בעסקה?
"מבחינתם מדובר בכניסה לפלטפורמה לתחום האנרגיה הירוקה. הם לא מתנהגים בעסקה כמו מלווה 'רגיל'. הם מקבלים חבר דירקטוריון (בחברה הבת, ח' ש'), ונכנסים לאישורי תקציבי הפיתוח בפרויקטים. למעשה הם מתנהגים כמו שותף".

ארה"ב היא כיום שוק הפעילות המרכזי שאליו מכוונת דוראל, בדומה לחברות אנרגיה מתחדשת נוספות מישראל, שהשוק המקומי אינו מאפשר את המשך צמיחתן. לדברי נוימן "הפורטפוליו שלנו כולל הקמה של 12 גיגוואט בפרויקטים סולאריים ועוד 6 גיגוואט במערכות אגירת חשמל (לשם השוואה, הספק משק החשמל של ישראל כולה עמד על 21.5 גיגוואט בסוף השנה שעברה).

"בפרויקט אינדיאנה צפון, יש לנו חצי גיגוואט בבנייה כיום, וחלקים נוספים נמצאים לקראת בנייה. בנובמבר נעשה טקס להשקת החלק השני בפרויקט אינדיאנה. להערכתנו, עד סוף 2024 נהיה עם מעל ל-2 גיגוואט בתפעול והפעלה מסחרית בארה"ב".

תקופה של עדנה לתחום האנרגיה המתחדשת

דוראל, שהנפיקה את מניותיה לציבור ביוני 2020, הייתה הסנונית הראשונה בגל הנפקות חסר תקדים ששטף את הבורסה בת"א לאחר פרוץ משבר הקורונה, וההתאוששות המהירה בשוקי המניות שהגיעה מיד לאחר מכן. בעקבותיה הונפקו בת"א יותר מ־100 חברות, בהן מספר לא מבוטל של חברות נוספות הפועלת באנרגיה מתחדשת, תחום שזכה לעדנה יוצאת דופן באותה תקופה.

 
  

את החברה, מחלוצות תחום האנרגיה המתחדשת בישראל, ייסדו בשנת 2007 דורון דוידוביץ ואלון קסל, שנותרו בעלי השליטה בה גם כיום, והיא מנוהלת מאז הקמתה על ידי נוימן. בתחילת דרכה התמקדה דוראל בהתקנת שדות של פאנלים סולאריים על אדמות הקיבוצים. נכון להיום היא מספקת חשמל בעיקר בישראל (סה"כ כ-0.2 גיגוואט) אך כאמור היא מתכוונת להגדיל את פעילותה באופן מהותי בשנים הקרובות, בעיקר בארה"ב.

איך השפיעה עליכם ההנפקה?
נוימן: "ההנפקה נתנה לחברה בוסט אדיר. בזכות התמיכה והקשר עם שוק ההון הישראלי, הצלחנו לייצר בסיס לאימפריה שתוקם בשנים הקרובות. רואים את הפעילות שלנו בארה"ב, ואנחנו נתפסים שם כיזם בולט, זה היה בלתי נתפס ערב ההנפקה. בשנה הבאה נהיה החברה בעלת המתקנים הסולאריים הגדולה בישראל. ההחלטה להנפיק היא ההחלטה הטובה ביותר שעשינו, אנחנו רק מגבירים את הקצב כל הזמן".

מניות האנרגיה הירוקה נהנו כאמור מפופולריות רבה בתקופת הקורונה, כאשר מניית דוראל זינקה מאז ההנפקה ועד היום בכ-100%. עיקר הזינוק נרשם בשנה הראשונה שלה כחברה ציבורית, אך בשנה האחרונה איבדה יותר מרבע משווייה על רקע דעיכת עניין המשקיעים והחשש מהתנפחות בועה בתחום.

"לפני שלוש שנים הייתה לנו רק לחיצת היד"

דוראל, כמו חברות נוספות, מתבססת בעיקר על המסה הגדולה של השדות הסולאריים שתקים בשנים הקרובות, כאשר בהווה תוצאותיה רחוקות מלהרשים. את המחצית הראשונה של 2022 סיימה החברה עם הכנסות של כ-16 מיליון שקל בלבד. עם זאת, היא צופה כי הפרויקטים שתשלים עד סוף 2024 ירשמו הכנסות של 1.1 מיליארד שקל לשנה (חלקה יהיה מחצית הסכום).

כיצד התחילה הפעילות שלכם בארה"ב?
"הקמנו את הביזנס בארה"ב מאפס ב-2019 כשכל מה שהיה לנו שם לפני שלוש שנים זו לחיצת יד ביננו לבין השותף האמריקאי. רק התחלנו לפגוש בעלי קרקעות (לצורך הקמת הפרויקטים הסולאריים שם). פרויקט אינדיאנה שאנחנו מקימים כיום הוא הפרויקט הכי גדול שמוקם כיום בארה"ב, ועברנו לאורך כל המדינה כדי למצוא מקבילים לו בגודל. רק בתחילת 2020, פגשנו את בעל הקרקע הראשון".

איך זה בהשוואה לקצב בישראל?
"בפרויקט 'הדרי שאן' בעמק המעיינות, שאנחנו מקימים והוא הפרויקט הסולארי הכי גדול בישראל (200 מגוואט) שמשתרע על 2,000 דונם, חתמנו על עסקת קרקע לפני שמונה שנים. בארה"ב כאמור פגשנו ב-2020 את בעל הקרקע הראשון, ובהמשך הצטרפו עוד 60 בעלי קרקעות. בפברואר לפני שנה כבר התחילו העבודות על הקרקע. וזה יהיה פרויקט שעוד נגדיל אותו בהמשך".

האם ה"הייפ" שנלווה כיום לתחום האנרגיה הירוקה בארה"ב לא מסוכן? הוא עלול לנפח בועה של הקמת פרויקטים יקרים שלא יצדיקו את עצמם.
"בשנים 2020 ו-2021 היו חברות רבות שניצלו את הכסף הזול והנגישות המרבית לאשראי והסתערו על השוק. השוני הוא באיך ניגשים לפרויקטים. אחרים קנו למעשה פרויקטים במחירים גבוהים אבל הנגישות לכסף הזול חיפתה על מחיר הרכישה.

"עכשיו, כשהזמנים משתנים והריביות עלו, האסטרטגיות הללו לא יכולות להצליח. אנחנו לעומת זאת בונים את הביזנס בעצמנו, לכן אנחנו יכולים לשרוד כל תקופה באשר היא בארה"ב. אנחנו מייצרים ערך, בכך שאנו מקימים לעצמנו את הפרויקטים. זו הייחודיות שלנו. כל החברות האחרות שפועלות בארה"ב השתלטו למעשה על חברות אחרות".

כיצד משפיעה התוכנית החדשה של הנשיא ביידן לעידוד ההשקעות באנרגיה ירוקה (החוק להפחתת האינפלציה) על הענף?
"זה נכון שבתחילת 2022 היתה תחושה ש'כולם כבר באמריקה', אבל מאז פרסום החוק החדש של ממשל ביידן בקיץ האחרון, מדובר ב'גיים צ'יינג'ר'.

"החוק פתח הזדמנויות חדשות דרך הטבות מס, והשוק שם עצום בגודלו ובפוטנציאל שלו. יש נהירה מתחדשת, מקום ליותר מינופים פיננסיים ויותר הקלות מס".

בארה"ב עלולים להטיל מכסים על ייצור פאנלים סולאריים בסין, בשל מלחמת הסחר. כיצד זה משפיע?
"הנשיא ביידן נתן פטור לשנתיים מהטלת מכס כזה, אז כולם 'מתחמשים' וקונים פאנלים. השוק מחכה להכרעה ביחס לחקירה שמנהלת יחידת הסחר הפדרלית לגבי הפאנלים הסיניים. היא תחליט אם להטיל עליהם מכס או לא.

"לפרויקט השני באינדיאנה כבר רכשנו פאנלים מיצרן הודי שהופך לפופולרי בארה"ב, בגלל הרגישות הסינית. אגב, במקומות אחרים בעולם הוא פחות רלוונטי, משום שהם עובדים עם היצרנים הגדולים בסין".

"נוזיל את החשמל לצרכן הישראלי בעד 10%"

כשיקי נוימן נשאל האם ישראל עדיין מעניינת את דוראל, או שהפוקוס עבר במלואו לארה"ב, הוא משיב כי "השוק הישראלי מאוד מעניין אותנו. קרה כאן דבר ענק, הממשלה אישרה רגע לפני החגים את הסדרת רכישת החשמל מאנרגיה מתחדשת. מדובר ביישור קו עם מדינות כמו ארה"ב. לראשונה צרכני חשמל יוכלו לקנות חשמל מחברות האנרגיה מתחדשת דרך המפעיל הווירטואלי שיקום. המשמעות היא שיצרנים כמו דוראל יוכלו להתקשר עם הציבור הרחב ולמכור לו חבילת חשמל ירוק".

נוימן מסביר כי "החל מתחילת 2024 אפשר יהיה לקנות חשמל לבית משדה סולארי. הצרכן יצטרך בשביל זה מונה חכם של חברת החשמל שיעלה 230 שקל. יידרשו כנראה כמה חודשי המתנה, ותוכל לבחור בין ספקי החשמל השונים. אנחנו נציע חבילות חשמל מוזלות, שגם מעניקות ערכים סביבתיים".

מה יהיה מחיר החשמל?
"אני מעריך שנוזיל את החשמל בסדר גודל של 5% עד 10% למשקי הבית. אגב בסקטור העסקי אנחנו מזהים גורמים שרוצים חשמל ירוק - למשל חברות טכנולוגיה יכולות בהחלטת הנהלה להפוך לכאלה שהחשמל שלהן הוא 100% ממקורות ירוקים. זה לא שכל החשמל במשק יהיה מאנרגיה מתחדשת עוד 10 שנים, אבל בנישה של האנרגיה מתחדשת שמוצעת למכירה, הביקוש לחשמל יהיה גדול ממה שניתן להציע".

איך תתבצע מכירת החשמל הזאת?
"לא באופן ישיר, היא תיעשה דרך ספק וירטואלי. בשעות האור הוא יעביר חשמל מהשדה הסולארי, כולל מספר שעות נוספות דרך מערכות האגירה. בשעות הקטנות של הלילה הוא יוכל לקנות חשמל סיטונאי ממנהל המערכת (חברת חשמל). אנחנו לא נשאיר לקוחות ללא 100% מהחשמל. ננפיק 'תעודות ירוקות' שיכסו על השעות שבהן לא נספק חשמל."

ת.ז | דוראל אנרגיה

עיסוק: יצרנית מערכות סולאריות לייצור אנרגיה ירוקה
היסטוריה: הוקמה ב־2007. כיום בשליטת דורון דוידוביץ' (יו"ר) ואלון קסל (מחזיקים ביחד 37.6%)
נתונים: שווי חברה: כ-2 מיליארד שקל. תחזית הכנסות פרויקטאליות ל-2024: 1.1 מיליארד שקל