ההלוואות התייקרו יותר: מה קרה לפיקדונות בבנקים בספטמבר, ואיפה התשואה הכי גבוהה

הנתונים לחודש ספטמבר כוללים את העלאת הריבית שבוצעה בסוף אוגוסט, אך לא את זו שבוצעה ערב יום כיפור • בעוד שהריבית הממוצעת על ההלוואות גולגלה במלואה לצרכנים, לא בכל הפיקדונות עלתה הריבית בהתאם • באילו בנקים תקבלו את הריביות הכי משתלמות?

בנק ישראל / צילום: Shutterstock
בנק ישראל / צילום: Shutterstock

בנק ישראל פרסם היום (א') בפעם השנייה את הריביות הממוצעות שמציעים הבנקים על הפיקדונות לציבור, מהם עולה כי בחודש ספטמבר, לאחר העלאת הריבית הלפני אחרונה שביצע הבנק המרכזי (בסוף אוגוסט), העלו הבנקים את הריבית, אך לא גלגלו לציבור בכל הפיקדונות את מלוא ההעלאה שעמדה על 0.75%.  

ביום רביעי: גנץ, נתניהו וכל בכירי המשק על במה אחת - כל הפרטים על ועידת ישראל
בנק ישראל לא מוריד את הרגל מהגז: הריבית עולה בעוד 0.75% 
מתקשים בהחזרי המשכנתה בגלל עליית הריבית? זה מה שאתם צריכים לדעת
הבנקים העלו את הריבית על הפיקדונות, אך הריבית על המינוס עלתה עוד יותר 

מנגד, הנתונים מגלים כי אותה העלאת ריבית גולגלה באופן מיידי ומלא להלוואות, כשהממוצע במערכת הבנקאית קפץ מ-6.57% ל-7.23%, וחלק מהבנקים אפילו העלו את הריבית על ההלוואות ביותר מ-0.75%.

בריבית קבועה, בפיקדונות קצרי-הטווח, של עד 3 חודשים, הבנק שהציע את הריבית הטובה ביותר היה בנק ירושלים עם ריבית של 1.79% ואחריו הבינלאומי (1.34%), מרכנתיל (1.27%) והפועלים (1.23%). לשם השוואה, בחודש אוגוסט עמדו הריביות של אותם בנקים על 1.36%, 0.86%, 1% ו-0.81%, בהתאמה. כלומר בנק ירושלים, הבינלאומי והפועלים העלו את הריבית בכחצי אחוז, בעוד מרכנתיל הסתפק בכרבע אחוז. בסך-הכול במערכת הבנקאית עלתה הריבית הסגמנט זה מ-0.46% באוגוסט ל-0.73% בספטמבר. 

הבנק "הנדיב" ביותר

בפיקדון בריבית קבועה לתקופה של בין שנה לשנתיים מזרחי טפחות הוא הבנק "הנדיב" ביותר עם ריבית של 3.58% ואחריו מרכנתיל (3.08%) ודיסקונט (2.9%). מזרחי טפחות העלה בסקטור זה את התשואה בשיעור זהה להעלאת הריבית של בנק ישראל, בעוד דיסקונט העלה את ההצעה בשיעור ניכר הרבה יותר לאחר שבאוגוסט הציע ריבית של 0.34% בלבד על פיקדון למשך שנה עד שנתיים. כאן עלתה בספטמבר הריבית הממוצעת בכל המערכת ל-2.59%, לעומת 1.58% באוגוסט, כך שבתקופת פיקדון זו אפשר לראות שהבנקים הפנימו את הביקורת הציבורית שנשמעה עליהם בחודשים האחרונים.

בפיקדונות ארוכים יותר, של עד חמש שנים, מזרחי טפחות (3.18%) והפועלים (3.13%), הם אלו שמציעים את הריבית הגבוהה ביותר. ממוצע המערכת בחודש ספטמבר עמד על 2.7%, לעומת 1.39% באוגוסט, גם כאן מדובר על תוספת לריבית הגבוהה יותר מאשר העלאת הריבית של בנק ישראל.

בפיקדון בריבית משתנה, המבוססת על ריבית הפריים - ריבית בנק ישראל פלוס 1.5%, בנק ירושלים מוביל את הדירוג עם ריבית ממוצעת של 2.32%, תוך שהוא עוקף את הבנק הדיגיטלי החדש, וואן זירו, שהציע בספטמבר ריבית משתנה ממוצעת של 2.16%. באוגוסט הציעו בוואן זירו ריבית ממוצעת של 2.1% לעומת 2.05% בבנק ירושלים.

שני הבנקים הגדולים, לאומי והפועלים, נשארו בסגמנט הזה הרחק מאחור, כשלאומי מציע ריבית משתנה ממוצעת של 0.83%, והפועלים 0.8%. רק מסד מציע ריבית פחות אטרקטיבית שעומדת על 0.69%.

מהנתונים עולה כי תקופת הפירעון הארוכה ביותר של הלוואות בריבית משתנה היא במרכנתיל ועומדת על שנתיים, בעוד בבנקים הפועלים ויהב התקופה הממוצעת לפירעון עומדת על פחות מחודש וחצי.

מנגד, אם בנק ירושלים הצטיין במתן ריבית על פיקדונות, הוא נמצא בפער רחוק מאחור באשר לריבית שהוא גובה על ההלוואות שהוא מעניק ללקוחות. כאן הריבית הממוצעת עמדה על 13.2%, בעוד הממוצע במערכת הבנקאית היה בספטמבר 7.23%, עלייה של 0.66% לעומת הממוצע במערכת בחודש אוגוסט.

את הריביות הנמוכות ביותר על ההלוואות מציע וואן זירו והם עומדות על 4.73%, בעוד אלה של דיסקונט עומדות על 5.74%. גם הבנק הבינלאומי נמצא מתחת לממוצע הענפי, בעוד הפועלים, לאומי ומזרחי טפחות נמצאים קצת מעל לממוצע עם ריביות על הלוואות שנעות בין 7.5% ל-7.6%.