באמצע המשבר, סטארט-אפ הביטוח הזה מכריז על גיוס לפי שווי מיליארד דולר

וסטו, שמאפשרת לחברות ביטוח להעביר סיכונים לשוק ההון, הודיעה על גיוס של 80 מיליון דולר לפי שווי גבוה פי שלושה מאשר לפני שנה • מנכ"ל וסטו, יניב ברטלה: "סיימנו את שנת 2021 עם רווח של עשרות מיליוני דולרים"

מנכ''ל וסטו, יניב ברטלה / צילום: יח''צ
מנכ''ל וסטו, יניב ברטלה / צילום: יח''צ

במהלך תקופת השפע בהייטק, כמעט בכל שבוע נולד חד קרן ישראלי חדש, כאשר עוד ועוד סטארט-אפים הכריזו שהם גייסו מימון לפי שווי של מיליארד דולר ויותר. לפי נתוני חברת המחקר IVC, בשנת 2020 נולדו 15 חדי קרן ישראלים חדשים, ב-2021 המספר עלה ל-42 ובמחצית הראשונה של 2022 התווספו עוד 21. אולם מאז האקלים בשוק השתנה דרמטית, בהשפעת עליות הריבית, האינפלציה וקריסת מניות הטכנולוגיה בוול סטריט, כאשר ברבעון השלישי סטארט-אפ ישראלי אחד בלבד הצטרף לרשימת החברות בעלות השווי של מיליארד.

על רקע השינוי החד הזה בשוק, ההכרזה היום (ג') של סטארט-אפ הביטוח הישראלי וסטו (Vesttoo) כי גייס 80 מיליון דולר לפי שווי של מיליארד דולר (אחרי הכסף) והפך לחד קרן מפתיע במיוחד. וסטו הוא סטארט-אפ אנונימי יחסית והגיוס הקודם שלו, שהוכרז בנובמבר שעבר, בוצע לפי שווי של 300 מיליון דולר, אז גייס וסטו 15 מיליון דולר. לפני כן, החברה גייסה 6 מיליון דולר לפי שווי 36 מיליון דולר באוגוסט 2021 וכמה חודשים לפני גייסה לפי שווי 22 מיליון דולר בלבד.

140 עובדים בישראל ובחו"ל

לפי הודעת וסטו, הגיוס הנוכחי הובל על ידי קרן ההשקעות של בנק סנטנדר Mouro Capital. אותה הקרן הובילה כבר את סבב ההשקעה הקודם, כך שמדובר בשחקן פנימי שתמחר מחדש את החברה. בדרך כלל לשחקנים פנימיים נוח יותר לתת תמחור גבוה לחברות. מובילה נוספת של הסבב, לפי ההודעה, היא קרן השקעות פרטית מקבוצת רויאל גרופ מהאמירויות. בגיוס השתתפו עוד בנק השקעות עולמי גדול (ששמו לא מצוין) והקרנות BRV, Gramercy והאנקו ונצ'רס, שהשקיעה בשלב מוקדם בחברה.

משקיעה נוספת של וסטו היא שותפות המו"פ שור-טק שנסחרת בבורסה בתל אביב. שור-טק השקיעה באפריל 2021 סכום של 2 מיליון דולר בווסטו לפי שווי חברה של 20 מיליון דולר (לפני הכסף), בהשקעה שהוביל היו"ד דאז דני נוה. השותפות דיווחה בינואר כי מכרה מחצית מהחזקותיה בווסטו תמורת 7 מיליון דולר - פי שישה מהמחיר שבו קנתה אותן. לכאורה מדובר ברווח נאה, אך אם שור-טק הייתה ממתינה, היא יכולה הייתה להרוויח הרבה יותר כעת ממכירת המניות. שור-טק עדיין מחזיקה במחצית ההחזקות שרכשה.

וסטו הוקמה ב-2018 על ידי שלושה שותפים: יניב ברטלה (מנכ"ל), לשעבר מנהל הפיתוח העסקי בסטארט-אפים הישראלים Consumer Physics ו- ;Goji, אלון ליפשיץ (מהנדס פיננסי ראשי), יוצא בנק ישראל וחברת דירוג האשראי מידרוג; ובן זיקל (סמנכ"ל טכנולוגיות), יוצא תלפיות שעבד גם הוא ב- Goji.

ברטלה הוא מי שחיבר בין השלושה, כאשר את ליפשיץ הכיר משירות משותף כקציני מילואים באותה יחידה ואת זיקל מעבודה קודמת. "הרעיון של שלושתנו היה להתמקד בתחום שיש בו פער מימוני והיכן שאפשר לייצר הזדמנויות השקעה בשוק ההון", אומר ברטלה.

וסטו משמשת כפלטפורמה לחיבור בין חברות ביטוח וביטוח משנה לגופים בשוק ההון. דרך פלטפורמה זו המבטחים יכולים להעביר חלק מהסיכונים הנוגעים לביטוחי חיים וביטוח אלמנטרי לשוק ההון, שקונה את הסיכון באמצעות שימוש במכשירים פיננסים שונים. העברת סיכון כזו מסייעת לחברות הביטוח לשחרר נזילות ועבור הגופים בשוק ההון. מדובר באופציית השקעה יחסית יציבה.

החברה מעסיקה כ-140 עובדים בארץ ובחו"ל, כאשר לדברי ברטלה, 85% מהלקוחות של החברה הם בארה"ב ועוד 15% באירופה. לדבריו, מטרת הגיוס הנוכחי היא לאפשר רכישות שירחיבו את הפעילות של וסטו.

"להתמקד ברווחיות ולא בהכנסות"

הקפיצה בשווי של וסטו אולי מפתיעה לאור התקופה המאתגרת, אך זהו לא הנתון הכי מפתיע בהודעת החברה. לדברי ברטלה, החברה כבר רווחית כאשר היא סיימה את 2021 ברווח של עשרות מיליוני דולרים (ברמת ה-EBITDA - רווח לפני ריבית, מיסים, הפחתות ופחת) וצופה לעבור לרווח תלת ספרתי השנה - נתון יוצא דופן בעולם הסטארט-אפים. וסטו מקבלת אחוז מהעסקאות שהיא מחברת בפלטפורמה. "הגיע הזמן שחברות יפסיקו לעסוק בכמה כסף הן גייסו או כמה הן מכניסות אלא יתמקדו ברווחיות", אומר ברטלה.