ברק רוזן ואסי טוכמאייר השקיעו בנורסטאר ומופסדים ב-200 מיליון שקל על הנייר

מוקדם יותר השנה רכשה ישראל קנדה של השניים כ-22% ממניות החברה האם של ג'י סיטי תמורת כ-350 מיליון שקל, אך מאז שהגישה הצעה לרכישת נורסטאר כולה, צנחה מניית נורסטאר ביותר מ־60% • חברת הנדל"ן היזמית מופסדת בכ־200 מיליון שקל על הנייר

ברק רוזן / צילום: איל יצהר
ברק רוזן / צילום: איל יצהר

הירידות החדות בניירות הערך של ג'י סיטי  (גזית גלוב) והחברה האם שלה נורסטאר , גורמות לפגיעה קשה בכיסיהם של המשקיעים בקבוצת הנדל"ן הממונפת שבשליטת חיים כצמן.

בין הנפגעים המרכזיים מהמפולת בני"ע השבוע נמנית חברת הנדל"ן היזמית ישראל קנדה , שבשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר, המופסדת נכון להיום כ־200 מיליון שקל על הנייר מהשקעתה במניות נורסטאר.

מוקדם יותר השנה,עוד בתקופת הריביות האפסיות בשווקים, ביצעו רוזן וטוכמאייר מהלך שאפתני שבו רכשה ישראל קנדה כ־22% ממניות נורסטאר בהשקעה כוללת של כ־350 מיליון שקל, תוך שהם פועלים להשגת שליטה בקבוצה. לצד זאת הצהירו על תוכניותיהם לגבי נכסיה של קבוצת ג'י סיטי שמעבר לים, מיד לאחר שישלימו את המהלך.

 
  

צניחה של 60% במניה מאז הצעת הרכישה

ישראל קנדה רכשה לקראת סוף ינואר נתח של מעל ל־10% ממניות נורסטאר ועברה לנהל מו"מ מואץ, ולא נטול איום מרומז, מול בעל השליטה כצמן, שמכר לה עוד כ־10% ממניות החברה תמורת 192 מיליון שקל, ולפי תג מחיר מפולפל של 50 שקל למניה, שהיה גבוה ב־40% ממחיר המניה בשוק אז (וב־123% מעל מחיר השוק הנוכחי של מניית נורסטאר) .

בשלהי חודש אפריל הגישה ישראל קנדה לדירקטוריון נורסטאר הצעה לא מחייבת להיכנס למו"מ על עסקת מיזוג, שבה הציעה לרכוש את יתרת המניות (78%) במחיר של 55.55 שקלים למניה, שגילם לנורסטאר שווי של 2 מיליארד שקל.

אלא שזמן קצר לאחר הגשת ההצעה חל מפנה חד בשווקים הפיננסיים, כשבמהלך חודש מאי הבנקים המרכזיים החלו להעלות את הריביות, ובתגובה עבר שוק המניות לירידות שערים חדות. וכך חודש לאחר הגשת ההצעה, הקפיאה אותה ישראל קנדה "לאור המצב בשווקים הגלובליים", כפי שמסרה אז.

מאז שהוגשה הצעת ישראל קנדה לרכישתה, צנחה מניית נורסטאר ביותר מ־60%, משקפת לחברה שווי של כ־700 מיליון שקל בלבד - כשליש מהמחיר שבו נקבה ההצעה שהוגה לה בחודש אפריל. .

ישראל קנדה נותרה עם הפוזיציה שפתחה במניות נורסטאר, שערכה צנח ל־155 מיליון שקל בלבד, המשקף הפסד "על הנייר" קרוב ל־200 מיליון שקל. למרות זאת, ככל הידוע, לפי שעה רוזן וטוכמאייר מעדיפים בינתיים "לשבת על הגדר", ולא צפויים לפעול כדי הגדיל או לממש את ההחזקה שבידיהם, שהפכה להשקעה פיננסית מבחינת ישראל קנדה.

אגב, נורסטאר אינה ההשקעה הגדולה היחידה שביצעו השניים במניות של חברת נדל"ן מניב הנסחרת בת"א. שנה קודם לכן, במארס 2021, רכשה ישראל קנדה מניות של אלרוב נדל"ן, שבשליטת אלפרד אקירוב, בעיקר מידי כלל ביטוח תמורת סכום כולל של 440 מיליון שקל והגיעה להחזקה של 14.5% באלרוב.

במקרה הזה, שווי הפוזיציה נותר חיוביוכיום שוות מניות אלרוב שבידי ישראל קנדה כ־656 מיליון שקל.