גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עמוס גלעד: "אם נותקף על ידי איראן - נישאר לבד"

ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, האלוף במיל' עמוס גלעד, דיבר בפאנל "בין אינפלציה למלחמה – לאן הולך העולם?" בוועידת ישראל לעסקים של גלובס ● פרופ' מנואל טרכטנברג: "אחרי 40 שנה שהעולם לא שמע ולא הגה את המונח 'סטגפלציה', המונח הזה הרים ראש"

עמוס גלעד בוועידת ישראל לעסקים של גלובס / צילום: יוסי כהן
עמוס גלעד בוועידת ישראל לעסקים של גלובס / צילום: יוסי כהן

"אני מעריך, שאם נותקף על ידי איראן, אנחנו נהיה לבד, ואני מציע לקבל את ההערכה הזו, אולי למעט גינויים באו"ם" - כך אמר היום (ד') האלוף במיל' עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, במסגרת הפאנל "בין אינפלציה למלחמה - לאן הולך העולם?", שנערך בוועידת ישראל לעסקים של גלובס.

 

את הפאנל הנחו עיתונאי גלובס אורי פסובסקי ואסף אוני, והשתתפו בו גם פרופ' מנואל טרכטנברג, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי; גליה לביא, חוקרת במרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין ב-INSS; וד"ר ג'ניפר שקבטור, יועצת לפיתוח כלכלי לבנק העולמי.

גלעד התייחס בדבריו לשאלה, האם ישראל צריכה לסייע בעת הזו לאוקראינה במלחמתה נגד רוסיה, והוא צידד בעמדת הממשלה שלא לעשות זאת. "הלב של המדינה עם האוקראינים, אבל אנחנו נמצאים תחת איום כבד מאוד של איראן בצפון, באזורים שנשלטים גם על ידי רוסיה. אני מעדיף שנתקוף את האויבים שלנו במזרח התיכון. אוקראינה בינתיים מקבלת סיוע ממדינות המערב, שעד כה מגיע ל-19 מיליארד שקל".

גלעד גם התייחס לדיבורים ההולכים וגוברים באירופה בנוגע לרכישת נשק ישראלי להגנה נגד טילים והציע להפריד בין הדיבורים, לבין ההחלטות וחתימה על הסכמי הרכש. "ההיקף של אספקת הנשק הישראליות לאירופה הוא הדבר שיהיה חדש, לא עצם האספקה. ואם אירופה תוגן על ידי מערכות שלנו זו התפתחות מדהימה, תוצאה של השקעה גדולה מצד ישראל, שהיא החברה היחידה באו"ם, שמאוימת בהשמדה על ידי מדינה אחרת. אפילו הרוסים לא מאיימים להשמיד את אוקראינה. האירופים ככלל הזניחו את הביטחון, ואנחנו נמצאים במהפך חיובי מבחינת היכולת של ישראל לתרום להגנת הדמוקרטיות האירופיות".

"עם הכוח באה האחריות"

סוגיות ביטחוניות בוערות נמצאות גם במזרח אסיה, שם נבחר נשיא סין שי ג'ינפינג לכהונה שלישית רצופה בת חמש שנים. מדובר בבחירה ראשונה מסוגה מאז שלט במדינה מאו צה טונג.

גליה לביא אמרה בעניין זה כי הבשורה הטובה היא שככל הנראה הנשיא ימשיך במדיניות הסינית הקיימת, אבל "עם הכוח גם באה אחריות". היא הביעה דאגה גדולה לנוכח המלחמה ההולכת ומתעצמת בין ארה"ב לסין. לדבריה, "ארה"ב מנהלת מלחמה של ממש בסין שהחריפה בתקופת ביידן. אין דם שנשפך בה, אבל זו מלחמה, שמתחוללת בכמה חזיתות: היא החלה במלחמת סחר בתקופת טראמפ, לאחר מכן עברה למלחמת תקשורת, טכנולוגיות ועכשיו שבבים. המצב הולך ומחריף, ואני לא רואה לזה פתרון בזמן הקרוב. ארה"ב מפעילה סנקציות גוברות".

גליה לביא בוועידת ישראל לעסקים של גלובס / צילום: יוסי כהן

לדבריה, "אנחנו כישראל נמצאים בין הפטיש לסדן. אין ממש בעיה במעורבות של סין בתשתיות בישראל. הבעיה היא בעיקר השקעות בהייטק ושחברות ישראליות לא יכולות למכור לסין וליצור קשר עם סין. ארה"ב פועלת גם להחזיר את יצרניות השבבים, וישראל תצא מופסדת משני הצדדים, מה שיפגע ביוקר המחיה. ישראל נמצאת כמובן בצד של ארה"ב, והמטרה היא לתמרן בין שתי המעצמות, כדי להקטין את ההפסדים".

בנוגע לחשש מפריצת מלחמה בין סין לטאיוואן, לביא העריכה כי "אף אחד מהצדדים אינו מעוניין בה: לא טאיוואן, לא ארה"ב, ואני מעריכה שגם לא סין".

ומה לגבי משבר האנרגיהוהאמירות שהעולם גולש לתהליך של "רעב גלובלי"? ד"ר ג'ניפר שקבטור אמרה כי לדעתה העולם עדיין נתון בעיצומו של הזעזוע בכל החזיתות. "כעת אירופה מרגישה את ייסורי הגמילה מאנרגיה, שנגרמת בגלל שרוסיה עצרה את אספקת הגז לאירופה ומנסה להתיש את אירופה בצורה זו. רוסיה מנסה לגרום לפילוג פנימי ולחבל בתמיכה האירופית לאוקראינה.

"בנוגע לדגנים, לדשנים ולחקלאות, אפשר לומר שבטווח הקצר הגענו לאיזון בחסות האו"ם, שמתחזק את הסדר שמאפשר לאוקראינה לייצא חלק מהחיטה ומהגרעינים, אבל המצב יכול להשתנות בכך רגע. לכן אנחנו לא יכולים לפסול כרגע את התחזית לרעב עולמי, כי גם לרוסיה וגם לאוקראינה אין מגמה לסיים את הלחימה".

ד''ר ג'ניפר שקבטור בוועידת ישראל לעסקים של גלובס / צילום: יוסי כהן

בשורה רעה נוספת של ד"ר שקבטור הייתה שכלכלת רוסיה בינתיים לא סובלת כמעט מהמלחמה הקשה. "הכלכלה הרוסית שיפרה את התחזיות, וכרגע מדברים על רובל חזק מאוד יותר מלפני המלחמה, והצמיחה גדולה יותר מאשר ברוב מדינות אירופה", אמרה. "הם ידעו לנצל את מחירי הנפט העולים, וזה מאפשר להם לספוג הרבה מהלומות מהמלחמה. עד כמה זה יסייע לרוסים בטווח הארוך? כנראה שלא, וכנראה יהיה לה קשה להמשיך בדרך זו".

"התמורות ברמה הגלובלית הולכות לקראת עולם אחר"

על כל הצרות הללו נוספות גם בעיות כלכליות. האינפלציה הרימה ראש אחרי הרבה שנים, ובמקביל לה החלו צעדים מרסנים, שעלולים לגרור את כלכלת המערב לסטגפלציה (שילוב של אינפלציה ומיתון).

"אנחנו חיים בתקופה יוצאת דופן, שאדם ממוצע חווה אולי פעם אחת בחיים", אמר פרופ' מנואל טרכטנברג. "התמורות ברמה הגלובלית הולכות לקראת עולם אחר בהתהוות שקשה לצפות מה הוא יהיה. אחרי 40 שנה שהעולם לא שמע ולא הגה את המונח 'סטגפלציה' המונח הזה הרים ראש. מה שקורה כיום זה הסיוט האולטימטיבי במדיניות כלכלית. יש אינפלציה בממדים שלא האמנו שתהיה בארה"ב ובאירופה, ויש מדיניות שמובילה למיתון ולהאטה בפעילות הכלכלית. האם זה אומר מיתון? לא ברור, אבל ברור שיש האטה".

פרופ' מנואל טרכטנברג בוועידת ישראל לעסקים שח גלובס / צילום: יוסי כהן

בעניין אחד היה פרופ' טרכטנברג אופטימי, והוא מצבורי הגז הישראלים. לדבריו, "למדינת ישראל יש יותר מזל משכל בעניין הגז, וקשה לתאר את המציאות שהיינו בה, אילולא היה לנו את הגז ואת הצפי לגז הנוסף מ'כריש', והיד עוד נטויה. מדינת ישראל יכולה ב-30 השנים הקרובות גם לצרוך את כל הכמות שהיא צריכה, וגם לייצא. העובדה שאנחנו שייכים למועדון של המפיקים והמייצאים הייתה בלתי צפויה לפני כמה שנים".

*** גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים, בחסות הפניקס, אמדוקס, BDO, הוט, ג'ילי, שופרסל, אל על, תנובה, פרופימקס, ההסתדרות הרפואית, מיי דסק, קונטיגו, סיסקו ובהשתתפות מקורות, רשות החדשנות, מובילאיי, Start Up nation central, נמל אשדוד וחברת החשמל 

עוד כתבות

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן / צילום: דוברות מבקר המדינה

המבקר לרה"מ: משרדך לא משתף פעולה בביקורת על המלחמה

רה"מ נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקני בלינקן והבהיר בפניו: "נפעל ברפיח" • זוהו שני שיגורים שחצו משטח לבנון ונפלו בשטחים פתוחים, לא דווח על נפגעים או נזק • צה"ל תקף בחמישה מרחבים שונים בדרום לבנון • צבא ארה"ב הודיע: הושמד כלי שיט בלתי מאויש של החות'ים בתימן • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך