הדיון לאישור תוכנית ההבראה של הדואר נבלם עד לאחרי הבחירות

יו"ר ועדת כספים אלכס קושניר מישראל ביתנו החליט לבלום העברה בסך 1.6 מיליארד שקל למהלך פיטורים רחב בדואר ישראל • בכנסת טוענים כי מי שמכוון את האירוע הוא שר האוצר אביגדור ליברמן, שלא מעוניין להעביר את הכסף שיתניע את ההבראה בחברה לפני הבחירות

שר האוצר, אביגדור ליברמן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שר האוצר, אביגדור ליברמן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

תוכנית ההפרטה של הדואר שוב נבלמת והפעם משיקולים פוליטיים טרום בחירות. שר התקשורת יועז הנדל הגיש השבוע בקשה לוועדת ההסכמות בכנסת לכנס את ועדת כלכלה לאישור תקנות להבראת הדואר ולוועדת כספים להעברת 1.6 מיליארד שקלים למטרת הליך פיטורים רחב בחברה. הנדל זכה לגיבוי היועצת המשפטית של הכנסת שהבהיר בחוות דעת שהעבירה לחברי ועדת ההסכמות את החיוניות שבאישור התקנות הגם שמדובר ביומיים בלבד לפני הבחירות ביום ראשון.

● תוך 16 חודשים: רשות החברות קובעת יעד להשלמת הפרטת הדואר | בלעדי 
● לאחר חודשים של מו"מ: דואר ישראל והאוצר חתמו על תוכנית הבראה 
● משרד התקשורת פותח את מרכזי החלוקה של הדואר לתחרות

אלא שבעוד נציג האופוזיציה בוועדה ח"כ יואב קיש מהליכוד נתן אור ירוק לשני הדיונים, יו"ר ועדת כספים אלכס קושניר מישראל ביתנו החליט לבלום את העברת הכספים בוועדה בראשותו. בכנסת טוענים כי מאחורי קושניר, מי שמכוון את האירוע הוא שר האוצר אביגדור ליברמן שלא מעוניין להעביר את הכסף שיתניע את הליך הפיטורים בחברה רגע לפני הבחירות. ולהחלטה הזו יש גם נגזרות כספיות: על כל חודש שבו הליך ההפרטה לא יתקדם והעובדים הלא חיוניים ימשיכו לקבל משכורות - ישלמו אזרחי ישראל 30 מיליון שקלים.

גם הדיון הנוסף בתקנות בוועדת כלכלה נקלע למבוי סתום מאז אמש, למרות האור הירוק של קיש והקואליציה לאישור התקנות ביום ראשון, ברגע האחרון נוסף וטו של ח"כ מאיר פרוש ומשה ארבל על הדיון. השניים דורשים כי במקביל לאישור התקנות, יאושר גם חוק הקווים הכשרים לקריאה שנייה ושלישית בוועדה. שר התקשורת מתנגד להתניה ובליכוד מנסים למצוא פתרון שיאפשר את אישור תקנות הדואר כדי לאפשר את התקדמות ההפרטה לפחות במסלול של ועדת הכלכלה.

אי אישור הההסכם משמעו: דחיית תוכנית ההבראה וסכנה ליציבות דואר ישראל

הדחייה באישור ההסכם בכנסת מסכנת את חברת דואר ישראל בשל מצבה הפיננסי הקשה שבו היא נמצאת. משרד האוצר, רשות החברות ומשרד התקשורת, ודירקטוריון החברה, גיבשו בשנה האחרונה הסכם הבראה מול העובדים שבמסגרתו החברה תעבור קיצוץ משמעותי בכוח האדם שלה, לצד ביצוע רפורמה חשובה שאמורה לאפשר את החזרת החברה לפסי רווחיות, במקביל להמשך המאמץ להפרטתה.

אי אישור ההסכם משמעו דחייה ביישום התוכנית וסכנה ליציבות החברה, היות ודואר ישראל אמורה לקבל הזרמות כספים מהמדינה לטובת פרישות עובדים. הסכם ההבראה כולל התייעלות של מעל ל-1,000 עובדים בעלות של 1.6 מיליארד שקל במספר פעימות, וזאת בתמורה למכירת נכסי נדל"ן של החברה, ואישור שינויים משמעותיים ברישיון החברה בכל הקשור לצמצום סניפים וביטול חובת השירות האוניברסלי.

במכתב ששלח יו"ר דירקטוריון חברת הדואר מישאל וקנין לחברי ועידת ההסכמות כדי לבקש את אישור העברת הכספים כתב כי "לפני כחודשיים חתמה הנהלת החברה על הסכמים על החשב הכללי במשרד האוצר ועם ההסתדרות הכללית על מנת לאפשר את הוצאתה לפועל של תוכנית ההבראה במסגרתה יסיימו בחודשים הקרובים את עבודתם כ-1,050 עובדים - 20% מכוח האדם בחברה, וכן יוקצה לחברה סיוע חירום בהיקף 1.6 מיליארד שקלים.

"הוצאתם לפועל של ההסכמים האלה נדרשת באופן מידי שכן כל עיכוב ביישום תוכנית ההבראה גורם לחברה נזק כספי שבמצבה הנוכחי עלול להביא אותה לסכנת פשיטת רגל ולאי תשלום משכורות ופיצויים לעובדיה הנשארים והפורשים וכן לספקים". את הבקשה הזו קיבלו גם מנכ"ל האוצר רם בלניקוב, החשב הכללי במשרד האוצר וכן הממונה על התקציבים. אלא שכאמור ידו הארוכה של ליברמן בוועדת כספים - מונעת את כינוס הוועדה.

גורם המעורה בנושא אמר לגלובס כי "המהלך הכספי הזה ושינוי התקנות יאפשרו לדואר להיות תחרותי ולעבור לשלב ההפרטה. הופתענו לגלות שהצליחו להתעלות מעל מחלוקות פוליטיות ולקיים את ישיבת ועדת כלכלה ביום ראשון, אך באורח פלא דווקא בוועדת כספים מונעים את השלמת העבודה החיונית להליך ההפרטה כאשר מדובר בדיון אחד לאישור סכומים שכבר נידונו בהרחבה".

מטעמו של אלכס קושניר נמסר כי "בגלל שמדובר במועד שמאוד סמוך לבחירות, אין יכולת לבצע דיון מעמיק על הרפורמה. כי לא מדובר בדיון אחד , אלא בסדרה של דיונים. מדובר בהשקעת המדינה כבעלים בחברת הדואר, תוכניות פרישה והעברות תקציביות נוספות שמסתכמות בלמעלה ממיליארד שקלים. ולכן ראוי שדיון כזה יתקיים שלא במהלך מערכת הבחירות".