המכונית החשמלית מסין שמאתגרת את המותגים הוותיקים

BYD ATTO 3 החשמלית קולעת למטרה במה שחשוב לישראלים: מרווח פנים, אבזור ומחיר סביר • היא לא חפה מפגמים, אך צפויה למכור כל יחידה שתגיע לארץ

BYD ATTO 3 / צילום: יח''צ
BYD ATTO 3 / צילום: יח''צ

באמצע אוגוסט העביר הממשל האמריקאי חקיקה לשלילת סובסידיות מרכב חשמלי שאינו מיוצר בארה"ב. השם המפורש "סין" לא הוזכר בחקיקה, אולם די ברור שהיא נועדה לחסום את הפלישה של תעשיית הרכב הסינית. 

החודש הציע קרלוס טבארס, נשיא תאגיד הרכב הבינלאומי - סטלנטיס, להעלות את המכס על כלי רכב מתוצרת סין שמיובאים לאירופה. קריאה דומה השמיע החודש גם עמנואל מקרון, נשיא צרפת. 

קורולה קרוס החדשה: יש מאובזרות ומרווחות ממנה, אבל חובבי טויוטה יתאהבו 
הקרוס-אובר ההיברידי החדש של רנו: עיצוב של רכב יוקרה ומחיר נגיש 
המכונית הסינית-שוודית שמציבה רף חדש לשוק החשמליות 

אבל נראה כי הניסיונות של ממשלות המערב לחסום את ההתקדמות של תעשיית הרכב הסינית הם בבחינת "מעט מדי ומאוחר מדי". רוב יצרני הרכב האמריקאים והאירופאים לא רוצים לסכן את האינטרסים שלהם בסין, ולסינים עצמם יש יתרון תחרותי בייצור רכב חשמלי על פני עמיתיהם.

ישראל היא אחת מחופי הנחיתה הראשונים של הגייסות הסיניים בדרך למערב, והמכוניות הסיניות החדשות מתקבלות כאן בהתלהבות רבה. אחת הדוגמאות הבולטות הקרוס־אובר החדש ATTO 3 של BYD שכבר הספיק לצבור אלפי הזמנות, למרות שעד לפני חודשיים רוכשים רבים לא ידעו אפילו מי החברה שניצבת מאחוריו.

בין שמרנות למקוריות

לחלק לא מבוטל מההצלחה אחראי הקרוס־אובר 3 ATTO, ודי ברור למה. יש לו עיצוב סולידי וידידותי לעין שהיה יכול להיות באותה מידה יפני או קוריאני, פרופורציות מאוזנות, ממדים מקבילים לדגמים פופולריים כמו ניסן קשקאי, חרטום עם יחידות תאורה צרות ומודרניות וזנב שמרני עם פנסים.

בניגוד לעיצוב החיצוני השמרני, תא הנוסעים מאמץ קו עיצובי מקורי והרפתקני. רשימת פריטי העיצוב "שיוצרים אווירה" וכוללת בין השאר עמדת פיקוד ודלתות עם דיפונים עתירי פסים וקימורים, פתחי אוורור שמורכבים משלל טבעות פלסטיק גדולות, ידיות פתיחה שמוסוות בדיפון הדלתות, ידית הילוכים ענקית דמוית מצערת של מטוס נוסעים, מושבי ספורט גבוהים עם דיפון רב גוני, ואפילו שלושה מיתרים שמתוחים לאורך כל אחת מהדלתות ומשמיעים צלילים של גיטרת בס כאשר פורטים עליהם. כן, זה מוזר כמו שזה נשמע.

מרחב הפנים מצוין, עם שפע של מרחב לכתפיים, לברכיים ולראש - אפילו לנוסעים גבוהים והרצפה מאחור שטוחה כמתבקש. יש גם תא מטען רחב, עמוק ושימושי, אם כי הוא בא על חשבון גלגל רזרבי. למרות שעיצוב הפנים קצת מזכיר ביקוRר במחלקת הצעצועים של חנויות הסטוק למיניהן, התא בנוי היטב עם חומרים איכותיים ובקרת איכות מוקפדת.

כמו בהרבה כלי רכב מתוצרת סין, האבזור התקני נדיב מאוד. לצד פריטים נפוצים, דוגמת ריפוד דמוי עור, תאורת אווירה, גג פנורמי ומושבים קדמיים חשמליים, יש במפרט של הגרסה הפרטית גם כמה פריטים שאותם קשה לקבל כסטנדרט אפילו בכלים מערביים יוקרתיים ויקרים בהרבה. ביניהם: מסך מולטימדיה ענק ואלגנטי שבלחיצת כפתור נע על צירו לצורך צפייה אופקית או אנכית, דלת אחורית חשמלית, מערכת פיקוד קולי שנעזרת בבינה מלאכותית ומתפקדת טוב יותר מרוב המערכות המערביות שפגשנו, וכיסוי חשמלי נגלל לגג הפנורמי שמבודד היטב את מהשמש הישראלית הקופחת.

שיפועים? הם לא בעיה

הגישה הסינית של "הכל כלול" חייבת להוות קריאת השכמה להרבה יצרנים מערביים מתחרים, כולל טסלה, שעדיין דוגלים בשיטה של "לתת ללקוח את המינימום ההכרחי כסטנדרט, וכל השאר (אם בכלל) בתוספת תשלום".

חברת BYD היא כיום יצרנית הרכב החשמלית הגדולה בסין והיא גם מייצרת ומפתחת את המנועים והסוללות שלה בעצמה, ואף מוכרת אותם למתחרים בסין ובמערב. הניסיון ההנדסי שלה משתקף היטב במערכת ההנעה של ה־ATTO. למנוע החשמלי יש הספק מכובד של 204 כ"ס, ועם לחיצה בריאה במיוחד במצב התכנות הספורטיבי הרכב צובר מהירות בצורה לינארית גם בשיפועים תלולים עם שלושה ארבעה נוסעים בתא. אין בעיה לשייט ב־140 קמ"ש על כבישים מהירים, ולפחות על פי נתוני המחשב צריכת החשמל הממוצעת די סבירה גם תחת עומס, מה שמאפשר לנצל היטב את הסוללה שמציעה קיבולת צנועה יחסית של כ־60 קילוואט־שעה.

נסיעת המבחן בוצעה ביום סתווי, עם שימוש די מוגבל במזגן. בתנאים כאלה ובנסיעה ממושכת במצב התכנות החסכוני, נראה כ יעד של 400 ק"מ בין טעינות הוא בר־השגה. מנגד, עוצמת מערכת האקלים פחות אפקטיבית לעומת דגמים מתחרים, כך שקירור התא בקיץ הישראלי הבלתי מסתיים עשוי לקצץ את הטווח הריאלי לסביבות 300־350 ק"מ. מאחת מיצרניות הסוללות הגדולות בעולם גם היינו מצפים לתמיכה בטעינה קצת יותר מהירה מ־88 קילוואט. לפחות הטעינה הביתית היא מהירה יחסית (11 קילוואט). היינו שמחים גם לקבל מערכת יותר אפקטיבית למחזור האנרגיה בבלימה.

 
  

מחיר בהתאם לתמורה

המתלים והבולמים מכוילים עם נטייה בולטת לרכות, וזה בא לביטוי בנטיית גוף די מוחשית בפניות הדוקות, אם כי אחיזת הכביש עצמה טובה. ספיגת הזעזועים על כבישים בין עירוניים ועל אספלט סבירה בהחלט, אבל מהמורות עירוניות איטיות ופסי הרעדה גבוהים עשויים לטלטל את התא בצורה מוחשית יותר ממה שזכור לנו מהמתחרה גילי גיאומטרי.

אפילו במצב התכנות "הספורטיבי" ההיגוי קליל, מנותק ומעורפל, ולמרות שזה מסייע לתמרונים הדוקים בעיר, נהגים מערביים שוחרי נהיגה יצטרכו להוריד ציפיות משמעותית.

בשורה התחתונה, במחיר שנע בין 156 אלף שקל ל־165 אלף שקל, ה־ATTO 3 הוא רכב פנאי שצובר הרבה נקודות זכות בנושאים שבאמת חשובים לרוב הלקוחות הפרטיים במדינת ישראל ובוודאי ללקוחות המוסדיים. הוא ידידותי לעין, מרווח בצורה מרשימה מאוד ביחס לממדיו, בנוי היטב, מאובזר בנדיבות לא שגרתית כלל ומציע יחס טווח במחיר סביר שדי תואם את הממוצע בפלח הזה. הוא מקבל גם גיבוי מאחריות נדיבה וממערך שירות ארצי. אמנם ה־ATTO לא חף מפגמים וחובבי נהיגה ייחלו ליכולת דינמית מלוטשת יותר, אבל השבט כבר אמר את דברו. נראה, שבמלחמה על שוק הרכב החשמלי, המערב כבר הפסיד. 

חלק מהמתחרות

גילי גיאומטרי C
160 אלף שקל עולה גרסת הטווח הארוך של רכב הפנאי, שמרווחת ומאובזרת מאוד. להנעה אחראי מנוע בהספק 204 כ"ס שמאיץ את הרכב ל־100 ב־7.7 שניות וסוללה של 70 קילוואט מספקת טווח נסיעה של עד 460 ק"מ.

גילי גיאומטרי C / צילום: יח''צ
 גילי גיאומטרי C / צילום: יח''צ

MG4 חשמלית
במהלך 2023 אמורה לנחות בארץ החשמלית הקומפקטית, כך שטרם פורסם המחיר. בסיס גלגלים של 2.71 מ' מבטיח תא נוסעים מרווח, והיא מצוידת במנוע של 204 כ"ס ובסוללה של 62 קילוואט עם טווח של עד 435 ק"מ ב־WLTP.

MG4 חשמלית / צילום: יח''צ
 MG4 חשמלית / צילום: יח''צ

SERES 3
הנציגה המרכזית של המותג SERES תגיע לארץ בשנה הבאה, ומחירה עדיין לא פורסם. הגרסה החדשה כוללת סוללה גדולה מאוד - 70 קילוואט - שאמורה לספק טווח של עד 450 ק"מ בתקן האירופי.

SERES 3 / צילום: יח''צ
 SERES 3 / צילום: יח''צ