הריסה שיצאה משליטה: בניין חברת דובק קרס על הכביש הראשי בבני ברק

בניין חברת הסיגריות דובק ששוכן בלב בני ברק קרס על הכביש הראשי; לא היו נפגעים • הבניין עובר בימים אלה הריסה מבוקרת, שככל הנראה יצאה מכלל שליטה • עיריית בני ברק: "כפי הנראה העבודות אינן מבוצעות בהתאם לנהלי הבטיחות ותוך סיכון לשלום הציבור. מהנדס העיר עצר את ביצוען"

בני ברק / צילום: Shutterstock, Bnei Brak
בני ברק / צילום: Shutterstock, Bnei Brak

בניין מפעל דובק בבני ברק, שעובר הריסה בימים אלה, קרס היום (א') על כביש ראשי בעיר. מדובר על הריסה שלכאורה הייתה אמורה להיות מבוקרת, אולם היא ככל הנראה יצאה משליטה, ובנס הנזק שנגרם הוא לרכוש בלבד.

מבנה מפעל חברת הסיגריות דובק, השוכן בלב בני ברק, הוא אחד מחמישה בניינים של החברה היושבים על שטח של כ-5.5 דונם ברחובות אחיעזר, בן פתחיה ורבי עקיבא, הנקראים מתחם דובק, שעוברים בימים אלה הריסה לטובת מגורים ומבני ציבור.

מהערכה ראשונית של המשרד לבטיחות וגיהות עולה כי ההריסה של חלק של אחד הבניינים בוצעה ללא פינוי האזור כנדרש, והמבנה קרס לעיני העוברים והשבים, כשגגו נחת ישר על תחנת אוטובוס סמוכה והביא להריסתה. לאור הדיווחים והתיעוד שעלה לרשתות החברתיות, המשטרה עיכבה לחקירה את מנהל העבודה באתר הבנייה, וצו סגירה הוצא לאתר.

הערכת סיכון לקויה שהובילה לתכנון עבודת ההריסה

מנכ"ל המוסד לבטיחות וגיהות, ד"ר מיקי וינקלר, מסר: "הפרת בטיחות חמורה של המנהלים באתר, הערכת סיכון לקויה שהוביל לתכנון עבודת ההריסה באופן לקוי, אי-התקנת אמצעי הגנה לפגיעה בעובדים ובציבור הרחב שימנעו משברי ההריסה לזלוג מהאתר. על הקבלן באתר לספק תשובות לכשל הערכת הסיכון וניהולו, ויפה שעה אחת קודם".

וינקלר ניתח את המקרה והסביר כי "עבודות הריסה מחייבות ביצוע הערכת הסיכון וניהולו לאור הסיכון לפגיעה בעובדים ובסובבים. עבודה זו מחייבת התייחסות שונה מאשר עבודות בנייה רגילה, מבחינת ההכנות הנדרשות, ההדרכה לעובדים, הגידור, ההודעה לציבור, השילוט ועוד פעולות למזעור הסיכון. קבלן ההריסה הוא האחראי לביצוע התקין של עבודות ההריסה.

"מנהל העבודה באתר נדרש לוודא שכל הסיכונים בעבודת ההריסה קיבלו מענה ומוזערו למניעת הפגיעה בעובדים ועוברי אורח בסביבת האתר. חלק בלתי נפרד מתכנון ההריסה הוא שלב הערכת הסיכון, ביצוע בדיקה הנדסית של מצב חלקי המבנה המיועד להריסה ושל אלה הנמצאים בקרבתם, וזאת כדי למנוע התמוטטות מוקדמת ובלתי מתוכננת, וצריכה לכלול תשתיות המיועדות להריסה או כאלה הנמצאות בקרבת מקום ועלולות להיפגע".

וינקלר הרחיב גם על אחריות הרשות המקומית במפגע ואמר כי "הרשות המקומית תפקידה לוודא לפני אישור עבודת ההריסה שכלל האמצעים הנדרשים להגנת הציבור אכן יושמו ומולאו בהתאם להערכת הסיכון, ורק לאחר מכן לתת אישור התחלת עבודה לקבלן לבצע את העבודה, רשויות רבות מדלגות על שלב זה ונותנות לקבלן אישור עבודה מבלי שווידאוכי כלל אמצעי הבטיחות ננקטו בהתאם להערכת הסיכון. הסרטון הנ"ל מציג לנו הפרת בטיחות חמורה של הקבלן, מנהל העבודה והרשות, אשר בנס נמנע אסון כבד לציבור הרחב".

עיריית בני ברק: "העבודות מתבצעות על ידי ובאחריות חברת צמרת העיר"

יגאל גוברין, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות, התייחס גם הוא לאירוע ואמר כי "האירוע הזה היה קרוב לאסון, וזה קרה מאחר שהדברים לא התנהלו כפי שהיו אמורים להתנהל באירוע של הריסה, שם יש שרשרת תהליכים שנדרש לקיים בצורה מוקפדת ומוסדרת. אנחנו מגדירים פרויקט של הריסה כפרויקט ברמת סיכון מאוד גבוהה - אדרבא הבניין שם תחום בין שני בניינים, וזה אף מעלה את רמת הסיכון שלו".

גוברין הוסיף: "מישהו היה צריך להשגיח על זה ללא ספק. למזלם של כולם, לא היו אבדות בנפש, אבל עדיין מדובר על אירוע שלא טופל כראוי. באופן כללי, באירועים כאלה צריך לסגור את הרחוב,  וללא שום קשר נדרש מתכנן שיקבע את התהליך, וגם איש בטיחות שיגיד מה צריך לעשות מסביב. העובדה שזה נפל על תחנת אוטובוס ברחוב מעידה על כך שלא היה מעקה בטיחות, והשרשרת של התהליכים לכאורה לא בוצעה".

לדברי גוברין, המקרה הזה לא יוצא דופן, ו"מקרים כאלה קורים בכל מקום בו  ההנחיות לא מתקיימים".

מעיריית בני ברק נמסר בתגובה: "מדובר בעבודות הריסה של מתחם דובק המיתולוגי שמשמש בשנים האחרונות מאז הפסיק המפעל את פעילותו כמרכז מסחרי. העבודות מתבצעות על ידי ובאחריות חברת צמרת העיר, שקיבלה לשם כך היתר. כפי הנראה העבודות אינן מבוצעות בהתאם לנהלי הבטיחות ותוך סיכון לשלום הציבור והעוברים והשבים. לפיכך מהנדס העיר אדריכל ערן וקסלר יחד עם צוות אגף הפיקוח על הבנייה יצאו בשליחות ראש העיר לאתר ועצרו את ביצוע העבודות עד לבירור של האירוע. העבודות יחודשו רק לאחר ששלום הציבור יובטח".

מחברת צמרת העיר לא התקבל מענה.