גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רגע לפני הבחירות: השיח הכלכלי חוזר לשולחן, והפוליטיקאים רצים אל תיק האוצר

בישורת האחרונה לקראת יום הבחירות, גובר השיח הכלכלי בקמפיינים של המפלגות השונות ● בדקנו אילו מפלגות מתייחסות לנושאים ענייניים, ומי מהן מחלקות הבטחות מבלי כל יכולת לקיים ● וגם: מי דורש את תיק האוצר, ומי מעדיף דווקא להימנע מהנושא הכלכלי ולא לדבר עליו

מי יהיה שר האוצר הבא? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מי יהיה שר האוצר הבא? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המחירים הגבוהים והמשבר בשוק הדיור ייצרו תשתית הכרחית לפוליטיקאים לדבר במערכת הבחירות הזו גם על כלכלה. אך למרות זאת, העיסוק הכלכלי עולה מדרגה רק בשבועיים האחרונים. יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ושר האוצר אביגדור ליברמן אומנם השיקו מצעים כלכליים כבר לפני כמה חודשים, אך לא הצליחו לתפוס מספיק את קשב הציבור העייף מקמפיינים של בחירות.

בניגוד לסבבי הבחירות האחרונים, בהן הנושא הכלכלי נדחק מטה ברשימת הנושאים החשובים, בשבועות האחרונים המצעים הכלכליים רועננו ותיק האוצר הפך ליעד מועדף. בסוף השבוע האחרון הצטרף לרשימת המכוונים ליעד גם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ובפרסום בחדשות 12 הוצגה חלק מהתוכנית הכלכלית שלו. 

הספר שמגלה: במה עקפה ש"ס את הליכוד, ומה הוביל להצלחתו של לפיד | ראיון
50 המילים הנפוצות בציוצי הפוליטיקאים ולאן נעלמה הכלכלה | פרויקט מיוחד

יו"ר הציונות הדתית אומנם לא הודיע באופן רשמי על דרישתו לתיק האוצר וגם מקפיד לענות כששואלים אותו ש"לא מחלקים את עור הדוב לפני שניצוד". אך בראיון ל"פגוש את העיתונות" לפני שבועיים הוא אמר: "תהיה לנו לגיטימציה לקבל תיקים משמעותיים: ביטחון, אוצר, גם תחבורה תיק מצוין". מאחורי הקלעים לא מכחישים במפלגה שסמוטריץ' מכוון לתיק האוצר.

התוכניות הכלכליות של סמוטריץ' נשענות על מדיניות ימין כלכלית כמובן - איסור שביתה בשירותים חיוניים, הפרטת נמל אשדוד, תוכנית התייעלות במגזר הציבורי והפחתת מסים לעסקים, לצד בחירה חופשית במסגרות חינוך ובמסגרות טיפוליות. בעיניו, ההתנהלות הכלכלית קריטית לחוסנה של ישראל בכל הגזרות.

נתניהו: מתחמק מהשאלה מי יהיה שר האוצר

יש לציין שגם נתניהו רואה כך את התיק. בספרו האוטוביוגרפי יו"ר הליכוד מציין כי הוא מייחס לתיק האוצר חשיבות גבוהה מאוד וכדי לייצר מדיניות אופרטיבית על הליכוד להחזיק בתיק זה. שרים לשעבר בליכוד חוזרים על התפיסה הזו בראיונות, לא רק ככלי ליישום מדיניות, אלא בעיקר כדי להותיר בבית פנימה תיקים משמעותיים.

נתניהו הבטיח בועידת ישראל לעסקים של גלובס שיעמוד בעצמו בראש קבינט הדיור כדי להידרש לפתרונות אך התחמק מלענות על השאלה מי יהיה שר האוצר בממשלה שיקים. מי שמלווה את הקמפיין הכלכלי של נתניהו בבחירות האלו הוא השר לשעבר אלי כהן. לא מופרך להציע שהוא גם ישמח לכהן בתפקיד.

יו"ר הציונות הדתית עשוי להיתקל ביריבים לא רק בליכוד אלא גם במפלגת יהדות התורה. יו"ר המפלגה יצחק גולדקנופף חזר במספר הזדמנויות על כך שהוא מכוון לתיק האוצר, בעיקר כדי לבטל את "גזירות" שר האוצר הנוכחי במס על החד פעמי והסוכר. עם זאת, יש לציין כי במסגרת ההסכמים הקואליציוניים הפנימיים במפלגה - הראשון לבחור תפקיד יהיה בכלל יו"ר דגל התורה משה גפני שמכוון לוועדת הכספים.

אם ימוחזר התקדים של ישראל ביתנו, שבו שר האוצר ויו"ר ועדת כספים היו מאותה מפלגה, נצפה בשני נציגי יהדות התורה מכהנים בשני תפקידי המפתח הכלכליים. אך יש לציין כי אפילו במפלגתו של גולדקנופף לא חושבים שזה באמת מה שהולך לקרות וטוענים כי היעד של יו"ר המפלגה הוא עוד אחד מההגיגים שעדיף לשכוח ביום שאחרי.

מיכאלי: פניה אל משרד האוצר

מהצד השני, שרת התחבורה ויו"ר מפלגת העבודה מכוונת אל האוצר. למרות שחטפה לא מעט ביקורת על כך שאיננה מתכוונת להישאר בתפקידה הנוכחי - היא ממשיכה להשיב בראיונות באופן ברור, אולי הכי ברור במפה הפוליטית, כי פניה אל משרד האוצר.

מיכאלי ומפלגת העבודה עבדו בשבועות האחרונים על מצע מפורט בתחום הכלכלי, ואחרי נתניהו וליברמן הם היו הבאים בתור להציג את מרכולתם, פרי עטה של הממונה על רשות ההגבלים לשעבר מיכל הלפרין.

מיכאלי כמו גם נתניהו, באופן מוזר, מתייחסת אל הקופה של עודפי התקציב ככזו שתממן את התוכניות הנדיבות ברוח השמאל הסוציאליסטי: העלאת שכר המינימום, רשת ביטחון לעצמאים, ביטוח סיעודי ממלכתי, העלאת קצבת אזרח ותיק וחינוך חינם מגיל לידה.

בצד של הגדלת כספי המימון לתוכניות נמצא בין היתר מס על השכרת דירה שלישית, הגדלת יעד גירעון, מיסוי גופים בינ"ל ומיסוי מיוחד על רווחי המגזר הפיננסי בשל העלאת הריבית.

 

לפיד: ישמח לוותר על התפקיד

כשסמוטריץ' מימין ומיכאלי משמאל, בולטת יותר ההחלטה של מפלגת יש עתיד, הגדולה במרכז־שמאל, שלא לדבר על תיקים כיעד. בעוד נתניהו מציין את החשיבות הכלכלית שבתפיסת משרד האוצר, ביש עתיד מסתפקים במצע כלכלי מעודכן הכולל את הישגי הממשלה היוצאת. המצע שלהם כולל בעיקר צעדים שנעשו בממשלה האחרונה והבטחות כלליות לעתיד לבוא.

לפיד, יש לציין, נכווה בעצמו מהחזקת תיק האוצר בין השנים 2013־2015. יש עתיד שנכנסה למערכת הפוליטית עם 19 מנדטים, נחלשה לאחר מכן ונכנסה לכנסת הבאה עם 11 מנדטים בלבד.

מי שנכנס למערכת הפוליטית על גבי המחאה החברתית של 2012 כששאל "איפה הכסף", גילה במהרה שבניגוד למסרי הקמפיין, הכסף לא באמת הסתתר "בין יצהר לאיתמר" ולא נמצאו מקורות תקציביים להוצאה לפועל של הבטחת הבחירות המרכזית שלו - מע"מ אפס על דירה ראשונה. אם אכן ירכיב את הממשלה הבאה, ועל סמך תקדים הממשלה היוצאת, לפיד יגלה נדיבות בתיקים החשובים לשותפיו ובתנאי שישמור על תפקיד רה"מ, שנחשב מבחינתו ליעד הראשון במעלה.

ליברמן: קמפיין סביב הכלכלה החופשית

במירוץ הזה בולט באופן מפתיע יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. לא רק שהוא דרש את התפקיד עם הקמת הממשלה הקודמת אחרי משבר הקורונה ולא איבד מנדטים, אלא שהוא כמעט היחיד בנוף שהקמפיין שלו נסוב סביב המסר של כלכלה חופשית. ליברמן משתמש ביעדים שהשיג בקדנציה הקצרה ומעוניין לשוב למשרד אחרי הבחירות כדי להוציא לפועל את התקציב שהגו במשרדו לשנת 2023, לסיים עם הסכמי השכר, להמשיך עם מדיניות ההפרטות, הרפורמה בחקלאות והרחבת היבוא ואף לבטל קצבאות ילדים מהילד החמישי.

ליברמן לא נוסק בסקרים בעקבות נתוני המאקרו הטובים, אך גם לא מתרסק נוכח המשבר הכלכלי שחווים אזרחי ישראל בסופר, במשכנתאות ובדיור. היציבות הזו גם היא בשורה על רקע התרסקותם והיעלמותם של שרי אוצר קודמים ומפלגותיהם כמו כחלון וכולנו שהזכרנו, לפיד ב־2015 וישראל כ"ץ בפריימריז הפנימי בליכוד. אפילו נתניהו, שנחשב ברבות הימים לשר אוצר מוצלח לאחר שהצליח להצעיד את כלכלת ישראל קדימה, סיים את בחירות 2006 עם 12 מנדטים בלבד לליכוד (על רקע המצאת קדימה בין היתר).

עודה וטיבי: מדינת רווחה על מלא

מימין ומשמאל המצעים של המפלגות כוללים בתוכם כמה "אסים" שחוזרים על עצמם כמו הגברת היבוא, חינוך חינם לגילאי לידה עד שלוש וסיוע לבעלי עסקים. מעניין לקנח עם שלושה מצעים - של מרצ, המחנה הממלכתי וגם של חד"ש־תע"ל. שלושת המצעים נותנים הצעות כלכליות נדיבות וחסרות תקדים

במצע המחנה הממלכתי שכתבה השרה אורית פרקש הכהן ישנו ניסיון להתגבר על הפערים הפנימיים במפלגה ולהציג תוכניות מאקרו כמו חינוך חינם לילדי עובדים, הרחבת הרפורמה ביבוא, הגדלת יעד שיווק של 400 אלף יח"ד תוך 4 שנים, לצד רפורמה בבנקאות, הגברת התחרות והעלאת אחוזי המימון למשכנתה ראשונה.

במרצ נצמדים להבטחות על מיסוי עשירים, מס ירושה, ביטול מע"מ על מוצרי יסוד, מס רווחים כלואים, ביטול האיסור על כפל קצבאות וכן עצירת תהליכי הפרטה ועידוד הקמת התארגנויות עובדים. מכלול הצעדים נועדו לסייע לאזרח אך לא ברור באיזו מתכונת ימומנו וכיצד תישמר יכולת התחרות של ישראל בהכבדה המתוכננת על התחרות ועל בעלי העסקים והמפעלים.

יש גם מי שלוקחים את הצעדים האלו צעד אחד קדימה וזו מפלגתם של אימן עודה ואחמד טיבי שמציגים עשרה צעדים להפיכת ישראל למדינת רווחה על מלא. בין היתר חינוך חינם מלידה ועד לאוניברסיטה, העלאת שכר המינימום ל־40, הורדת ריבית והעלאת קצבאות רוחבית. מתנות שכולם היו רוצים לקבל אבל לא ברור מי ירצה לממן.

עוד כתבות

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על הביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"