גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מותחן הבחירות בברזיל הסתיים בקאמבק היסטורי

בסופו של מותחן שנמשך עד לרגע האחרון, גבר נציג השמאל "לולה" על נשיא ברזיל המכהן ז'איר בולסונארו ● לולה כבר כיהן בעבר בתפקיד במשך שתי קדנציות, בין השנים 2003-2011 ● הכלכלה הגדולה באמריקה הלטינית מצויה בטלטלה, ובשווקים מחכים בקוצר-רוח לראות איזו מדיניות ינהיג הנשיא החדש-ישן

לואיז אינסיו דה סילבה (''לולה'') חוגג לאחר ניצחונו בבחירות בברזיל / צילום: Associated Press, Andre Penner
לואיז אינסיו דה סילבה (''לולה'') חוגג לאחר ניצחונו בבחירות בברזיל / צילום: Associated Press, Andre Penner

מהפך בברזיל. הנשיא לשעבר ונציג השמאל, לואיז אינסיו דה סילבה, הידוע בכינוי "לולה", שכבר כיהן כנשיא במשך שתי קדנציות מ־2003 ועד סוף 2011, ניצח את הנשיא מהימין, ז'איר בולסונארו , והוא בדרכו לקדנציה שלישית. 

● גם בברזיל הולכים לבחירות: הנשיא נתפס בשורה של אמירות לא נכונות | המשרוקית

אלו היו בחירות צמודות ומותחות, ויותר מכל מעידות על כך התוצאות: לולה צבר 50.83% מהקולות ובולסונארו 49.17%.

בסבב ראשון שנערך בתחילת אוקטובר לולה דה סילבה ובולסונארו לא השיגו יותר מ־50% מהקולות הנדרשים כדי להתמנות לנשיא. אי לכך, וכפי שקובע החוק, נקבע סבב ב' ביום ראשון.

בברזיל יש יותר מ־156 מיליון אנשים הזכאים להצביע בבחירות. ההצבעה בגילאים 16 עד 18 ולאחר גיל 70 היא רשות אולם, ההצבעה לכל אדם, למעט נכים, בין הגילים 18 ל־70 היא חובה בברזיל.

עם ההפסד בבחירות, הפך ז'איר בולסונארו לנשיא הראשון מאז שנות ה־90 שלא הצליח להיבחר מחדש לתפקיד. כל הנשיאים שניסו להיבחר לכהונה שניה, הצליחו לנצח בבחירות. כך פרננדו אנריקה קרדוזו ב־1998, לולה עצמו ב־2006 ודילמה רוסף בַ־2014 זכו כולם בקדנציה שנייה של ארבע שנים. בולסונארו הוא כאמור הנשיא הראשון שנדחה בקלפי.

במשך חודשים היה נראה שלולה צועד בקלילות לקראת ניצחון כאשר הוא מזכיר לציבור כיצד בימי נשיאותו כלכלת ברזיל פרחה ומערכת הרווחה הצליחה לסייע לעשרות מיליונים לטפס מעלה ולהצטרף למעמד הביניים.

החשש: בולסונארו לא ימהר להכיר בתוצאות

מנהיגים מכל רחבי העולם בירכו הלילה את לולה ובבירה סאו פאולו חגגו תומכיו ושיגרו זיקוקים.

עוד בטרם פורסמו התוצאות הרשמיות, תומכי לולה דה סילבה התגודדו בשדרות פאוליסטה בסאו פאולו והחלו לחגוג מיד לאחד סגירת הקלפיות. לאחר התוצאות הרשמיות זרמו לשדרה ולכיכרות ברחבי המדינה חוגגים רבים, שביקשו לשלוח את בולסונארו הביתה.

כעת החשש בברזיל הוא שהגה השלטון לא יעבור חלק, ושהנשיא המפסיד המכהן מאז 2019 בתפקיד ינסה לערער על לגיטימיות התוצאות.

בולסונארו עשוי לטעון לזיופים ולאי סדרים ולגרור את המדינה למאבק משפטי שיפלג את העם החצוי ממילא, כפי שמראות התוצאות הצמודות בכלכלה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית.

האג'נדה הכלכלית של המנצח והתגובה הצפויה בשווקים

במהלך הקמפיין דה סילבה התחייב להגדיל את שכר המינימום וכן את ההוצאות על העניים - הצעה שזכתה לפופולריות רבה בקרב מיליוני משפחות שקרסו עם מגפת הקורונה.

באחרונה ברזיל הדגימה צמיחה חלשה, וברזילאים רבים מתלוננים כי הרעב נמצא בעלייה, וכך גם העוני ואי השוויון.

דה סילבה, התחייב להתמודד עם כל הבעיות הללו. הוא הבטיח כי הוא יגדיל את ההוצאות על העניים במדינה, יעצור את פעולות בירוא היערות באמזונס שיצאו מכלל שליטה, וכן יחזור לנהל דיפלומטיה בינלאומית אחרת מזו שניהל בולסונארו, כלומר יבנה מחדש את יחסי ברזיל עם ממשלות העולם. בנאום שנשא לאחר התוצאות הרשמיות אמר לולה כי "אנחנו רוצים לשקם את השותפות שלנו עם מדינות אירופה וארה"ב".

אי הוודאות סביב תגובת בולסונארו וסביב המדינות הכלכלית שיוביל הנשיא החדש-ישן גורמת בינתיים לחששות בקרב האנליסטים. הכלכלן הראשי של גולדמן זאקס ביבשת, אלברטו ראמוס, העריך כי תגובת השווקים מחר עשויה להיות מחר מעט שלילית והמשקיעים יחכו בדריכות למסרים שישלחו שני המועמדים.

בוולס פארגו העריכו כי ביממה שלאחר הבחירות "הריאל הברזילאי ייחלש בחדות ותשואות האג"ח יטפסו". הם הוסיפו כי "קיימת אי ודאות סביב יעדי המדיניות הפיסקלית של לולה, כמו גם מי יהיו היועצים המרכזיים שלו".

עוד ציינו כי קיימת "דאגה מסוימת" מכך שבולסונארו ינסה להפריך את תוצאות הבחירות.

הנשיא שהכחיש קורונה וגרר את המדינה למשבר

בקרב חלקים נרחבים באוכלוסייה, בולסונרו זכור כמי שבמשך זמן רב הכחיש את עצם קיומה והשפעתה של מגפת הקורונה על מדינתו והתנגד לנקוט צעדים נגדה.

זאת בעוד שגופות נערמו במשאיות קירור ובתי העלמין בקושי עומדות בקצב הקבורה. המצב היה כה חמור ששופט ברזילאי הורה לנשיא בולסונרו ללבוש מסכה בציבור או לשלם קנס יומי עד שיעשה כך. זאת, לאחר שבמשך חודשים ארוכים הנשיא השמרני השתתף בעצרות פוליטיות בבירה ללא כיסוי פנים.

בנוסף, רבים ברחבי העולם ביקרו את מדיניות בולסונארו שביטלה הרבה הגנות כלפי יער האמזונס, שתחת שלטונו ראה עלייה דרמטית בכריתת עצים, שהוסיפו לחשש מפני התעצמות משבר האקלים.

כלכלת ברזיל תקועה בעבר

כלכלת ברזיל עדיין תקועה בעבר. לאחר מה שזכה לכינוי "העשור האבוד", כאשר המדינה נאבקה להישאר בעל יכולת פירעון תחת הר של חובות זרים, ברזיל צמחה ב־1990 עם תמ"ג לנפש שווה ערך ל-24.5% מהתמ"ג לנפש במדינות ה־OECD באותה שנה. בשנה שעברה, 31 שנים לאחר הזמנים הקשים ההם, התמ"ג לנפש בברזיל עדיין הסתכם רק ב־22.7% מהממוצע ב־OECD.

נסיגה זו היא לב ליבו של הכישלון הבסיסי ביותר של ברזיל: חוסר יכולתה לספק צמיחה כלכלית מתמשכת ושוויונית.

אחד החסמים הגדולים ביותר בפני "התקדמות" או הקפיצה של כלכלת ברזיל הוא שדרת העסקים ואנשים העסקים שבמשך שנים ארוכות הסתמכו על הגנות ופרוטקציות מטעם המדינה ואנשי השלטון. השווקים המוגנים, הסובסידיות וההטבות האחרות, הביאו לכך שבברזיל צמחה אליטה עסקית מפוקפקת, שלא נותנת לרוב הברזילאים ליהנות מפירות הצלחתם.

התוצרת התעשייתית התכווצה בכחמישית בתוך עשר השנים עד סוף 2021 - כך על פי המכון הברזילאי לגיאוגרפיה וסטטיסטיקה.

גורם נוסף שמעכב את התפתחות ברזיל הוא הסטנדרטים הלימודים הגרועים במערכת החינוך, שמובילים למחסור בכישורים שבתורם מחלישים את הפריון. ברזיל מוציאה כ-13% מהתמ"ג על פנסיה וכ-6% מהתמ"ג על חינוך. בהתאמה לאינפלציה, ההוצאה הממשלתית על חינוך ירדה מ־20 מיליארד דולר אמריקאי ב-2016 לכ־16 מיליארד דולר בשנה שעברה - ירידה של 23%. הוצאות הביטחון, מאידך, נותרו יציבות באותה תקופה.

גם התשתיות במדינה סובלות מחוסר השקעה. לאורכה ולרוחבה של המדינה עצומת ההיקף מונחים כבישים ישנים באיכות ירודה וכך גם לגבי תשתית הרכבות. גם מצב התברואה במדינה בכי רע כאשר הנתונים הרשמיים במדינה מדברים על כך שכ־100 מיליון ברזילאים חסרים שירותי שפכים לפינוי ביוב באזור בתיהם.

הבחירה בלולה מייצגת מיאוס מאי-הצלחת בולסונארו וממשלתו להתמודד עם בעיות אלה ועוד רבות אחרות שהאזרח הברזילאי מתמודד איתן ביומיום.

עוד כתבות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

מגמה מעורבת בוול סטריט; מניות השבבים צוללות

הנאסד"ק נסחר סביב רמות הבסיס ● AMD וסופר מיקרו צוללות בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט יורדים במעל ל-1% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה