מתח אדיר: האנשים הכי חשובים של היום מתכוננים לרגע ההכרעה

דודי חסיד, מנכ"ל מכון Kantar, הסוקר של כאן חדשות, אומר כי "יום הבחירות זה היום הכי לחוץ שיכול להיות, אתה אחד מבין שלושת האנשים החשובים במדינת ישראל בערך" • ד"ר מינה צמח, שהייתה אחת הפנים המוכרות ביותר סביב הבחירות ופרשה ב-2019, נזכרת: "פעם לפני פרסום תוצאות המדגם היו נועלים אותנו פיזית בחדר, כדי ששום דבר לא ייצא החוצה"

קמיל פוקס ומנו גבע. היחידים שיבשרו לאזרחים את התוצאות המתגבשות בבחירות / צילום: ויקימדיה, איל יצהר
קמיל פוקס ומנו גבע. היחידים שיבשרו לאזרחים את התוצאות המתגבשות בבחירות / צילום: ויקימדיה, איל יצהר

אלה האנשים הכי חשובים היום: בעוד מספר דקות יסגרו הקלפיות ואזרחי מדינת ישראל יצפו בטלוויזיה ויאזינו לרדיו וימתינו למוצא פיהם. הם היחידים שיבשרו לאזרחים את התוצאות המתגבשות בבחירות. אסור להם לפרסם זאת מוקדם יותר או לתת רמזים בשל סודיות, ועל כתפיהם מוטל משקל כבד במיוחד. כל טעות שהם יבצעו, עלולה לעלות להם ביוקר ובפגיעה במוניטין שלהם בתור סוקרי בחירות. 

מסתמן שיא של למעלה מ-20 שנה בשיעור ההצבעה: למי זה טוב ואיך זה נגמר בפעם הקודמת? 
איך ישפיעו הבחירות על החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל?
שיעור ההצבעה הגבוה נמשך: עד לשעה 18:00 עומד על 57.5% | סיקור שוטף

מערכת הבחירות הזו מתאפיינת כמערכת של בחירות צמודות, אין הכרעה ברורה עדיין לאף גוש, וכל טעות במדגם במנדט בודד יכולה לשנות את מפת הגושים.

בחמשת הסבבים האחרונים היו שלושה סוקרים שהיו במרכז: מנו גבע ממכון מדגם, שפרסם את תוצאותיו בקשת 12; קמיל פוקס ממכון דיגאלוג, שפרסם את תוצאותיו ברשת 13; ודודי חסיד ממכון Kantar, שפרסם את תוצאותיו בתאגיד השידור הציבורי. לראשונה, בערוץ 14 מתכננים לפרסם תוצאות בעצמם בעזרת שלמה פילבר וצוריאל שרון, אך יעשו כן בשיטת מדגם לא מסורתית, והמתודולוגיה שלהם לא פורסמה.

אלה האנשים החשובים ביותר ביום הבחירות. איך נראה יום בחיי סוקר ביום הלחוץ ביותר בשנה?

מינה צמח: לציבור נמאס כבר מהבחירות וממשדרי הבחירות

ד"ר מינה צמח הייתה אחת הפנים המוכרות ביותר סביב הבחירות, בתור עובדת מכון מדגם שהציג את תוצאותיו בערוץ 12. ד"ר צמח עשתה סקרי בחירות מאז שנת 1973 והייתה משדרת בטלוויזיה מאז 1988. לאחר הבחירות באפריל 2019, הבחירות הראשונות ברצף הבחירות בשלוש שנים וחצי האחרונות, צמח החליטה לפרוש לאחר שתוצאות מדגמיה הציגו תוצאות שונות מתוצאות האמת - והאשמה הופנתה לאלה שעבדו על השיטה ושיקרו לסוקרים. 

"למה שיקרו רק למדגם של ערוץ 12? היום זה ברור": מנו גבע נערך לערב הבחירות ומדבר על הפרידה ממינה צמח 
"אנשים פשוט הטעו אותנו. זה חלק מאובדן הערכים שיש במדינה, ביטוי קטן לשנאה, להתלהמות" 

"אין הרבה מה לעשות ביום הבחירות, עד שצריך להגיע לאולפנים. צריך כמובן לוודא עם הרכזים שהכול עובד כמו שצריך, וצריך לדעת להתמודד עם מה שיכול לבוא", משחזרת ד"ר צמח. "משעה 18:00, כשמגיעים לאולפן, מתחילים הטירוף וההתרגשות. זה ממש לחוץ ובשילוב התרגשות. אתה לא יכול להירדם לילה לפני, אתה לא יכול לנוח בצהריים. אי-אפשר להירדם לשנייה למשך היום. זה אקשן, אני אהבתי לבוא לאולפנים", היא מספרת. 

ד''ר מינה צמח / צילום: שלומי יוסף
 ד''ר מינה צמח / צילום: שלומי יוסף

היא מוסיפה להיזכר: "אני זוכרת שבגלל שהכול היה בתקופתנו בפתקים, היינו מתחילים מאוחר לפתוח את המעטפות. אז אבי וייס (אז מנכ"ל חדשות 2) היה עומד לי על הראש וצועק: 'מינה, אנחנו חייבים להספיק לעשות גרפים!'. זה נחמד, אבל לכל דבר יש מחיר".

ד"ר צמח זוכרת איך הייתה מניחה את הטלפון בצד. "את נותנת את הטלפון שלך למזכירה, ואת לא עונה להודעות, גם כדי למנוע הדלפות החוצה, אבל גם כי אנחנו לא רוצים שיפריעו לנו. משיקולים של יעילות נעדיף לשים את הטלפון בצד כדי לא להפריע", היא מסבירה. היא זוכרת שבתחילת דרכה בשידורי הטלוויזיה, בשנת 1988, "היו נועלים אותנו פיזית בחדר, כדי ששום דבר לא ייצא החוצה".

לציבור נמאס כבר מהבחירות וממשדרי הבחירות, כך מאמינה ד"ר צמח. "הסוקרים נשארים עם אותה המוטיבציה, אין ספק. אבל לגבי הציבור, נמאס לו מכל הרעיון הזה. פעם תשדירי הבחירות היו מדורת השבט, היום אף אחד לא צופה", היא אומרת.

אחרי הבחירות היא מספרת שהיא אהבה להיות עם העובדים שלה, לחלוק חוויות. "אחרי כל בחירות הייתי מיד מגיעה למשרד ואומרת 'בפעם הבאה מישהו אחר יעשה את התחזית'. ויצא שכל פעם עשיתי שוב עוד פעם", כך ד"ר צמח.

היום היא במקום הרבה יותר רגוע, לדבריה. "זה לא עניין של נמאס, החלטתי בגילי המופלג שצריך להפסיק, אז עשיתי את זה. חשבתי שיהיה לי הרבה יותר קשה בפעם הראשונה, אבל זה לא היה לי קשה בכלל. יש איזו רוויה מסוימת. עשיתי את זה כל-כך הרבה פעמים.

"צריך לומר - הסקרים והמדגם הם לא דברים מעניינים מבחינה מתודולוגית, זה כל הזמן אותו דבר. זה לא כמו לעשות סקר למנכ"לים, לדורשי עבודה זרים, שצריך להמציא מחדש כל הזמן. רק התוצאה מעניינת. אז ברור שהיום אני הרבה יותר רגועה מאז", היא חותמת. 

 דודי חסיד: "זה היום הכי לחוץ שיכול להיות"

בבוקר הבחירות, הסוקרים השונים צריכים לראות שכל קלפיות המדגם שלהם נפתחות כמו שצריך, ולפתור את התקלות שנמצאות. עליהם לערוך סיורים בקלפיות, לחוש את השטח, לראות שהכול מתקתק כפי שנדרש, ואז אפשר לגשת לאולפנים ולהתחיל להתאפר.

דודי חסיד, מנכ"ל מכון Kantar, הסוקר של כאן חדשות, מספר איך יום הבחירות נראה במשקפיים שלו. "משעות אחר-הצהריים אנחנו מתחילים לנתח כדי להבין מה קורה. התוצאות הראשונות מתפרסמות ב-22:00, ואני רץ בין האולפן לבין לקבל עדכונים מהמדגם עצמו. זה ממשיך ככה עד 3 לפנות בוקר, ואתה ער, ואתה בא באולפן וזורק פצצה שם, וחוזר למספרים ושוב עושה את זה. ואז חוזר לאולפן כדי לתת את הניתוחים של הגושים, ואם יש סיכוי להכרעה ועוד", הוא מסביר. 

הסוקרים השונים לא ישנים כל-כך ביממה הזו, בשל עומס העבודה, הלחץ והזמנים הדוחקים. "זה היום הכי לחוץ שיכול להיות, אני לא מכיר מאורע יותר לחוץ מזה, למעט חיי אדם", אומר חסיד בפה מלא. "הלחץ ממשיך גם בסוף השבוע, בהתאם לתוצאות ולהכרעה הברורה", הוא מוסיף.

אבל ברור שהשעות הכי לחוצות אלה השעתיים האחרונות שבין 20:00-22:00. "אתה אחד מבין שלושת האנשים החשובים במדינת ישראל בערך, ואז אתה חוזר להיות עוד פעם סתם בן אדם. אלה שעתיים שכולם מחפשים אותך, ואנשים רוצים לשמוע ממך, שיחות טלפון, הודעות ו-וואטסאפים. אגב, כולל גם להגיע אליי פיזית. כולם-כולם פונים, מחברים ומשפחה ועד פוליטיקאים וכל מה שאתה יכול לחשוב. הכול נמצא בתוך הדבר הזה. כאלה שפוליטיקה זורמת בנפשם, חברים מהיסודי שנזכרים שאתה קיים. שום דבר לא מפתיע אותך. וכמובן שלא מספרים כלום, עד הרגע האחרון".

איך מתמודדים עם הנסקרים שמשקרים?
חסיד: "הרוב המכריע של האנשים הוא ישר, ומה שסימן בקלפי, הוא מסמן גם בקלפי של המדגם. אכן יש תופעה של משקרים, אבל היא לא גדולה. יש גם תופעה של כאלה שלא רוצים להיכנס לקלפי המדגם, ואז נשאלת השאלה איך מייצגים אותם כראוי. אנחנו יודעים להתמודד עם זה, וכמובן זה לא 100% מושלם".

לדבריו, "אנחנו כל הזמן מנסים להפיק לקחים ולהשתפר מהפעם הקודמת. זה לא מבטיח שום דבר. היה לנו ארבעה מדגמים טובים, באחרון הייתה לנו נפילה אחת מעצבנת, והיינו מדויקים לגמרי. אנחנו מנסים לשחזר את ההצלחות האלה", כך חותם.