סיקור הבחירות בעולם: מסתכלים על נתניהו וחושבים על טראמפ

הבחירות בישראל לא עוררו עניין רב בתקשורת הבינלאומית הפעם, ורוב הדיווחים התמקדו ביו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ובניסיונו לשוב לשלטון וכן בהתחזקות האלקטורלית של "הציונות הדתית" • רשת CNN קשרה בין תוצאות הבחירות בברזיל לתוצאות הבחירות המסתמנות בישראל ואמרה כי יש בהן לקח לגבי ארה"ב: טראמפ עשוי לחזור לנשיאות

הסיקור העולמי: נתניהו ''על ספו של קאמבק'' לראשות הממשלה / צילום: שער עיתון ה-bild
הסיקור העולמי: נתניהו ''על ספו של קאמבק'' לראשות הממשלה / צילום: שער עיתון ה-bild

כלי התקשורת הבינלאומיים סיקרו ביממה האחרונה את הבחירות בישראל, כאשר רוב הדיווחים התרכזו בסיכויים ההולכים וגוברים של בנימין נתניהו להקים קואליציה ולשוב לתפקיד ראש הממשלה. 

איילת שקד רצה נגד הסיכויים ופגעה בעיקר בגנץ. מה היא תרוויח? | פרשנות
בדרך לאופוזיציה: המהלך שליברמן יזם לפני עשור חזר אליו כבומרנג | פרשנות
יאיר לפיד איבד אחיזה בשטח הפוליטי, והסכינים כבר נשלפות | פרשנות

דקות לאחר פרסום המדגמים אמש (ג') בערוצים הישראלים, דיווחו אתרי החדשות על "ניצחון מסתמן לנתניהו בבחירות בישראל, לפי מדגמים". "קאמבק של ביבי נראה תסריט אפשרי כעת", כתב ה"שפיגל" הגרמני. המגזין העריך כי מפלגת הציונות הדתית מהימין הקיצוני צפויה ליהנות מ"כוח רב" בקואליציה אפשרית שתוקם. 

הבוקר (ד') עדכנו כלי התקשורת את הידיעות, ורובם דיווחו כי גוש הימין "שומר על היתרון", וכי נתניהו הוא בעל מרב הסיכויים להקים ממשלה. 

מתוך עיתון FAZ / צילום: צילום מסך
 מתוך עיתון FAZ / צילום: צילום מסך

רשת CNN דיווחה לקוראיה באתר האינטרנט שלה כי נתניהו נמצא "על ספו של קאמבק", וכי המדגמים שפורסמו בישראל מצביעים על "יתרון צר" לראש הממשלה לשעבר. "נתניהו עשוי לגרד רוב קטן", נכתב בידיעה. ה"ניו יורק טיימס" דיווח בלקוניות כי "נתניהו מוביל במרוץ".

"ישראל שוברת בהדרגה ימינה"

חלק מכלי התקשורת הסבירו לקוראיהם על אחוז החסימה הישראלי, וכיצד השאלה אם מפלגת בל"ד תעבור אותו או לא תשפיע על סיכויי גוש הימין להקים קואליציה יציבה. 

רוב כלי התקשורת התרכזו בהתחזקות האלקטורלית של מפלגת "הציונות הדתית". "מפלגת הימין הקיצוני הזו נחשבת לנציגה החשובה ביותר של תנועת המתנחלים ושל קיצוניים דתיים", נכתב בעיתון "פרנקפוטר אלגמיינה צייטונג". "מבקרי המפלגה אומרים כי עמדותיה מהללות אלימות, מיזוגניה והומופוביה". "ישראל שוברת בהדרגה ימינה", כתב ה"טאגסשפיגל", עיתון גרמני נוסף, שדיווח לקוראיו בהרחבה ביממה האחרונה על הבחירות בישראל, העריך כי כעת "איתמר בן גביר וחבריו למפלגה הרדיקלית יכולים לצפות לתפקידי שרים בכירים".

ה"גרדיאן" הבריטי משמאל כתב כי על נתניהו להודות ל"תמיכה הציבורית שהלכה וגברה בשותפיו הרדיקליים מהימין, ביחד עם הופעה לקויה של המפלגות הערביות ומפלגת מרצ", על כך שהוא כעת "המועמד המוביל להרכיב את הממשלה הבאה בישראל". "מחנה אנטי-ביבי קיבל 54 מושבים בכנסת בלבד", דיווח העיתון. 

מתוך עיתון Guardian / צילום: צילום מסך
 מתוך עיתון Guardian / צילום: צילום מסך

ה"פייננשל טיימס" הבריטי הקדיש הבוקר לבחירות בישראל את הכותרת הראשית שלו, ותיאר כיצד נתניהו חזר בו בקמפיין הנוכחי מאמירתו שבן גביר אינו ראוי לשמש כשר "בעקבות הפופולריות הגוברת שלו". כמו כלי תקשורת אחרים, העיתון ציין כי מינויו של בן גביר עשוי להוביל לפגיעה ביחסים הבילטרליים עם ארה"ב ועם מדינות המפרץ. 

"טראמפ ישמח ללכת במסלול דומה" 

רשת CNN קשרה בין תוצאות הבחירות בברזיל (בה חזר הנשיא לשעבר לולה לשלטון) לתוצאות הבחירות המסתמנות בישראל, ואמרה כי יש בהן לקח לגבי ארה"ב: דונלד טראמפ עשוי לחזור לנשיאות. "אל תחשבו שטראמפ אינו צופה בבחירות הללו", נכתב בפרשנות שהופיעה הבוקר באתר: "פעמיים ביומיים, בברזיל ובישראל, מנהיגים עולמיים לשעבר פשוט אינם יכולים לוותר על הטעם המשכר של אמביציה פוליטית בדרך לחזור לשלטון. למרות הסקנדלים בעבר, למרות סיוטים משפטיים ופוליטיקה בוגדנית, שום דבר לא יעצור אותם בדרך להגשים מחדש את החלום על הוד העבר. טראמפ ישמח ללכת במסלול דומה".

הבחירות בישראל לא עוררו עניין רב בתקשורת הבינלאומית הפעם. השלכות הבחירות בברזיל, המלחמה בין רוסיה לאוקראינה ואפילו הבחירות שהתקיימו בדנמרק במקביל לאלה בישראל היו בקדמת הבמה. 

מתוך עיתון Financial Times / צילום: צילום מסך
 מתוך עיתון Financial Times / צילום: צילום מסך

במהלך יום הבחירות התמקדו רוב הדיווחים לגבי ישראל ביו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ובניסיונו לשוב לשלטון. "נתניהו רוצה לשוב לשלוט", דיווחה רשת הטלוויזיה הגרמנית NDR, "נתניהו מקווה לקאמבק בבחירות בישראל", דיווח ה"וושינגטון פוסט".

גם רויטרס וסוכנויות ידיעות אחרות בעלות משרדים בישראל דיווחו על "ניסיון קאמבק של נתניהו", "המחוזק כעת בעזרת גוש ימין מתרחב". "כדי לנסות לגבש רוב הפעם, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מסתכל כעת על הימין הקיצוני", נכתב ברויטרס.

רוב כלי התקשורת הדגישו כי מדובר בבחירות חמישיות בתוך "פחות מארבע שנים".