בעלת החברה שמקימה גגות ירוקים: "עליית מחירי היבוא מובילה לביטול פרויקטים"

ורוניקה צ׳וקרול, תושבת חיפה, בת 33, נשואה • מייסדת Green it now – חברה העוסקת בתכנון והקמה של גגות ירוקים • "אי ההסדרה של התחום תורמת לאי בהירות לגבי שלבי תהליך הקמת גג ירוק, והביקוש נותר נמוך ביחס לפוטנציאל" גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

ורוניקה צ׳וקרול, מייסדת Green it now / צילום: יאנה חלפין
ורוניקה צ׳וקרול, מייסדת Green it now / צילום: יאנה חלפין

"ניכרת התעוררות במשרדי הממשלה ורצון לקדם גגות ירוקים. אך יחד עם זאת, התחום עדיין מדשדש ולא קיימת רגולציה", אומרת ורוניקה צ'וקרול, מייסדת חברת Green it now, חברה העוסקת בתכנון והקמה של גגות ירוקים.

"אי ההסדרה של התחום תורמת לאי בהירות לגבי שלבי תהליך הקמת גג ירוק, והביקוש נותר נמוך ביחס לפוטנציאל. בנוסף, גגות רבים נותרים בתכנון על הנייר, כי עליות מחירי היבוא מובילות לביטול פרויקטים".

גג ירוק הוא בעצם גג המכוסה בחלקו, או בכולו, בצמחים ובגידולים שונים. "הבחירה להתמקד בגגות ירוקים הייתה מיום ההקמה של החברה שלנו, דבר שאיפשר להתרכז בגגות מבני ציבור וחברות פרטיות ולהגדיל את ההשפעה", אומרת ורוניקה.

"החלום שלי הוא רשת גגות ירוקים עירונית, שמישים ופעילים, על בנייני מגורים וציבור. זכייה בפרס ראשון בתחרות ארצית לתכנון גגות הביאה גם לפתיחת תחום נוסף בעסק: עיסוק בחקלאות קהילתית".

לדבריה, משבר האקלים הוביל להבנה על חשיבות השמירה ועידוד הטבע העירוני. עם זאת, העסק נתקל באתגרים בכל הקשור למימון. "מדובר בעסק עם מערך שירותים ספציפי וצר. אפשרויות ההשקעה שנבחנו היו לפרויקט המשלב כלי מדידה של גגות בעסק. כשעמדנו מול הבנקים חזרה הדרישה שלהם לצמצם את מידת ההתמחות ובכך להגדיל את מספר הלקוחות האפשריים.

"מנגד, קרנות שעוסקות בהשקעות אקלים תופסות את הגגות הירוקים כדבר טריוויאלי ומעבר להשקעה ביוזמה עצמה, נדרש להעביר את הדגש למוצרים ולמחקר טכנולוגיות. דבר זה מצמצם את העיסוק בתכנון ובהקמת גגות ירוקים, שזה מהות העסק. אז זה חוטא לחזון שלנו והמסרים הסותרים האלה מהווים אתגר. בנוסף, עבודה מול המגזר הציבורי קשה יותר לעסק קטן, אבל על ידי מספר פרויקטים במקביל, מידת ההשפעה הסביבתית והחברתית משמעותית ומספקת".

ורוניקה אף מספרת על צוות החברה. "אנחנו מורכבים מבעלי מקצוע עצמאיים, קבועים ואמינים, כל אחד מומחה בתחומו, הנותנים שירות לעסק בהתאם לפרויקט.

"קיים שילוב בין עבודות בפרקי זמן שונים ותמהיל העבודות המגוון מאפשר תזרים מזומנים קבוע. התשלום במגזר הציבורי איטי, אבל ההשפעה חשובה, לכן יתר האפיקים מאפשרים את המשך קיום העסק באופן רווחי. בנוסף, העבודה המשותפת עם מכון קדס לחקר גגות ירוקים באונ' חיפה, מאפשר מיקוד בפן האקולוגיה העירונית, מה שמייצר השפעה סביבתית חיובית".

לסיכום, היא משתפת בשאיפות שלה לעתיד."החלום הוא 51 גגות ירוקים שיוקמו בחיפה בחמש השנים הבאות ויכסו את מבני הציבור והחברות העסקיות".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il