גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרב שמחכה לנתניהו בליכוד והטעות של מפלגות השמאל שחיזקה את בן גביר וש"ס

ש"ס קטפה את תואר הפתעת הבחירות בזכות הבייס שמרצ והעבודה שכחו ● בן גביר וסמוטריץ' הצליחו לגייס את אנשי הקיבוצים שהתאכזבו מהיחס של ממשלת השינוי לטרור החקלאי ● ובמפלגות הערביות הפכו הזדמנות הצלחה נדירה לשפל ● וגם: בדרך ללשכת רה"מ, הצרות הגדולות של נתניהו מחכות לו בליכוד

צילומים: רמי זרנגר, אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות, קובי גדעון-לע''מ, AP, רפי קוץ
צילומים: רמי זרנגר, אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות, קובי גדעון-לע''מ, AP, רפי קוץ

נכון לכתיבת שורות אלה, ולספירת 86% מהקולות, גוש הימין בהנהגת נתניהו בדרך לממשלה הבאה. לא רק הקמפיין הממוקד והבלוק הפוליטי הממושמע קנו לנתניהו את הניצחון. ב-2 בנובמבר נראה ששיעור ההצבעה היה שובר השוויון. סירוב מפלגות השמאל והמפלגות הערביות להתאחד דרדרו את גוש השינוי קרוב מדי לאחוז החסימה. איך תיקו של ארבע מערכות בחירות הפך בלילה אחד להכרעה? חמש נקודות על תוצאות הבחירות.

● ניצחון מוחץ לנתניהו: גוש הליכוד עם 65 מנדטים 
● זה המנצח הגדול של הבחירות, ולא קוראים לו איתמר בן גביר | פרשנות 
● יאיר לפיד איבד אחיזה בשטח הפוליטי, והסכינים כבר נשלפות | פרשנות

הליכוד: נתניהו פתח תיבת פנדורה

במטה הליכוד החגיגות החלו בהססנות, שעות אחרי המדגמים הראשונים שבישרו על ניצחון גוש הימין. ההססנות של הנוכחים ייצגה נאמנה את תהפוכות ארבע מערכות הבחירות האחרונות. עוד לפני שהגיע לנאום בבנייני האומה, ערך נתניהו את סבב השיחות המסורתי עם ראשי הגוש, אבל הבעיות האמיתיות לא מחכות לו שם.

בנימין נתניהו במטה הליכוד אמש: ''ניצחון גדול, הבעת אמון אדירה'' / צילום: Reuters, AMMAR AWAD

לקרב חלוקת התיקים הצטרפו פוליטיקאים חדשים הטוענים לכיסא בממשלה, ולא רק מהמפלגות החרדיות או הציונות הדתית. הפריימריז בליכוד יצר רשימת בכירים חדשה בליכוד, ומדובר בלפחות 15 טוענים לתיק (תתכוננו לקאמבק של תיקים כמו המים וההשכלה הגבוהה). גם המטרות הראשונות סומנו. במטה הליכוד נשמעו לא מעט גורמים אומרים כי הפעולות הראשונות שתידרש הממשלה לעשות הן פסקת התגברות והבטחת חופש הפעולה של הקואליציה הנרקמת.

בעיה נוספת שממתינה לפתחה של הקואליציה נמצאת אצל שותפו הבכיר של נתניהו, יו"ר ש"ס אריה דרעי. האחרון נדרש לפנות את כסאו בכנסת במסגרת עסקת טיעון בשנה החולפת, אך לא התחייב שלא לשוב ולכהן כשר בהזדמנות הראשונה שתיווצר. למעשה דרעי הקפיד לומר שיחזור ובוועדת הבחירות כבר הניחו את התשתית לעתירה נגד כהונתו. השופט יצחק עמית כתב בתגובה לעתירת התנועה לאיכות השלטון, שדרשה למנוע ממנו לכהן כשר ולהטיל עליו קלון, כי הבקשה מוקדמת מדי וניתן יהיה לדון בה לכשהמינוי אכן יתבצע.

המפלגות החרדיות: לא רק אפקט הנאשם

יו"ר ש"ס אריה דרעי התחזק משמעותית בבחירות האלו, מעין אפקט "הנאשם". אירוע דומה קרה בבחירות 1999, אז הורשע דרעי בפעם הראשונה וש"ס נסקה במספר המנדטים כתגובת נגד להאשמות נגד היו"ר הכריזמטי. דרעי הצליח בבחירות האלה להגדיל את מצבת הבוחרים שלו ב־50%, מ־8 מנדטים ל־11 (לפני המעטפות הכפולות).

אריה דרעי, במטה ש''ס אמש. המנצח הגדול בבחירות? / צילום: יעקב כהן

אף אחד מהסוקרים לא חזה את הניצחון של דרעי שהוא תוצאה של קמפיין נחוש ובלתי מזגזג על טיפול ביוקר המחיה עליו פיקד האסטרטג ישראל בכר, ותיווכה לציבור המסורתי והחילוני דוברת הקמפיין מורן עגמי. יחד הם העבירו את מרכז הכובד של ש"ס ממפלגה לחרדים בלבד, למפלגת ימין מסורתית חברתית־כלכלית. גם כשסדר היום השתנה לביטחוני, חברי הכנסת של ש"ס, הסרטונים ומטרות הקמפיין נותרו נעולים על יוקר המחיה. כרטיסי מזון, הקמת רשות לטיפול ולסיוע למשפחות נזקקות - כל אלה פגשו ציבור מוחלש רחב שלא מצליח כבר חודשים לעשות קניות בסופר. ממשלת השינוי לא השכילה להטות אוזן למצוקה שעלתה מהרחוב, ומי שאמורות היו לעשות את זה באופן טבעי היו מרצ והעבודה, שנטשו את סדר היום הכלכלי חברתי כמעט לחלוטין, ואימצו סדר יום ובמרכזו "בן גביר".

לצד מצביעי ליכוד שזזו לטובת ש"ס, ומצביעים חרדים חדשים שבאו בעקבות רבנים שנוספו לתמיכה בש"ס, אפקט המחץ הושג בציבור המסורתי־חילוני שראה בכרטיסי המזון מענה על מצוקותיו הכלכליות. עכשיו נדרשים "רק" מיליארד שקל בשנה כדי למממן אותם. אגב, דרעי תיאם עם נתניהו את ההבטחה הזו, כך שלא אמורה להיות בעיה בביצוע.

באופן לא מפתיע מתברר שההתבטאויות יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף לאורך מערכת הבחירות לא שינו את מצב המפלגה. רק הציבור החילוני, שממילא לא התכוון להצביע ג', סלד ממנו. יחד עם ש"ס, רכובים על הוואקום שהשאיר השמאל, יחזיקו החרדים בכ-20 מנדטים, כשליש מכוח הממשלה שבדרך ותזכורת לשינויים הדמוגרפים שיחולו בישראל בעשורים הבאים.

מפלגות השמאל: שכחו את הבייס החברתי

במקום למקד את הקמפיין במסרים כלכליים־חברתיים, גם גלאון וגם מיכאלי יצאו לחזר אחרי קולות הבוחרים כשבכיסן הבטחה אחת בלבד, משומשת ושחוקה: רק לא ביבי, או בגרסה המשודרגת - רק לא בן גביר. הציבור שהתמודד עם מצוקות היומיום מצא מענה במקום אחר ושלח את מיכאלי וגלאון להתקוטט ביניהן.

מרב מיכאלי (העבודה) / צילום: Reuters

עוד לפני שנספרו כל הקולות, מפלגות השמאל החלו בחיפוש המסורתי אחרי האשמים. אחרי שמיכאלי דחתה את הצעות האיחוד, במרצ תולים בעיקר בה את האחריות לנפילה. אבל השמאל מחפש במקום הלא נכון. אם העבודה ומרצ היו מגיעות לישורת האחרונה יחד, הן אולי היו גורעות מהימין שני מנדטים, אך ההכרעה עדיין הייתה נוטה לימין. מפלגות המרכז והשמאל התרכזו בבחירות האלו בקמפיין מאומץ לטובת בן גביר ופחות בהצעת תוכניות ארוכות טווח שהיו פונות אולי לגיוס קהלים חדשים באופן שהיה משנה את חלוקת המנדטים המסורתית שמוטה לימין.

זהבה גלאון (מרצ) / צילום: Shutterstock

סמוטריץ' ובן גביר: נהנו מקמפיין השמאל

מפלגת הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר היא לא הפתעת הבחירות. הסוקרים חזו לאורך כל הדרך כמעט במדויק את כוחה העולה. מדובר בניצחון שמזכיר את נסיקת הבית היהודי בימיו של נפתלי בנט ב־2013 עם 12 מנדטים. בסיוע הקמפיינרים של מפלגות השמאל שהפכו אותו לכוכב הבחירות האלה, בן גביר הצליח להביא לימין קהלים חדשים. בין היתר גם מצביעי גנץ והעבודה בישובים החקלאיים שסובלים מטרור חקלאי באופן שוטף. מדובר בהצלחה פנומנלית למי שלא הצליח לעבור את אחוז החסימה לבדו רק לפני שלוש שנים וחצי.

איתמר בן גביר, אמש / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

במעוזי ציבור הכיפות הסרוגות חלה עלייה משמעותית בהצבעה לסמוטריץ' וכל התחזיות על אובדן הבייס הוכחו כשגויות. ברגע האמת, אנשי הבית היהודי, גם אלה שסולדים מבן גביר, הכניסו את הפתק של סמוטריץ' ובן גביר לקלפי כהצבעה אסטרטגית להבטחת הקמת ממשלת ימין.

הקמפיינרים של הציונות הדתית מודים ביממה האחרונה כי הקמפיין הטוב ביותר של המפלגה היה ממשלת השינוי. יותר מהקמפיין האטרקטיבי מספסלי האופוזיציה, המתיחות הביטחונית והקמת הממשלה שתלויה בקולות רע"ם, עשתה לבן גביר וסמוטריץ' את העבודה ושכנעה מצביעי ימין גם מחוץ לבייס הכיפות הסרוגות.

המפלגות הערביות: בדרך להדחת הצמרת?

במוצאי יום ה 15 בספטמבר, חצי שעה לאחר הגשת הרשימות לכנסת, אמר לגלובס מספר 2 בבל"ד, אמטנס שחאדה: "חד"ש־תע"ל החזירו את נתניהו למשרד ראש הממשלה". הדברים נאמרו לאחר שהמפלגות של אחמד טיבי ואיימן עודה החליטו לרוץ בלי בל"ד לכנסת. בל"ד סירבה לקריאות הפרישה מהגוש, חרף אימת אחוז החסימה, והצליחה להגדיל את מספר התומכים שלה בערך פי 2, מ־60-80 אלף בוחרים, לכ־125 אלף (לפני המעטפות הכפולות ובתום ספירת 85% מהקולות). נכון לכתיבת שורות אלה, בל"ד מגרדת את אחוז החסימה מלמטה.

מנסור עבאס (רע''ם) ואחמד טיבי (חד''ש־תע''ל) / צילום: גיל אליהו-סוכנות ג'יני

גם בחד"ש־תע"ל מאוכזבים. שיעור ההצבעה הגבוה בחברה הערבית יכול היה להביא להישג של 12-14 מנדטים, אבל הם נאלצים להסתפק בפחות מחצי מזה. גם שם מודים שהפיצול היה טעות. ברשתות החברתיות כבר נשמעות קריאות להחליף את המנהיגים המיתולוגיים, אחמד טיבי ואיימן עודה.

בינתיים ברע"ם, אחרי שהמדגמים במהלך הלילה בישרו על תבוסה למנסור עבאס, תוצאות האמת בישרו על 5 מנדטים. עבאס ומפלגתו מקווים שהממשלה הצפויה לא תבטל את תוכנית החומש לחברה הערבית, הישג הדגל של רע"ם. למרות קמפיין "האחים המוסלמים" של נתניהו, עבאס יפעל לייצר ערוץ קשר, ולו עקיף, בינו לבין ראש הממשלה המיועד, כדי לשמר את הישגי מפלגתו. השאלה כעת היא מה יהיה המהלך הבא של בנימין נתניהו.

עוד כתבות

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

פתיחה ירוקה בתל אביב; נובה קופצת בכ-5%

מדד ת"א 35 עולה ב-1.1% ות"א 90 מטפס בכ-0.8% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?