שופרסל | ראיון

המיליארדר אהרון פרנקל מדבר לראשונה על הניסיון להשתלט על שופרסל

המיליארדר שמתעניין ברכישה של כ־20% ממניות הרשת, בראיון ראשון: "הדרך לשמור על רמות מחירים מתאימות היא לפתוח הכול לתחרות" • הראיון המלא יפורסם בסופ"ש במגזין G

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין
אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

"שופרסל היא החברה מספר אחת בארץ בתחום שיווק קמעונאי של מזון ומוצרים אחרים, ואני אוהב ללכת עם מספר אחת בכל תחום. זו חברה שיש לה פוטנציאל צמיחה, הרחבה והתייעלות", כך אומר המיליארדר אהרון פרנקל בהתבטאות ראשונה על אודות המגעים שבכוונתו לנהל עם בעלי המניות ברשת הקמעונות הגדולה בישראל כדי לרכוש כ-20% ממניותיה.

שישה גופים מוסדיים מחזיקים כיום בכ-60% ממניות שופרסל, הנסחרת בשווי של כ-6.4 מיליארד שקל, ובכוונת פרנקל, לדבריו, לרכוש כשליש מהחזקותיהם. הראיון המלא עם פרנקל יתפרסם בגיליון G בסוף השבוע. ככל הידוע חלק מהגופים המוסדיים מביעים עניין במכירת חלק ממניותיהם בשופרסל, בעוד שלפחות אחד מהם טוען כי ההצעה הראשונית שקיבל מפרנקל נמוכה לטעמו, ובמחיר זה אין בכוונתו למכור.

 
  

פרנקל, המתגורר במונקו, הגיע במוצאי שבת לישראל, גם כדי להצביע בבחירות אך גם במטרה להיפגש עם הגופים המוסדיים המחזיקים בשופרסל. ואולם, הוא מדגיש שהדברים כרגע הם עדיין בשלב של "דיבורים", וכי "שום דבר לא נסגר". לדבריו, במהלך השנים האחרונות קיבל מספר פניות לגבי כניסה אפשרית להשקעה בשופרסל, "מכל מיני כיוונים, כולל מבעלי מניות קיימים. קיבלתי מספר טלפונים בעניין".

שופרסל מתנהלת ללא גרעין שליטה, ובשנה האחרונה התנהלו מאבקי כוח בין בכירי החברה, שהובילו בין היתר לפרישתו של המנכ"ל לשעבר, איציק אברכהן, שחזר לאחרונה לתפקיד היו"ר ונחשב לאיש החזק ברשת, שעל פיו יישק דבר. מאז תחילת השנה, מניית שופרסל ירדה בכ-5%, בד בבד עם ירידה חדה ברווחיה. אלו, לצד התחרות הגוברת בשוק קמעונות המזון המקומי, מאלצות את הרשת ליישם כעת תוכנית התייעלות אגרסיבית.

פרנקל לא מסתיר את כוונותיו במידה שאכן יהפוך לבעל מניות מרכזי בחברה: "ההנהלה צריכה גיבוי של בעלים שמבין את הצרכים של החברה", הוא אומר. "מישהו שיכול לדחוף אותה קדימה לדברים גדולים".

הוא גם מבהיר כי אינו מתכוון להיות מעורב בניהול הרשת ואינו מוטרד מאפשרות של התפתחות מחאת צרכנים כנגד רשתות השיווק המקומיות, על רקע העלייה ביוקר המחיה. "התלונות כלפי הרשתות בהקשר של יוקר המחיה צריכות להיות יותר מאוזנות. יש פה יצרנים, יבואנים ומשווקים. אני מאמין שהדרך הכי טובה לשמור על רמות מחירים מתאימות היא פשוט לפתוח את הכול לתחרות. תחרות היא זו שיכולה להביא לרמות מחירים שוויוניות וראויות לכל נפש. ככל שיפתחו את היבוא ויתנו לכל אחד לעסוק במה שהוא רוצה, כך יותר טוב".

כיצד אתה מתרשם מיו"ר הרשת, אברכהן?
"אברכהן נשמע לי איש מעשי שיודע את המלאכה, ונראה לי שהוא מחזיק את העסק ביד רמה".

יש שמועה שהוא זה שעניין אותך להשקיע בשופרסל.
"אני אפילו לא ידעתי איך מאייתים את השם שלו".

בין הרעיונות לפיתוח הרשת - מימון ונדל"ן

התעניינותו של פרנקל בשופרסל, הנדרשת כאמור לתהליכי התייעלות לצורך הצפת ערך משמעותית, גרמה להרמת גבות לאחר שבעבר הפיק רווחים עצומים משתי עסקאות בזק בשוק ההון המקומי.

לפני מספר חודשים השלים פרנקל עסקת הענק למכירת מלוא החזקותיו בחברת הנדל"ן המניב גב-ים (כ-37% מההון) לידי בעלת המניות הגדולה בחברה - נכסים ובניין מקבוצת דסק"ש, בתמורה לכ-3 מיליארד שקל במזומן. זאת לאחר ששנתיים קודם לכך ניצל ירידה של עשרות אחוזים במניית גב-ים בעקבות החששות מהשלכות משבר הקורונה על עסקיה (בעיקר בנייני משרדים), והחל לרכוש מניות בחברה באופן שהפך אותו בהמשך למועמד לרכישת השליטה בה. עסקה זו הניבה לפרנקל רווח מדהים של כ-1.25 מיליארד שקל ותשואה של כ-100% על ההון שהשקיע בגב-ים. מי שהביא לעסקת גב-ים, הוא אילן גיפמן, מנכ"ל אספן לשעבר, המטפל עבור פרנקל בכל עסקי הנדל"ן שלו וכן במגעים בעניין שופרסל.

עוד קודם לכן, באוגוסט 2019, השלים פרנקל סיבוב רווחי בחברת המל"טים אירונאוטיקס מיבנה, שנמכרה לרפאל ואביחי סטולרו. בסוף דצמבר 2018 החל פרנקל במסע רכישות של מניות אירונאוטיקס, שנקעה למשבר על רקע הרעה מתמשכת בתוצאותיה העסקיות, ופרשה ביטחונית שבה הסתבכה. הוא הגיע להחזקה של 32% בחברה בהשקעה של כ-170 מיליון שקל. מכירת החברה לרפאל וסטולרו הניבה לו ככל הידוע רווח של כ-85 מיליון שקל על "סיבוב" פיננסי של פחות משנה.

פרנקל טוען כי בשני המקרים - הן בגב-ים והן באירונאוטיקס, הוא התכוון להיות בעל שליטה, אך משבעלי המניות האחרים הציעו לו הצעות שקשה לסרב להן, נעתר למכור. בכל אופן, לגבי שופרסל הוא טוען כי בכוונתו לפתח את מנועי הצמיחה המרכזיים של הרשת: "יש עוד כמה רעיונות מעבר לקמעונות הסטנדרטית", הוא חושף. "למשל בנושא המימון. יש לה גם נדל"ן מעניין ואפשרות להתפתח לשיווק מוסדי - לבתי מלון ומסעדות".

הראיון המלא יפורסם בסופ"ש במגזין G