אחרי בנק ישראל: גם הוועדה של משרד האוצר ממליצה להפריד את כאל מדיסקונט

הוועדה טוענת כי השליטה של קבוצת דיסקונט בכאל לא סייעה לו לחולל תחרות במערכת הבנקאית, ושר האוצר הנכנס יצטרך באחד מצעדיו הראשונים לחתום על ההפרדה בין הגופים • "בשווקים בהם פועלת כאל ישירות מול חברת האם דיסקונט היא נמנעת מצעדים שיערערו את שיווי המשקל בשוק וייתכן שאף פוגעת בתמריץ של דיסקונט לצמוח"

בנק דיסקונט / צילום: תמר מצפי
בנק דיסקונט / צילום: תמר מצפי

בנק דיסקונט יאבד באופן כמעט סופי את השליטה בחברת כרטיסי האשראי כאל, בה הוא מחזיק ב-72%. זאת לאחר שוועדת היישום שהקים משרד האוצר הגישה אתמול (א') את מסקנותיה, מהם עולה כי השיקול שאפשר לדיסקונט להמשיך להחזיק בכאל, בעוד שני הבנקים הגדולים - הפועלים ולאומי נאלצו להיפרד ב-2019 מחברות כרטיסי האשראי שהיו בבעלותם - ישראכרט ולאומי קארד (כיום מקס), לפיו ההחזקה בכאל תאפשר לדיסקונט להתחרות בבנקים הגדולים, לא התרחש ודיסקונט לא היווה גורם מחולל תחרות במערכת הבנקאית.

במסקנות הוועדה עצמן, שעל הקמתה פורסם לראשונה בגלובס בחודש מרץ, אין הפתעה, לאחר שבנק ישראל המליץ המלצה דומה רק לפני כשלושה שבועות. כעת יצטרך שר האוצר הנכנס, מי שלא יהיה, לפסוק עד תום חודש ינואר באופן סופי על ההפרדה בין שני הגופים, תהליך שצפוי לקחת 3-4 שנים.

עוד טוענים בוועדה, שהפרדת חברות כרטיסי האשראי הגבירה את התחרות וצמצמה את הריכוזיות במערכת הבנקאית, כאשר במקביל, עדיין לא ניתן לבחון את ההשפעה המלאה של הפרדת חברות כרטיסי האשראי ברמה המשקית. "לבסוף, בבחינת הנתונים עלה שחברת כאל פועלת באופן אגרסיבי בשווקים בהם היא מתחרה מול חברות כרטיסי האשראי המופרדות בלבד, בעוד בשאר השווקים בהם היא פועלת מול המערכת הבנקאית ככלל וחברת האם דיסקונט בפרט, היא אינה פועלת באופן אפקטיבי להגברת התחרות וצמצום הריכוזיות במשק".

"לאור תוצאות ההפרדות שכבר בוצעו, הערכות להשפעה של ההפרדה הצפויה והעמדה שהגדלת מספר השחקנים בשוק צפויה להשפיע על התחרות בשוק הבנקאי, ובכלל זה בשוק האשראי הצרכני, באופן משמעותי כאמור ברקע המפורט לעיל, בכוונת ועדת היישום להמליץ כי שימוש בסמכות השר יגביר את התחרות ויצמצם את הריכוזיות במערכת הבנקאית, ועל כן נכון להשתמש בסמכות זו (הפרדת כאל מדיסקונט)", הוסבר בסיכום המסקנות.

"דיסקונט הגדיל את האשראי הצרכני בכאל, אך לא את זה של הבנק"

חברי הוועדה טענו בדוח המסכם שהגישו כי בדיסקונט העדיפו להגדיל את האשראי הצרכני בכאל, בעוד שהם עצמם העדיפו לצמוח בתחום המשכנתאות.

"בהשוואת האשראי הצרכני בין חברות כרטיסי האשראי נמצא כי שיעור הגידול של חברת כרטיסי אשראי אחת גבוה משיעור הגידול של כאל, בעוד שיעור הגידול של חברת כרטיסי אשראי השנייה נמוכה משיעור הגידול של כאל. כמו כן, כל חברות כרטיסי האשראי הגדילו את היקף האשראי הצרכני בהיקף משמעותי. אולם כאשר בוחנים את חברות כרטיסי האשראי המופרדות מול פעילות האשראי הצרכני של קבוצת דיסקונט, עולה כי על אף יתרונה היחסי של הקבוצה, הן בכוח שוק והן בעלויות המימון (הבנק העניק גב לחברת כרטיסי האשראי והוזיל בכך את העלויות לגיוס האשראי שחולק לצרכנים, ר"ו), חברות כרטיסי האשראי המופרדות הגדילו את האשראי הצרכני שלהן בשיעור גבוה באופן משמעותי ביחס לקבוצת דיסקונט. כלומר, נראה שבנק דיסקונט הסיט את מירב מאמציו באשראי הצרכני לחברת כאל ואילו בסגמנט של הלקוחות הבנקאיים לא חל שינוי משמעותי בהשפעה של קבוצת דיסקונט על המערכת הבנקאית".

יתרה מזאת, מציינים חברי הוועדה, החל משנת 2019, השנה בה הופרדו חברות כרטיסי האשראי, חברות כרטיסי האשראי הגדילו את האשראי הצרכני שלהם, בעוד קבוצת דיסקונט הקטינה את סך האשראי הצרכני של הקבוצה.

"הנתונים לעיל עולים בקנה אחד עם התמריצים האסטרטגיים של הקבוצה. זאת מאחר שדיסקונט פעלה להגדיל את האשראי הצרכני של כאל, כשבמקביל הקבוצה לא הגדילה באופן משמעותי את האשראי הצרכני ללקוחות הבנקאיים ובכך לא ערערה את השיווי המשקל המתקיים בין הבנקים. מכאן ניתן לתהות האם השארת כאל בקבוצת דיסקונט פגעה בתמריצים של הבנקים שבבעלות הקבוצה להוות גורמים מחוללי תחרות באשראי צרכני ללקוחות הבנקאיים, שכן הקבוצה הסתפקה בגידול באשראי צרכני בכאל , על חשבון גידול באשראי הצרכני בשאר חברות הקבוצה. התנהלות זו עשויה להצביע על פגיעה פוטנציאלית בתחרות עקב אי החלת חובת ההפרדה על דיסקונט, שכן חלק נרחב מהשוק אינו פועל להגדלת התחרות בשוק האשראי הצרכני. יתרה מזאת, מבין השווקים שנבחנו כאמור לעיל, שיעור הגידול של קבוצת דיסקונט עלה על שיעור הגידול של הבנקים הבינוניים רק בשוק המשכנתאות".

מהדוח עולה עוד כי בחינת וועדת היישום העלתה ששיעור הגידול של קבוצת דיסקונט בשירותים פיננסיים נפוצים ובכלל זה בשוק האשראי הקמעונאי היה נמוך ביחס לקבוצת הביקורת. "לכן, קבוצת דיסקונט לא הוכיחה עצמה כגורם מחולל תחרות ביחס לקבוצת הביקורת ומכאן שלא ניתן לטעון שהשליטה של קבוצת דיסקונט בכאל סייעה לה לחולל תחרות במערכת הבנקאית. לפיכך, נראה שמטרה מרכזית של החקיקה להשארת כאל בשליטת קבוצת דיסקונט לא התקיימה בפועל".

"אין סיבה לחשש שהפרדת כאל מדיסקונט תפגע באופן משמעותי בקבוצת דיסקונט"

בעת דיוני הוועדה והחקיקה, עלתה סיבה נוספת להחרגת דיסקונט מחובת ההיפרדות מחברת כרטיסי האשראי שבבעלותו, והיא הטענה כי הפרדת כאל מקבוצת דיסקונט תפגע ברווחיות הקבוצה באופן משמעותי, ותקשה על דיסקונט להתחרות. אולם לפי הדוחות הכספיים של קבוצת דיסקונט, התרומה של הרווח של כאל לרווח הכולל של הקבוצה ירדה באופן משמעותי בין שנות פעילות הוועדה (2016-2015) ובין העת הנוכחית. כך, בעת עבודת הוועדה הרווח של חברת כאל היווה כ-13% מהרווח של הקבוצה, וכעת הוא עומד על כ-6% בלבד. "לפיכך, לא נראה שיש סיבה לחשש שהפרדת כאל מדיסקונט תפגע באופן משמעותי בקבוצת דיסקונט", הסבירו בוועדת היישום.

הם טוענים כי גם בתחום הנפקת כרטיסי חיוב למועדונים ותפעול ההנפקה למערכת הבנקאית, קיומה של תרומה משמעותית לצרכנים מוטלת בספק. זאת מאחר ששינוי חלוקת ההכנסות בין חברת כרטיסי האשראי לבין מועדון הלקוחות או המנפיק לרעת חברת כרטיסי האשראי אינו בהכרח מתגלגל למחיר נמוך משמעותית לצרכנים.

"לפי התיאוריה הכלכלית, מידת הגלגול של הוזלת עלויות עבור היצרן תלויה , בין היתר, ברמת התחרות בשווקים שבהם הוא פועל. כלומר, הצרכנים צפויים ליהנות יותר מהפחתת עלויות ככל שהשוק הוא שוק תחרותי יותר. לאור כוח השוק שיש לבנקים כלפי לקוחות בעלי חשבון עו"ש אצלם היתרון המבני שיש למערכת הבנקאית לעומת הכרטיסים החוץ-בנקאיים והתחרות הנמוכה במערכת הבנקאית, ספק אם שיפור חלקם של הבנקים בהכנסות התגלגל ברובו לצרכנים".

הבחינה של ועדת היישום העלתה התנהלות דואלית של כאל: מצד אחד, בשווקים בהם היא מתחרה מול חברות כרטיסי האשראי המופרדות בלבד, דהיינו הנפקת מועדוני לקוחות, תפעול הנפקה וסליקה, נראה שיפור משמעותי בנתח השוק של החברה. נראה ששיפור זה נבע בעיקר מתמחור אגרסיבי של כאל ביחס לשאר חברות כרטיסי האשראי. מצד שני, בשווקים בהם היא מתחרה מול חברות כרטיסי האשראי המופרדות וגם מול המערכת הבנקאית (כולל חברת האם דיסקונט), לא נראה שיפור משמעותי בנתח השוק של כאל ביחס לשאר חברות כרטיסי האשראי המופרדות.

"התנהלות זו עשויה להצביע על ההשפעה שיש לזהות בעל השליטה על כאל - בשווקים בהם היא פועלת ישירות מול חברת האם דיסקונט, קרי אשראי צרכני והנפקה, היא נמנעת מנקיטת צעדים שיערערו את שיווי המשקל בשוק וייתכן שאף פוגעת בתמריץ של חברת האם דיסקונט לצמוח בשווקים אלו. מנקודת מבטה של קבוצת דיסקונט, מדובר על התנהלות מובנת לאור ההשלכות שעלולות להיות לנקיטת צעדים מסוג זה על רווחיות קבוצת האם דיסקונט. אולם בראייה משקית התנהלות זו הינה בעלת פוטנציאל פגיעה משמעותי ברמת התחרות במשק, שכן לולא כאל הייתה בבעלות דיסקונט, היה לה תמריץ גדול יותר להגביר את מאמציה בשווקים אלו ובכך לקדם את התחרות ולהפחית את הריכוזיות במערכת הבנקאית.