משקולת נייר? מדוע נפלה מניית ורידיס בכ-30% בשלושת החודשים האחרונים

מניית חברת התשתיות שמוביל גיל אגמון, שחתמה לאחרונה על עסקת ענק לרכישת אינפיניה (לשעבר נייר חדרה), מציגה לאחרונה ביצועי חסר לעומת מדדי הייחוס • סיבה אפשרית לכך היא העלייה בריבית שמקטינה את כדאיות ההשקעה במניות עם מכפילי רווח גבוהים

משאית פסולת של ורידיס / צילום: מצגת החברה
משאית פסולת של ורידיס / צילום: מצגת החברה

מניית חברת ורידיס , שהונפקה לראשונה בבורסה בת"א ביוני 2021, נפלה בתחילת השבוע לשפל חדש. המניה, שעד תחילת חודש אוגוסט הפגינה חסינות לטלטלות בשוקי העולם, ספגה בשלושת החודשים האחרונים ירידה מצטברת של כ-28%, והיא מציגה כעת תשואה שלילית של כ-15% מאז הונפקה לפי שווי של 3.75 מיליארד שקל.

מאזדה, מובילאיי ועכשיו ורידיס: כך שילש גיל אגמון את שווייה של דלק רכב
ברווח של מיליארד שקל: ישי דוידי מעביר את נייר חדרה לידי גיל אגמון 

ורידיס עוסקת בשלושה תחומים עיקריים - איכות הסביבה, התפלת מים ואנרגיה. בעלות השליטה בחברה הן דלק רכב  של גיל אגמון (51.4%) לצד קרן התשתיות תש"י (11%), שגם מכרו מניות במאות מיליוני שקלים במסגרת ההנפקה.

לפי שעה, קשה לשים את האצבע על הסיבות המדויקות לירידה. מדדי הייחוס ת"א-קלינטק  ות"א-90  רשמו בשלושת החודשים האחרונים ירידות מצטברות מתונות הרבה יותר, של כ-13% וכ-9% בהתאמה, בעוד שמדד ת"א-תשתיות אנרגיה  רשם בתקופה זו ירידה מזערית של כ-1% בלבד.

 
  

את הרבעון השני של 2022 סיימה ורידיס עם צמיחה של 12.2% בהכנסות ל-269 מיליון שקל, בזכות צמיחה בפעילויות מגזר איכות הסביבה (בעיקר פעילות מיון ומיחזור פסולות) ומגזר האנרגיה. הרווח התפעולי קפץ בתקופה זו ב-34% ל-37 מיליון שקל, ואילו הרווח הנקי טיפס ב-103% ל-32 מיליון שקל.

אל מול הצמיחה הגבוהה ברווחים, צריך להדגיש כי ורידיס נסחרה בשיאה לפי שווי של 4.6 מיליארד שקל, המשקף מכפיל גבוה של כ-31 על רווח תפעולי שנתי של כ-150 מיליון שקל (המחושב על פי ההנחה שלפיה הרווח התפעולי במחצית השנייה של 2022 יהיה דומה לזה שנרשם במחצית הראשונה של השנה).

כעת, לאחר הירידות האחרונות במניה, נסחרת ורידיס לפי שווי של כ-3 מיליארד שקל. כך, שעדיין מדובר במכפיל רווח תפעולי לא מבוטל של 20, וזאת כאשר ריבית בנק ישראל כבר איננה עומדת על 0.1%, אלא על 2.75%, עם אפשרות לעלייה נוספת לרמה של 3.25% בהמשך החודש.

עלייה זו בסביבת הריבית מעלה את תשואות איגרות החוב הקונצרניות ומקטינה את כדאיות ההשקעה במניות בעלות מכפילי רווח גבוהים. מסיבה זו מתכווצים מכפילי הרווח בשוק, וחברות שנהנו מתמחור גבוה בזכות הצמיחה החדה ברווחיהן, סופגות כעת ירידות שערים עקב צמצום המכפילים.

שתי העסקאות שעשויות להשפיע על התמחור

תמחור מניית ורידיס יושפע בעתיד (ואולי מושפע גם היום) משתי עסקאות ענק שיגדילו במידה משמעותית את היקף החוב של החברה, ושאותן מובילה הנהלת החברה, אשר מיועדות להרחיב את היקף פעילותה באמצעות הגדלת החשיפה לתחום האנרגיה וכניסה לפעילות מיחזור פסולת הנייר.

לפני כחודשיים חתמה ורידיס על עסקת ענק שבמסגרתה תרכוש (יחד עם בעלת המניות קרן תש"י) את הבעלות המלאה על חברת אינפיניה  (לשעבר נייר חדרה), הנמצאת בשליטת קרן פימי של ישי דוידי, תמורת 2.35 מיליארד שקל במזומן.

במסגרת העסקה תרכוש ורידיס 70% ממניות אינפיניה תמורת 1.66 מיליארד שקל, ואילו את היתרה (30%) תרכוש קרן תש"י. את עלות חלקה ברכישה מתכננת ורידיס לממן באמצעות גיוס הון של 800-900 מיליון שקל, גיוס חוב של כ-700 מיליון שקל וכן ממקורותיה העצמיים.

לאינפיניה שלושה מגזרי פעילות עיקריים בתחום הנייר והקרטון. הראשון הוא מיחזור, איסוף ועיבוד של פסולות קרטון ונייר, השני ייצור ומכירה של גלילי נייר ממוחזר לקרטון והשלישי ייצור ומכירה של אריזות מקרטון גלי.

את תשעת החודשים הראשונים של 2022 סיימה אינפיניה עם עלייה של 17.9% בהכנסות ל-1.4 מיליארד שקל, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי של החברה הוכפל בתשעת החודשים הראשונים פי שניים ל-168 מיליון שקל, ואילו הרווח הנקי זינק ב-165% ל-106 מיליון שקל.

עסקת הרכישה האחרת היא בתחום האנרגיה של ורידיס, הכולל כיום החזקה ב-20% ממניות תחנת הכוח או.פי.סי רותם, המייצרת 466 מגוואט חשמל במישור רותם. יתרת מניות תחנת הכוח מוחזקות בידי חברת או.פי.סי  של עידן עופר.

במאי השנה חתמו ורידיס ואו.פי.סי על הסכם מחייב, שבמסגרתו הסכימה ורידיס להעביר לאו.פי.סי את מלוא החזקתה בתחנת הכוח, בתוספת תשלום של 425 מיליון שקל. בתמורה, תקבל ורידיס 20% ממניות חברה חדשה, שתחזיק במלוא פעילות החשמל של או.פי.סי בישראל (תחנת הכוח או.פי.סי רותם, תחנת הכוח חדרה, פרויקט תחנת הכוח צומת ועוד).

השבוע דיווחה ורידיס, כי היא ואו.פי.סי סיכמו על דחיית מועד התקיימות התנאים המתלים עד ל-20 בדצמבר (עם אפשרות הארכה).