גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנתון שמבשר את גל הפיטורים הבא בהייטק: הלקוחות הגדולים מקצצים תקציבי מחשוב

מחקר חדש של סיטי גרופ חושף איום חדש על ההייטק הישראלי: תקציבי המחשוב (IT) של חברות הענק צפויים לצמוח בשיעור הנמוך ביותר שנרשם מזה שנים ● התופעה צפויה לפגוע בסגמנט הצומח ביותר בקטר המשק המקומי - תוכנה ארגונית, סייבר ופינטק ● אבל יש גם מי שמרוויח ממנה

תקציבי המחשוב של חברות הענק מצטמצמים, וחשש לגל פיטורים נוסף בהייטק / איור: גיל ג'יבלי
תקציבי המחשוב של חברות הענק מצטמצמים, וחשש לגל פיטורים נוסף בהייטק / איור: גיל ג'יבלי

ההייטק הישראלי ניצב בפני איום חדש: הלקוחות העיקריים שלו. ענף מערכות המידע בארגונים עומד בפני התייבשות, כך לפי סקר חדש שנערך בקרב מנהלי מערכות המידע בחברות הגדולות בארה"ב. על פי הסקר, נראה שהנכונות של חברות וארגונים להמשיך ולרכוש מחשבים, שרתים תוכנות, מערכות סייבר ובינה מלאכותית ירדה דרמטית. התופעה מאיימת כבר עכשיו מאיים על התחזיות של ענקיות הטכנולוגיה לשנה הבאה ומובילה לגל פיטורים שני בענף. מדובר בבשורה רעה במיוחד להייטק הישראלי, שרובו נסמך על מכירת מערכות תוכנה וענן לחברות. למעשה, 56% מחברות הסטארטאפ וחברות הצמיחה שגייסו הון בשנה החולפת נמצאים באחד משלושת התחומים הנפגעים: תוכנה ארגונית, סייבר ופינטק.

השנה הגרועה של צוקרברג: ההתרסקות של פייסבוק ב-4 גרפים 
המגמה שמדאיגה את תעשיית הביומד: פחות חברות חדשות קמות בישראל

הנתון שמסביר את המשבר

תקציבי המחשוב של חברות הענק צפויים לצמוח בשיעור הנמוך ביותר שנרשם מזה שנים. על פי הסקר מחודש ספטמבר, נראה כי תקציבי ה-IT עומדים לצמוח ב־1.8% בלבד - נתון נמוך שלא נרשם בחמש השנים האחרונות, למעט בחודשי התפרצות הקורונה בראשית 2020. לשם השוואה, תחזית הצמיחה עמדה בין השנים 2016 לתחילת 2020 על שיעור של למעלה מ־3%, ובדרך כלל בטווחים שנעים בין 4% ל־5%. בשל האינפלציה השנתית הגבוהה, אנליסטים מעריכים מדובר בקיצוץ ריאלי בתקציבים בהיקף שעשוי להגיע ל־8%.

הצמצום בתקציבי הרכש מוסבר על ידי הירידה המתמשכת בהכנסות וברווחים, והעמקת התחזיות השליליות בתחום. זאת, בשל המצב הכלכלי העולמי - האינפלציה, התחזקות הדולר, המלחמה באוקראינה ואובדן שווקים גדולים כמו סין. סיבה מרכזית נוספת לתופעה היא הקפאות הגיוסים במשק, או גלי הפיטורים - מהלכים שמצמצמים את הצורך ברכישת מחשבים או רשיונות תוכנה לעובדים חדשים.

 

ענף ההייטק כבר נמצא בעיצומו של גל פיטורים שני, כך לפי אתר Layoffs.fyi. באוקטובר חלה בבת אחת התעוררות במגמת הפיטורים, עם כ־12.4 אלף עובדים שפוטרו בעולם מהענף. בשיא גל הפיטורים הראשון, בחודש יוני, הועזבו 17.7 אלף עובדי הייטק. תופעה דומה נרשמה גם בישראל: מספר המפוטרים בחברות ישראליות חצה את רף אלף העובדים - זרים וישראלים - באוקטובר האחרון.

מי ייפגעו מהמגמה החדשה?

לתקציבי המחשוב (IT) חשיבות רבה לענף ההייטק הישראלי, מאחר שרבות מהחברות בו משווקות מוצרים לארגונים, ולא לצרכנים פרטיים - בכלל זה תוכנות ניהול פיתוח, שיווק ומכירות, מערכות סייבר, שירותי ענן ובינה מלאכותית, שרתים ורשיונות תוכנה. לפיכך, לירידה זו השפעה אפשרית על חברות סייבר כמו צ'קפוינט, פאלו אלטו נטוורקס וסנטינל וואן; חברות המשווקות כלים למנהלים בארגונים כמו מאנדיי וסימילרווב; חברות המייצרות כלים לניהול הפיתוח כמו ג'ייפרוג וקורלוגי'קס; יצרניות מערכות ניהול משאבי אנוש ופיננסים כמו הייבוב ודיל; ומערכות ניהול וידאו וכנסים בארגונים כמו קלטורה וביזאבו.

 

ההאטה בצמיחת תקציבי המחשוב היא בשורה רעה עבור ענקיות הטכנולוגיה וחברות התוכנה (SaaS) - המהווים את החלק הארי של ענף הטכנולוגיה בישראל ובחו"ל. זו אחת הסיבות בגללן נרשם גל פיטורים גדול בקרב חברות סייבר ישראליות כמו ורוניס, סניק, פורסקאוט, סייבריזן וצ'קמרקס. ורוניס הישראלית־אמריקאית דיווחה על עלייה בהפסדים ותיקנה את התחזיות שלה כלפי מטה, מה שהוביל לירידה של 40% במנייתה בתוך ימים בודד. בתחילת השבוע פיטרה יותר מ־100 עובדים, כ־5% ממצבת העובדים. אפילו ענקית כמו מיקרוסופט שרושמת שיעור צמיחה שנתי דו ספרתי, רשמה האטה בחטיבת הענן שלה, וגם היא החליטה לצאת לסבב קיצוצים והקפאת משרות.

"הגיע תור הלקוחות העסקיים לצמצם צריכה"

"ברבעון הראשון והשני של השנה ראינו תיקונים במכפילי השווי של החברות הציבוריות, אבל ברבעון השלישי והרביעי מתחילים כבר לראות אותם באים לידי ביטוי בנתונים הריאליים: ירידה בהכנסות, בתחזיות וגם בהוצאות", אומר לגלובס עמית קרפ, שותף בקרן בסמר, שמתמחה בין השאר בהשקעה בחברות תוכנה ומפרסמת את מדד החברות בתחום (מדד ה- SaaS, א"ג). "אחרי התיקון בתחום הצרכנים הפרטיים, תמיד מגיע תורם של הלקוחות העסקיים לצמצם את הצריכה, ותראה את זה מתרחש בלא מעט חברות בחצי השנה הקרובה, כמובן גם בגלל עליית הריבית והמיקוד ההולך וגובר על יעילות כמדד המוביל.

עמית קרפ, שותף בקרן בסמר / צילום: אבישי פינקלשטיין

"אחרי הירידות בתחום המסחר האלקטרוני, ראינו גם את הקיצוצים בתקציבי השיווק והמכירות, ועכשיו זה מגיע גם לרכש התוכנה והטכנולוגיה, ובפרט בתחום הסייבר", ממשיך קרפ. "נמשיך לראות את מגמת הקיצוצים בסייבר: הרבה חברות בתחום גייסו יותר מדי כסף, והתברר כי אין מקום לחמש מתחרות בכל קטגוריית שוק. אז נכון שבסייבר תהיה צמיחה ריאלית ממוצעת גבוהה יותר מתחומים אחרים, אבל היא תהיה נמוכה בהרבה מהציפיות המקוריות".

"משיחות שאנחנו עורכים עם מנהלי מערכות המידע בחברות עולה זהירות מתגברת לגבי רכש בזמן הקרוב: כל מה שלא ייצר להם החזר מיידי על ההשקעה לא יהיה בתמונה", אומר לגלובס שחר כהן, מנכ"ל לוסיד קפיטל, קרן המתמחה בהשקעות ציבוריות ופרטיות. "המגמה היא של עצירה, מעבר במסרקות ברזל מחלקה־מחלקה כדי לצמצם מספר הרשיונות, ובחינה מחדש של חבילות השימוש. אחד ממנהלי הרכש הרחיק לכת והחליט לבטל 20% מהרשיונות באופן אקראי כדי לבחון היכן ישימו לב. מגמה נוספת היא צמצום העבודה עם חברות מתמחות או סטארטאפים והרחבת ההתקשרות עם ספקיות גדולות שמציעות הנחות ומבצעים על באנדלים של תוכנות, או סלי פתרונות מגוונים - כמו פאלו אלטו, מיקרוסופט או סרוויס נאו".

חלק ממעגל הקסמים של הפיטורים

הפיטורים בחברות הטכנולוגיה, כמו גם בענפים אחרים, מייצרים מעגל קסמים שמוריד בתורו את תקציבי הרכש. "מטבע הדברים כשמפטרים עובדים וכאשר מגויסים פחות מועמדים לחברות - יש צורך בפחות מחשבים ובפחות רשיונות תוכנה עבור כל אחד מהם", אומר כהן. "כך למשל, משיחות עם כמה מהם, עולה כי רואים ירידה בקצב הצמיחה למערכות ניטור פעילות ענן (Observability) המבוססות על נפח שימוש מצד ארגונים, ביחוד בפלח שוק כמו מסחר אלקטרוני שהוא צרכן גדול של שירותים אלו - זה ישפיע על חברות כמו קורלוג'יקס, אלסטיק או לוגז איי. או".

הקיצוצים בתקציבי המחשוב הם בשורה רעה עבור חברות התוכנה הגדולות, חלקן גם מחזיקות מרכזי פיתוח בישראל - כמו אורקל, סיילספורס, סנופלייק, זום אינפו, דאטה דוג וסרוויס נאו. בימים האחרונים רשמו חברות תוכנה ארגונית נוספות ירידה חדה בבורסות בעקבות עדכון התחזיות שלהן: פורטינט דיווחה על קשיים בהגדלת היקפי המכירות ללקוחות קיימים בתחילת החודש וספגה ירידה של 19% במחיר המנייה בבת אחת. טוויליו, אחת מהחברות הבולטות בשוק הענן עדכנה את תחזית הצמיחה השנתית שלה מ־30% לטווח שינוע בין 15% ל־25%, ואיבדה בבת אחת שליש משוויה.

הנתונים הקשים של חברות התוכנה באים לידי ביטוי גם במדדים: מדד הבועה של לוסיד קפיטל, המחשב את מכפילי המכירות של חברות התוכנה בשנה הקרובה על פי מורגן סטנלי הגיע לשפל של כל הזמנים, מאז החלה פעילות המדד ב־2014. מדד קראנצ'בייס העוקב חברות התוכנה הארגונית שהונפקו בשנה שעברה - בהן קלטורה, טוסט ואפלובין - רשם ירידה של 58% בשווי החברות.

יש מי שמרוויח מקיצוץ העלויות

לא מדובר בהכרח בחדשות רעות עבור ההייטק הישראלי - לעיתים קיצוץ בצמיחה והידוק תקציבי עשויים להביא לסטארט־אפים מסוימים הזדמנויות. ובפרט אם הם מציעים מוצרים המאפשרים לחסוך בעלויות ולהיפטר ממערכות מיושנות ויקרות. "יש לא מעט הזדמנויות במה שקורה עבור סטארטאפים בתחום התוכנה", מרגיע יובל כהן, מייסד ושותף מנהל בקרן סטייג'וואן שמתמחה בין השאר בחברות תוכנה. "לא מעט תאגידים חותכים בפיתוח מוצרים לא רווחיים, והם יכולים לרכוש אותם מסטארט־אפים, במקום זאת. מוצרים שמסייעים לחברות גדולות להתייעל ולחסוך תהליכים פנימיים, לשפר את שירות הלקוחות שלהם, למנוע נטישת לקוחות או לאפשר להן להגביר את המכירות שלהן ללקוחות קיימים או חדשים - עשויות דווקא להרוויח מהמצב".

כזה הוא המקרה של סוכנות הנסיעות הדיגיטליות טריפאקשנס, של אריאל כהן ואילן טוויג. בחודש שעבר החברה הצליחה להעלות את שוויה מ־7.5 מיליארד דולר ל־9.2 מיליארד, ולהתכונן להנפקה לפי שווי של 12 מיליארד דולר. הסיבה לכך היא החסכון בעלויות שטריפאקשנס מספקת ביחס לסוכנויות נסיעות עסקיות הגובות עמלה גבוהה יותר. חברה נוספת שנהנית מהקיצוץ בעלויות הארגונים היא מאש פיימנטס של יוצאי פייפאל ופיוניר עודד זהבי וערן קוטוני, שמציעה לסמנכ"לי כספים מערכת המאפשרת להם לשלוט על ההוצאות בארגון ולמנוע בזבוזים לא מתוכננים מצד עובדים ומנהלים באופן לא מבוקר. 

עוד כתבות

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?