סקר חדש מגלה: האם הציבור בצד של יוניליוור או של רשתות המזון?

רוב הישראלים מעודכנים במאבק בין ספקיות המזון לרשתות הסופרמרקטים ומתייצבים לצד האחרונות - כך עולה מסקר עדכני שערכה ד"ר דנה טבת מאוניברסיטת רייכמן עבור גלובס • 77% אומרים כי יתמכו בהסרת מוצרים של יצרניות נוספות מהמדפים, במקרה שיעלו מחירים

מדפים בסופרמרקט. רשתות הקמעונאות הודיעו על חוסרים, בעקבות עליית מחירי היבואניות / צילום: גלית חתן
מדפים בסופרמרקט. רשתות הקמעונאות הודיעו על חוסרים, בעקבות עליית מחירי היבואניות / צילום: גלית חתן

בשבועיים האחרונים, מאז נכנסו לתוקף חלק מהמחירונים החדשים של ספקיות המזון, הודיעו רשתות השיווק כי הן מסרבות להתייקרויות. אחת אחרי השנייה הן החלו להציב שלטים על המדפים שהתרוקנו ממגוון סחורות, שבהם הודיעו על המצב החדש - בעיקר בכל הנוגע לענקית מוצרי הצריכה והמזון יוניליוור.

המלחמה על העלאות המחירים: מחסור אפשרי במוצרי יוניליוור בשופרסל 
הקרמבו של יוניליוור ומוצרי החלב של טרה ירדו ממדפי שופרסל. מי הבא בתור? 
40% מבעלי הסופרמרקטים העצמאיים: נוריד את מוצרי יוניליוור מהמדפים 
רגע לפני ראש השנה: יוניליוור מעלה מחירים 
הרשתות נגד היבואניות: מי ימצמץ ראשון בקרב על יוקר המחיה | ניתוח

בשלטים של חצי חינם, למשל, נכתב כי "בשל אי-הסכמתנו לעליית מחירי יוניליוור, ייתכן מחסור במוצרי הספק. אנו מציעים מגוון רחב של תחליפים איכותיים ובמחירים הוגנים. תודה לכם על סבלנותכם ותמיכתכם. רק ביחד ננצח".

ברשת יוחננוף היו פחות ספציפיים וכתבו כי "בשל המאבק ביוקר המחיה ייתכנו חוסרים במותגים מסוימים. אנו ממליצים לכם לרכוש מוצרים תחליפיים באיכות גבוהה ובמחיר הוגן".

גם ביינות ביתן הפצירו בלקוחות לשנות הרגלים: "יש חוסרים במותגים מסוימים בשל המאבק ביוקר המחיה. נסו את המוצרים התחליפיים, ותופתעו לטובה", כתבו שם.

מה הציבור חושב על המאבק חוצה הרשתות? בסקר שנערך עבור גלובס על-ידי ד"ר דנה טבת, מומחית בהתנהגות צרכנים מבית ספר אריסון למינהל עסקים באוניברסיטת רייכמן, נבדקה השאלה הזו על כלל היבטיה, כולל בראייה עתידית. 

דנה טבת / צילום: רענן כהן
 דנה טבת / צילום: רענן כהן

רמת מודעות חריגה

לפי הסקר, שבוצע באמצעות פאנל המשיבים האינטרנטי Panel4all בקרב 495 משיבים במדגם מייצג של בני 18 ומעלה הכולל את החברה הערבית, קיימת בציבור מודעות חריגה לסירוב הרשתות למכור מוצרי יוניליוור.

לשאלה "האם שמעת על חברה גדולה המייצרת מוצרים שונים והעלתה מחירים, וכתוצאה מכך חלק מרשתות השיווק מסרבות למכור את מוצריה בסניפים", השיבו 80% בחיוב. כאשר נשאלו המשיבים באופן בלתי נעזר (כלומר ללא רשימת חברות) באיזו חברה מדובר, 50% ציינו מפורשות את השם יוניליוור - נתון הנחשב גבוה.

תשובות אחרות שעלו בשכיחות יחסית גבוהה היו תנובה, דיפלומט, טרה ואסם. התשובה האחרונה מעניינת במיוחד, מכיוון שאסם לא הודיעו בגל האחרון על התייקרויות. נזכיר כי בדצמבר 2021 עמדה אסם במרכז סערת העלאות מחירים, אולם בפברואר השנה חזרה בה בעקבות לחץ ציבורי וממשלתי שהופעל עליה. ייתכן כי למרות זאת האירוע נותר חקוק בזיכרון הציבורי, ולכן התקבלה התוצאה בסקר.

 
  

"המהלך של הרשתות סוקר באמצעי התקשורת, מה שיצר מודעות גבוהה בציבור", אומרת ד"ר טבת. "אחד מכל שניים יודע לציין באופן בלתי נעזר כי מדובר ביוניליוור, ובשאלה נעזרת - 80% מציינים כי שמעו על המהלך, מה שמעיד גם על רמת עניין גבוהה בנושאים אלה".

בפני המשיבים הוצגו השלטים שתלו רשתות המזון, ונמצא כי 60% נתקלו בהם בסניפים או באמצעי התקשורת. כאשר נשאלו המשיבים עד כמה הם תומכים במהלך הרשתות, עלה כי 85% תומכים, ורק 6% לא תומכים במהלך.

מצהירים על עקביות

מקרב המשיבים, 88% דיווחו כי הם נוהגים לקנות באופן קבוע מוצר אחד או יותר של יוניליוור. משיבים אלה נשאלו סדרת שאלות. ראשית, כיצד ינהגו אם יגיעו לחנות ולא יהיה על המדף מוצר של החברה שהם קונים באופן קבוע. על כך השיבו 83% כי יקנו מוצר דומה של חברה אחרת, 11% אמרו כי יוותרו על המוצר, ורק 6% יחפשו אותו בחנות אחרת שכן ממשיכה למכור את מוצרי החברה.

על השאלה "כיצד תנהג במקרה שהמאבק יימשך מעל חודש שבו לא יהיו מוצרי יוניליוור על המדפים", השיבו 87% מרוכשי יוניליוור כי יחפשו תחליף ויקנו מוצר דומה אחר, ורק 5% יחפשו את מוצרי יוניליוור בחנות אחרת.

מה יקרה אם רשתות השיווק ייכנעו ליוניליוור ויתחילו למכור את מוצריהן במחירים שהיא דורשת, כלומר יעלו את המחירים? גם כאן התקבלו תשובות דומות: 78% מהלקוחות הרוכשים בשגרה מוצרי יוניליוור יחפשו תחליפים של חברות אחרות, ו-16% יוותרו על רכישת המוצרים.

"כמובן קשה לנבא עד כמה הציבור יהיה מוכן לוותר בפועל על מוצרי יוניליוור לאורך זמן, אולם ברמת הנכונות, העמדות עקביות", אומרת ד"ר טבת. "הציבור יהיה מוכן לשתף פעולה עם הרשתות ולחפש תחליפים למוצרי יוניליוור, ואף לאורך זמן, בכדי להילחם בהעלאות המחירים".

האמון חוזר לרשתות

כשנשאלו המשיבים האם במקרה שגם יצרניות אחרות יעלו מחירים, הם יתמכו בכך שרשתות השיווק יפסיקו למכור את מוצריהן - רמת התמיכה נשארה גבוהה. 77% יתמכו במהלך, לעומת 10% בלבד שלא יתמכו.

"הממצאים מצביעים על כך שהציבור מביע אמון במהלך הרשתות, ולפחות ברמת ההצהרה, יהיה מוכן לשתף עמן פעולה ולתמוך גם במהלך מקיף יותר למרות הקושי שבדבר - מה שמעיד על חשיבות המטרה, בלימת עליות המחירים", מציינת ד"ר טבת.

"מדובר בסקר שלישי בסדרת סקרים שהתפרסמו בגלובס בשנה האחרונה, העוקבת אחר עמדות הציבור בנושא העלאות המחירים בענף המזון ומוצרי הצריכה. כבר בסקרים הקודמים ראינו כי רמת העניין והמעורבות של הציבור גבוהה ביותר, ומתבטאת ברמת מודעות גבוהה לאורך זמן לפרסומים בתקשורת. הציבור לא משתכנע מטיעונים המנסים להסביר את הרקע לעליות המחירים, אינו נותן להן לגיטימציה ומצהיר על נכונותו לצרוך מוצרים חלופיים למוצרים שהתייקרו.

"באירוע הנוכחי, רשתות השיווק לוקחות חלק פעיל במאבק, ובכך הן יכולות אולי לזכות בכמה נקודות זכות בעיני הציבור. זאת לאחר תקופה שבה הן סבלו מחוסר אמון - למשל עקב החשדות לתיאום מחירים או האתר הסודי של שופרסל לחברה החרדית.

"זוהי הזדמנות גם עבור מותגים קטנים יותר המתחרים ביוניליוור 'להיכנס' לסלי קנייה בבתי אב שהיו נאמנים עד כה לחברה. החשיפה למותגים חלופיים היא כמעט בלתי נמנעת לאור מגוון המוצרים הנרחב שהוסר או עוד יוסר מהמדפים".

האם אכן התמיכה של הציבור במהלך הרשתות תלווה באורך נשימה והימנעות לאורך זמן ממוצרים מוכרים ואהובים? "את זה נוכל לדעת רק ככל שיחלוף הזמן", אומרת ד"ר טבת. "בינתיים נראה כי רשתות השיווק מקבלות אור ירוק מהציבור".