הפסנתרנית הנייה רני בהופעה במוזיאון תל אביב ותערוכה חדשה לצלם דוד עדיקא

דוד עדיקא, מבכירי הצלמים בישראל, מציג בתערוכה חדשה 21 דיוקנאות של צלמים ישראליים • הנייה רני, פסנתרנית בינלאומית זוכת פרסים, מגיעה להופעה בישראל, בה היא משלבת בין מוזיקה קלאסית, ג'אז והאוס • ליליאן ברטו בתפקיד ראשי ב"הדוקטור", מחזה נפיץ על פוליטיקת הזהויות • מדור חדש על כל הדברים המעניינים מחוץ לבית

״ויהיה ערב, ויהיה בוקר, יום אחד״, דוד עדיקא, 2022, מתוך התערוכה ''לדוד מזמור''
״ויהיה ערב, ויהיה בוקר, יום אחד״, דוד עדיקא, 2022, מתוך התערוכה ''לדוד מזמור''

תערוכה
"לדוד מזמור"
מגזין III, יפו

כתובת: עולי ציון 34, יפו
ימים ושעות פתיחה: חמישי 14:00-20:00,שישי 10:00-14:00
נעילת התערוכה: 14.4.22
טלפון: 03-9499900

"לדוד למזמור" הוא שמה של תערוכה חדשה בחלל האמנות "מגזין III" ביפו, בה מציג דוד עדיקא, מהצלמים הבולטים בישראל, 21 תצלומים: 12 דיוקנאות של צלמות וצלמים בביתם, ו־9 תצלומים של חפצים אישיים של המצולמים.

עדיקא מתעד כמו צלם טבע: מוקפד וממוקד. את כל המצולמים, על חפציהם, הוא מכיר היטב. חלקם קולגות וחלקם תלמידיו בעבר. חלל התערוכה, שאצרה כרמית גלילי, אוצרת הקבע של מגזין III יפו, מעוצב כמרחב ביתי פתוח, המעניק לצופה נקודות מבט שונות.

על האמן

דוד עדיקא נולד ב־1970 בירושלים. הוא מבכירי האמנים הפועלים כיום בארץ ומכהן כראש המחלקה לצילום באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, בה הוא גם למד. לאורך הקריירה האמנותית שלו, המתפרשת על פני כמעט שלושה עשורים, הרבה לצלם דיוקנאות וחפצים ביתיים, אשר לדבריו מייצגים מציאות פוליטית וחברתית. עבודותיו עוסקות בזהויות שונות: עדתית, מקומית, מינית ותרבותית. עדיקא הציג בין השאר במוזיאון תל־אביב, במוזיאון ישראל, במוזיאון ע״ש מורנדי בבולוניה, במוזיאון הלאומי לאמנות בלטביה ובגלריה הלאומית לאמנות מודרנית בניו דלהי.

על התערוכה

התצלומים בתערוכה מלאי צבע ומוקפדים לעילא. צבעים עזים וקפדנות יתרה מלווים את עשייתו של עדיקא מתחילת דרכו, וברבות השנים הם הפכו לסימני ההיכר שלו. מתוך הדיוקנאות המוצגים בתערוכה עולה מבט כפול: של עדיקא על המצולמים, ושל המצולמים על עדיקא. החפצים שלהם - קונכייה, עלים, ספר וכדים - מוסיפים ממד אנושי וחמים לתערוכה.

עבודה בולטת

בתצלום "ויהיה ערב, ויהיה בוקר, יום אחד" מונצח קטלוג תערוכתו של הצלם יוסי ברגר, בעלת אותו שם, שהוצגה במוזיאון תל אביב בשנת 2011. על הקטלוג מונחת כוס זכוכית ובתוכה עלה קמל.

בעיני המאסטרים ההולנדים הזכוכית סימלה את הבלי העולם וארעיות החיים. התצלום הוא מחווה ליוסי ברגר, שמת ב־2016, והיה מקור השראה לעדיקא. המחווה הזו מחזירה לחיים, באופן אלגנטי וצנוע, אמנים ישראליים שנעלמו.

ערך שוק

את דוד עדיקא מייצגת "גלריה ברוורמן" בתל אביב. עבודותיו כלולות באוספי מוזיאונים, ביניהם: מוזיאון "ממבו" בבולוניה באיטליה, מוזיאון תל אביב, מוזיאון ישראל, ובאוספים פרטיים, אוסף דורון סבג למשל. שווי עבודותיו של עדיקא נע בין 3,000 דולר ל־25,000 דולר. תמחור העבודות תלוי בין היתר בגודל ובמספר העותקים. התערוכה הופקה על ידי מגזין III - מוזיאון לאמנות עכשווית בשטוקהולם, שפתח את החלל ביפו כשלוחת קבע. למוזיאון היכרות עם שדה האמנות הישראלי, הכוללת רכישת עבודות של אמנים ישראליים, גם של עדיקא.

הצגה
"הדוקטור"
תיאטרון הבימה

כתובת: תרס"ט 2, תל אביב
מאת: רוברט אייק
תרגום: אלי ביז'אווי
בימוי: מירי לזר
שחקנים: ליליאן ברטו, נורמן עיסא, אורי פפר, שלום שמואלוב, אסנת פישמן
משך ההצגה: שעתיים
מחיר כרטיס: 80 שקלים

מתוך ''הדוקטור' / צילום: כפיר בולוטין
 מתוך ''הדוקטור' / צילום: כפיר בולוטין

נערה מגיעה במצב אנוש לבית החולים, לאחר הפלה שהסתבכה. בשעות האחרונות לחייה, מבקש כומר להיכנס אל חדרה כדי להתפלל עליה, אך הרופאה שמטפלת בה, פרופסור רות וולף, מסרבת להכניס אותו. מהרגע הזה, בבית החולים וברשתות החברתיות, מתלקח דיון על פערים מגדריים, יחסי מעמדות, קונפליקטיים דתיים, מתחים בין גזעיים ואתיקה רפואית, בסיומו תמצא וולף את עצמה מחוץ לבית החולים.

ההצגה החדשה של "הבימה", "הדוקטור" מאת רוברט אייק, מהמחזאים הבריטיים הצעירים הבולטים כיום, מבוססת על "פרופסור ברנרדי", מחזהו של הסופר והמחזאי היהודי־אוסטרי ארתור שניצלר משנת 1912. המשחק של ליליאן ברטו, המגלמת את הדמות הראשית בהצגה, פרופסור רות וולף, רב עוצמה ומרובד גוונים. זה אחד התפקידים החזקים ביותר ברפרטואר של ברטו, מהשחקניות הטובות ביותר כיום בישראל. לצידה משחקים נורמן עיסא, אושרת אינגדשט, אורי פפר, אסנת פישמן ושלום שמואלוב. 

הופעה
הנייה רני בהופעה ראשונה בישראל
מוזיאון תל אביב

כתובת: שד' שאול המלך 27 ת״א
תאריך: 18 בנובמבר
שעה: 22:00
משך ההופעה: כשעתיים
מחיר כרטיס: 229 שקלים (מופע ישיבה)
זמינות כרטיסים: נכון ל־9.11 יש עדיין כרטיסים באתר www.eventer.co.il

על אף גילה הצעיר, 32, הנייה רני היא פסנתרנית ומלחינה ניאו־קלאסית פולנייה מהנחשבות בעולם. היא בעלת הכשרה קלאסית, מנגנת באופן עדין ומינימליסטי, ומשתמשת בטכניקות הקלטה מודרניות.

הנייה רני / צילום: ויקיפדיה
 הנייה רני / צילום: ויקיפדיה

המוזיקה שלה חוצה מגזרים. תוך זמן קצר יחסית הפך שמה לתו איכות בקרב חובבי מוזיקה אינסטרומנטלית, אוהבי מוזיקה אלקטרונית, וגם בקרב קהל הנוטה לרוק ומוזיקה אלטרנטיבית.

רני משכה את תשומת הלב של התקשורת והקהל כי הצליחה לטשטש באופן ייחודי את ההבחנות המסורתיות בין ​​ג'אז, מוזיקה קלאסית והאוס, וגם בזכות היותה מבצעת ומלחינה יוצאת מן הכלל.

אלבומה השני, Home, שיצא לפני שנתיים, זכה לשבחים מקיר לקיר וזיכה אותה בפרסים. רני אף מופיעה על הבמות המכובדות באירופה, בין אם בקונסרבטוריונים נחשבים או בפסטיבלי פופ ורוק. זהו סיבוב ההופעות הראשון שלה בישראל. ההופעה הראשונה סולד אאוט, לשנייה עוד נותרו כרטיסים.