היכרות עם היינות של דירק ניפורט, האיש ששינה את תעשיית היין בפורטוגל

דירק ניפורט, יינן מחונן מאזור הדואורו בפורטוגל, הוא דור שלישי ליצרני פורט, היין הפורטוגלי המתוק • כשהביקוש לפורט ירד ברחבי העולם, הוא החליט לשנות את האופי של העסק המשפחתי והחל לייצר יין אדום יבש • בעקבות הגישה החדשה של ניפורט, הלכו כל היצרנים המקומיים • בזכות המהפכה שהחל, הדואורו מזוהה כיום גם עם יינות יבשים

יינות יקב ''ניפורט'': טיארה, רדומה רזרבה, Port 10 years Tawny, נאט קול
יינות יקב ''ניפורט'': טיארה, רדומה רזרבה, Port 10 years Tawny, נאט קול

 ענת אגמון היא בעלת תואר שני בכורמות וייננות מהפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית. מעורבת במיזם היין "צ'ירז" ומבעלות השליטה בגלובס

כשחברת המכוניות "לקסוס" בפורטוגל חיפשה פרזנטור שייצג את המותג הידוע, היא פנתה ליינן הפורטוגלי דירק ניפורט ((Dirk Niepoort). הוא סירב. בהתנהלותו הישירה, הלא מעודנת, ובמראהו המוזנח, עם נעלי קרוקס נצחיות ושיער מאפיר ופרוע, הוא סבר שהוא לא מתאים לליהוק. אבל בלקסוס התעקשו, ובצדק: מדובר בפרסונה.

היינות האדומים הכהים והכבדים מפנים את דרכם ליינות האדומים הבהירים והקלים יותר 
300 זני גפן ומגוון קרקעות וטופוגרפיות: תכירו את היינות הנפלאים של יוון 

דירק ניפורט, האיש שהחל את מהפכת היין באזור הדואורו בפורטוגל

דירק ניפורט הוא יינן מחונן, מהגדולים בזמננו. אסתטיקת החך שלו ידעה לרעות בכרמי זרים, ולהביא את מיטב ההשראה מהעולם אליו הביתה, ליקב "ניפורט" בפורטוגל, בדיוק בזמן שהוא היה זקוק לה. בגיל 25, כדור שלישי ליצרני יינות פורט, ניפורט הבין שלעסק המשפחתי שירש אין קיום. הוא הסיט את מהלכו של הדואורו, אזור יין יפהפה בצפון פורטוגל, שקרוי על שם הנהר שמחבר אותו עם העיר פורטו. בסדרת שיתופי פעולה בין אזוריים, הוא התווה דרך לכל תעשיית היין הפורטוגלית. גם כשהפך למותג יין שבכוחו להניע אזורים שלמים, דירק ניפורט הצליח להישאר טרנדי ולפנות לקהל חתרני וצעיר.

דירק ניפורט
 דירק ניפורט

ירידת הביקוש לפורט והמשבר שבא אחרי

הפורט, היין הפורטוגלי המחוזק והמתוק, וה"קלארט", יין הבורדו הצרפתי היבש, היו המשקאות ששתו באימפריה הבריטית. מנמל פורטו בפורטוגל יצאו לכל חלקי האימפריה מיליוני חביות של יין פורט עשיר שעבר יישון ארוך, במהלכו לארומות הפטל והתות השחור נוסף הליטוף המפתה של קרמל, קינמון, קפה ושוקולד.

בתקופה ההיא חביות ה"פיפה" - חביות מאורכות בנות 500 הליטר המשמשות לעשיית פורט - שטו במורד נהר הדואורו, מן הכרמים והיקבים אל בתי האחסון שליד פורטו.

הענבים נדרכים ברגליים, ותוססים ב"קינטה", שמם של היקבים הקטנים במעלה הדואורו. כשהיין עדיין מתוק למחצה, מוסיפים לו ברנדי מקומי. רמת האלכוהול הגבוהה עוצרת את התסיסה ומשמרת את הפורט, מכינה אותו להבגרה ארוכה, לפעמים של עשרות שנים. פורט שמבגיר שנים רבות בעץ נקרא "טאוני", בעוד שהמתיישנים בבקבוק מכונים "רובי".

בשנות השמונים הלכו והידלדלו שותי הפורט האריסטוקרטים. גם הדור הצעיר לא שתה פורט. למרבית בתי הפורט הגדולים היו קשרים בריטיים שסייעו בשיווק, אולם משפחת ניפורט, שמוצאה דווקא הולנדי, לא נמנתה עמם. השוק היה במשבר. במחסני החביות של בתי הפורט הלכו ונערמו מלאים.

דירק ניפורט הצעיר, הסקרן, רחב האופקים, ששלט ב-7 שפות, עבד בחנות יין והסתובב בעולם לפני שהצטרף לאביו הדומיננטי רולף. הוא הבין אז שהר החביות עשוי לקרוס במשמרת שלו.

הפתרון: פיתוח הזהות של הדואורו כאזור של יין יבש

דירק לא ראה בפורט חזות הכל. ב-1990 הוא ניצל נסיעה של אביו והניח לענבים לתסוס עד תומם. הוא עשה חמש חביות "פיפה" של "רובוסטוס", יין אדום עוצמתי, שהיה היבש הראשון של ניפורט, ואחד הראשונים בדואורו. למרות כעסו של אביו, בעקבות ה"רובוסטוס", בא יין הקאלט "באטוטה", ולאחר מכן "שארם" העדין והמורכב.

בניית שוק ליין היבש, כמו גם מציאת שפה ייננית וסגנון אישי, דרשו מאמץ וזמן. דירק היה צריך לפתח את זהותו כיינן, ואת זהות הדואורו כאזור של יין יבש. בד בבד עם לימוד מעמיק של הטרואר, הוא עשה צעדים מפתיעים נוספים, הפעם לכיוון הלבן.

הפוטנציאל בענבים הלבנים של הדואורו

בדואורו גדלים ענבים לבנים נפלאים, שזכו למעט מאד יחס. רוב הענבים הלבנים, שגדלו בכרמים מעורבים, ובהם זנים כמו רביגאטו, קודגה, ויוזיניו וארינטו, פשוט הוכנסו לתערובת האדומה. דירק הבין את הפוטנציאל. בהשראת הייננות של בורגון בצרפת, הוא בחר את החלקות הטובות ביותר כדי להפיק מכל אחת בנפרד את היין שיבטא אותה. מומלצים בחום: ה"רדומה רזרבה", יין המציע שילוב של מורכבות בורגיניונית וארומטיות של זני הדואורו; ה"טיארה", שהוא אנרגיה מינרלית אלגנטית, ויין הדגל הנדיר "קוש", שנטעם לפעמים כמו "בורגון גראן קרו".

ההשפעה של ניפורט על כל היינים של הדואורו

ייננים מקומיים אימצו את הגישה והסגנון של ניפורט, והתאחדו לקבוצה בשם "נערי הדואורו". יחד הם הכפילו את כוח המשיכה של האזור. בזכות המהפכה שהחל ניפורט, הדואורו מזוהה היום גם עם יינות יבשים. מומחי יין מסכימים כי נעשים בו יינות לבנים מהטובים ומהמפעימים בעולם.

עוד שתי המלצות על יינות יקב ניפורט

Port 10 years Tawny
פורט טאוני מכרם בוגר, שבו עשרות זנים מקומיים גדלים בערבוביה. הבגיר בחבית לפחות עשר שנים, ובעל ארומות אגוז, קרמל, קפה ודבלי תאנים עם קינמון וציפורן. לאחר הפתיחה יישמר כחצי שנה מחוץ למקרר, כך שתוכלו ליהנות ממנו לאורך זמן. להגיש קריר, כאפריטיף או לצד גבינות, עם קינוח שוקולדי או במקומו, רצוי בכוס קטנה.

Nat Cool
בשנים האחרונות ניפורט הרחיב את פעילותו גם מחוץ לעמק הדואורו, וכעת הוא מייצר יין גם באזורים "ויניו ורדה", "דאו" ו"בייראדה". בכל אחד מהם הוא שיתף פעולה עם יינן מקומי.

"נאט קול" הוא יין לבן צעיר, מעורפל ותוסס (פט נאט) מזני אזאל, ארינטו, אווסו וטריישאדורה מאזור ויניו ורדה. בקבוק הליטר הקולי יפתיע את הילדים ההיפסטרים שלכם, וישתלב נפלא בארוחת חברים בשבת בצהריים. גלגלו מעט לפני הפתיחה כדי לערבב את המשקעים ולקבל את מלוא הטעם הייחודי. את יינות "ניפורט" מייבא לישראל אייל מרמלשטיין, בעל חנות היין "פורטו" בטשרניחובסקי 6 בתל אביב.