גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

54 מיליון שקל בארבע שנים: מאחורי הפצצה שהטיל בנק הפועלים על חברת החיתום שלו

מגוון סיבות הובילו את בנק הפועלים להתנתק מחברת החיתום פועלים אי.בי.אי שבה הוא מחזיק ● הסכם תגמול מפנק לשלושת בכירי חברת החיתום המובילה, לו התנגדו בבנק, הוא רק אחד מהם ● בנוסף, ההתנתקות עשויה להעיד על התסכול שיוצרת מגבלת שכר הבכירים בבנקים

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים, עפר גרינבאום, מנכ''ל פועלים אי.בי.אי / צילומים: איל יצהר
דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים, עפר גרינבאום, מנכ''ל פועלים אי.בי.אי / צילומים: איל יצהר

"הפצצה" שהטיל בנק הפועלים על חברת החיתום פועלים אי.בי.אי בשבוע שעבר לא הותירה את המשקיעים אדישים. מניית פועלים אי.בי.אי  צללה בכ-20% ביומיים, לאחר שדיווחה כי הבנק, המחזיק ברבע ממניותיה, פנה אליה במכתב שבו ביקש כי תפעל לשינוי שמה "ללא דיחוי ובהקדם האפשרי", כך שלא יכלול יותר את המילה "פועלים", וכן "לא להשתמש יותר בפעולותיכם העסקיות בשם זה".

בניגוד לעמדת בנק הפועלים: פועלים אי.בי.אי מאשרת תגמול לבכיריה ב-22 מיליון ש'
המוסדיים הפילו את שדרוג השכר של שלושת בכירי פועלים אי.בי.אי
תגמולים של עשרות מיליוני שקלים: החתמים שהרגיזו את בנק הפועלים

משמעות הדרישה, הבינו המשקיעים מיד, היא כי הבנק בראשותו של דב קוטלר מבקש להתנתק מחברת החיתום שבה הוא מחזיק, מהלך שכרוך מבחינתה באובדן עסקים לא מבוטלים שמייצר לה הקשר עם הבנק ועם גופים הקשורים עימו, נכס שלא תמיד רואים בסטטיסטיקה.

השלב הבא, על פי הערכות בשוק, צפוי להיות מכירת מניותיו של בנק הפועלים  בחברת החיתום המובילה, שלאחר הירידות האחרונות נסחרות בשווי של כ-50 מיליון שקל, והקמת חברת חיתום משלו. מועמדים טבעיים לרכוש את המניות יהיו בית ההשקעות אי.בי.אי  (שמחזיק כיום ב-28% ממניות פועלים אי.בי.אי) ומנהליה הבכירים של החברה, אלו שעליהם יצא קצפו של הבנק.

בין בנק הפועלים, שמוביל המנכ"ל דב קוטלר, ובכירי פועלים אי.בי.אי זורם "דם רע" מאז אישר דירקטוריון החברה לפני כחצי שנה תנאי שכר משופרים לשלושת מנהליה הבכירים - המנכ"ל עפר גרינבאום, המשנה למנכ"ל שי נבו והיועץ המשפטי ירון מוזס.

 

זאת חרף התנגדותו הנחרצת של הבנק ולמרות שהאסיפה הכללית של פועלים אי.בי.אי החליטה, ברוב מקרב בעלי מניות המיעוט, שלא לאשר תנאים אלו, המקנים לכל אחד מהשלושה שכר כפול, ואף יותר, מזה של בכירי בנק הפועלים, ובהם קוטלר עצמו וידין ענתבי, שחתום על המכתב לחברת החיתום. התחושה בבנק היא כי בכירי חברת החיתום "לא סופרים אותו", למרות תרומתו הרבה לעסקיה.

ריכוזיות ותחרות עזה בשוק החיתום המקומי

כמה מילים על חברות חיתום. הללו משמשות כמעין גורם מתווך בין חברות המנפיקות ניירות ערך (מניות, אג"ח) ובין המשקיעים שרוכשים אותם. הן אלה האמונות על הבאת החברות החדשות לבורסה, ועל גיוס הכספים עבורן, בעיקר מהגופים המוסדיים - המנהלים את כספי הציבור הרחב.

שוק החיתום המקומי מתאפיין בריכוזיות ובתחרות עזה בין מספר גופים על הובלת הנפקות ועל העמלות הנלוות להן, שהיקפן הכולל מוערך בכמה מאות מיליוני שקלים בשנה.

מאפיין ייחודי נוסף של חברות הפועלות בשוק היצרי, ועל כך העידה לאחרונה פועלים אי.בי.אי עצמה, הוא התבססות על מנהליהן הבכירים: "לא נדרש ידע טכולוגי ואין מדובר ביחסים ארוכי-טווח של החברה עם לקוחות ונותני שירותים. בהיעדר גורמים המובילים את החברה שהם בעלי יכולת, מוניטין אישי וקשרים - לא ניתן לשמור על מובילות החברה".

אלו אינם דברים בעלמא: לפני כחמש שנים חוותה פועלים אי.בי.אי מכה קשה, כשצמד יועצי הנפקות האג"ח של חברות נדל"ן זרות, רפי ליפא וגל עמית, ששיתוף הפעולה הפורה עימם הניב לה את עיקר ההכנסות והרווחים באותה תקופה, פנו במפתיע להקמת חברת חיתום משלהם. לצורך זה הם לקחו עימם את הצוות הניהולי הבכיר של פועלים אי.בי.אי עצמה, בראשות המנכ"ל דאז ארז גולדשמידט, שמוביל מאז את אותה חברה מתחרה (אוריון).

פועלים אי.בי.אי מגייסת את מנהלי לאומי פרטנרס

זמן קצר לאחר אותו אירוע טראומטי, שבעקבותיו צנחה מניית פועלים אי.בי.אי ביותר מ-50%, הגיבה החברה במהלך מפתיע משלה וצירפה לשורותיה את מנהלי המתחרה הגדולה, לאומי פרטנרס חיתום - המנכ"ל גרינבאום ומשנהו נבו. כדי לעשות זאת היא "פתחה את הארנק", והציעה לשניים תנאי תגמול מפתים בשכר, מענקים ומניות, שבנק לאומי, שכמו בנק הפועלים כפוף למגבלות שכר הבכירים במערכת הפיננסית, לא יכול היה להתמודד איתם.

מבדיקת גלובס שנערכה לאחרונה, עלה כי בשנים 2018-2021 שילמה פועלים אי.בי.אי תגמולים בהיקף מצטבר של יותר מ-50 מיליון שקל לשלושת בכיריה. הם, מצידם, תרמו להחזרת החברה למעמדה המוביל, כשאת השנה החולפת, שהייתה שנת שיא לשוק ההנפקות המקומי, סיימה פועלים אי.בי.אי עם עלייה של עשרות אחוזים בהכנסותיה ל-110 מיליון שקל, ועם רווח נקי שהסתכם ב-43 מיליון שקל.

זמן קצר לאחר פרסום הדוחות המשופרים, זימנה פועלים אי.בי.אי אסיפת בעלי מניות שנועדה לשדרג את שכרם של שלושת בכיריה באופן משמעותי. על בסיס תוצאות השנה שעברה היה מקנה להם שדרוג זה תגמולים של כ-23 מיליון שקל (כ-8 מיליון שקל לגרינבאום, 7.5 מיליון שקל לנבו ו-6.8 מיליון שקל למוזס), וזאת לעומת 6.2 מיליון שקל שקיבל כל אחד מהם בשנה החולפת.

בבנק הפועלים (שמנהליו מוגבלים לשכר בעלות של עד 3.5 מיליון שקל בשנה) נדהמו מהחוצפה. ערב כינוס האסיפה, במהלך חודש אפריל, שיגר הבנק מכתב חריג בחריפותו לפועלים אי.בי.אי, ובו הביע התנגדות נחרצת לתנאי השכר המוצעים, וציין בין היתר כי מדובר במהלך "חריג ולא ראוי הפוגע פגיעה קשה ובלתי מידתית בבעלי המניות בחברה".

​בין היתר ציין הבנק, כי הצעת התגמול מעניקה לכל אחד מהשלושה הטבה החורגת מהמקובל בחברות דומות, גם באופן פרטני וגם לאור העובדה שבחברות אחרות שמור התגמול הגבוה למנהל מוביל אחד, וכי היא יוצרת "מצב שבו חלק מהותי מהכנסות החברה מוסט לטובת שלושה נושאי משרה, וזאת על חשבון בעלי המניות".

בנק הפועלים חיכה חצי שנה עם הנקמה הקרה

כאמור, למרות התנגדותו של הבנק אושר בחודש מאי שכרם של בכירי פועלים אי.בי.אי, לאחר שדירקטוריון החברה ביצע "אובר רולינג" להחלטת האסיפה הכללית. בין היתר ציינו שם את "תרומתם המשמעותית של נושאי המשרה לחברה" אשר "סייעו בשיקומה לאחר עזיבת השדרה הניהולית בשנת 2017, זאת בצד התחרות ההולכת וגוברת בשוק החיתום על כוח אדם איכותי". גם לא שכחו שם לשלוח איום מרומז שלפיו "היה ולא יאושר תגמול אשר הולם את נושאי המשרה, האלטרנטיבה של הקמת פעילות עצמאית עומדת בפניהם".

בנק הפועלים חיכה חצי שנה, והגיש את הנקמה קרה, עם הדרישה מפועלים אי.בי.אי להסיר את שמו, ואף ויתר על הדירקטור מטעמו בחברה. בד בבד, כדי להחריף את המהלומה, העביר הבנק את הובלת הנפקת האג"ח הקרובה שלו, כולל עמלה של כמה מיליוני שקלים, לחברת החיתום המתחרה אוריון, זו שמובילים בכירי פועלים אי.בי.אי לשעבר שנטשו את החברה.

הדעה הרווחת בשוק היא, כי בכירי בנק הפועלים, וקוטלר בראשם, לא יכלו להשלים עם תגמול כה מנופח לשלושה מנהלים בכירים בחברה קטנה יחסית (הנסחרת כיום בשווי של פחות מ-200 מיליון שקל) ועם הצפצוף על עמדתו של הבנק בנושא, למרות העסקים הישירים והעקיפים שהוא מביא לחברת החיתום.

מעבר לכך צריך לזכור, כי גם בשנה החולפת, שהייתה הטובה בתולדותיה, הניבה פועלים אי.בי.אי לבנק כ-10 מיליון שקל בלבד - חלקו היחסי ברווחיה. השנה, חלק זה יקטן כנראה במחצית לנוכח החולשה הנוכחית בשוק ההנפקות. מדובר בסכום שולי לעסקיו של בנק הפועלים, חסר משמעות כמעט.

וכשמצרפים את כל אלה - שכר מנקר עיניים, הצפצוף על עמדתו של הבנק והתרומה הזניחה לרווחיו - אך טבעי הוא שבהפועלים יבקשו כעת לרתום את עסקיו ואת קשריו להקים, כמו ביתר הבנקים הגדולים בישראל, חברת חיתום בבעלותו המלאה, שבה יקבלו הבכירים שכר ראוי, אך בוודאי לא כפול ויותר משכרו של מנכ"ל הבנק.

עוד כתבות

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי