גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מפולת בקמעונאות: המניות של החברות הגדולות נחתכו בעשרות אחוזים, ואלו הסיבות

מתחילת השנה נפלו מניות הרשתות בתחומי המזון, האופנה והמוצרים לבית בעשרות אחוזים ● בין הסיבות: זינוק בהוצאות והתפכחות מבוננזת הקורונה ● רוסאריו: "לקצב האינפלציה יש השלכות על הרשתות, מאחר שעליית מחירים תפגע קודם כל בצריכה"

סניף הדגל של מקס סטוק בראשון לציון / צילום: מירו ממן
סניף הדגל של מקס סטוק בראשון לציון / צילום: מירו ממן

מניות רשתות הקמעונאות הנסחרות בבורסה בתל אביב צללו מתחילת השנה בשיעורים של עד 50%. זאת כתוצאה משילוב של זינוק באינפלציה, חששות מעליית מחירים והרעה בתוצאות העסקיות - לאחר שיאי הרווחים בתקופת הקורונה.

רוצים לדעת מה צפוי לכלכלה? תסתכלו על ביצועי שתי חברות הקמעונאות הללו
שופרסל לא רובין הוד, היא נלחמת בהעלאת מחירים בעיקר עבור עצמה |טור סופ"ש
"עם ישראל צריך להפסיק ליילל": מה צביקה ויליגר חושב על יוקר המחיה? | ראיון
גל התייקרויות? הרווחיות התפעולית של הספקים הגדולים לרשתות המזון נחתכה בעשרות אחוזים | ניתוח

מבט אל מניות הרשתות הנכללות במדד ת"א-רשתות שיווק  בבורסה מעלה כי מתוך 18 המניות הנכללות במדד, מרביתן (15) רשמו עד כה תשואה שלילית דו-ספרתית מתחילת השנה, והבולטות ביניהן נחתכו בעשרות אחוזים.

כך למשל צללה מניית רשת מקס סטוק , הפועלת בתחום מכירת מוצרים מוזלים לבית, בשיעור של 52%, ירידה שבעקבותיה נסחרת החברה, הנשלטת בידי קרן ההשקעות AMI שמובילה זהבית כהן, בשווי של כ-700 מיליון שקל בלבד. ירידה בשיעור דומה רשמה מתחילת 2022 מניית חברת האופנה המקוונת טרמינל איקס , שבשליטת קבוצת פוקס , והיא נסחרת כעת בשווי של כ-900 מיליון שקל.

עוד בולטות בין המניות שנפלו בשיעורים חדים מניית קוויק , העוסקת בשיווק קמעונאי אונליין של מזון, שנפלה ב-47% מתחילת השנה לשווי של פחות מ־45 מיליון שקל; ומניית רשת קמעונאות המזון טיב טעם  של שלום חגי, שירדה ב-39% מתחילת השנה ונסחרת בשווי של כ-700 מיליון שקל. 

"המגמה השלילית מגיעה משני כיוונים", מציינת לילך גראוס, אנליסטית קמעונאות בבית ההשקעות רוסאריו. לדבריה, "2021 התאפיינה כשנה עם צריכה גבוהה, משום שהמחצית הראשונה שלה עוד הייתה בסימן הסגרים של תקופת הקורונה. אפשר להגיד שהשנה הנוכחית היא למעשה השנה הראשונה (מאז תחילת 2020) שבה הציבור יוצא לחו"ל ומבזבז יותר כסף על טיסות, חופשות ומסעדות, במקום על רשתות השיווק".

 

"עליית המחירים פוגעת קודם כל בצריכה"

לדברי גראוס, "העניין השני נוגע לאינפלציה המטפסת בישראל, שאליה מתלווה חשש, גם אם במידה פחותה בינתיים, ממיתון. לקצב האינפלציה יש השלכות על רשתות השיווק, מתחומי המזון ועד לאופנה, מאחר שעליית מחירים פוגעת קודם כל בצריכה ומורידה אותה".

נראה כי הסנטימנט של המשקיעים כלפי מניות הרשתות הפך לשלילי בשל החשש שהציבור, שנערך לאפשרות של האטה במשק, יקטין את הצריכה. גורם נוסף לכך הוא הירידה שכבר ניכרת בתוצאותיהן העסקיות השנה, לעומת תקופה "חלומית" של יותר משנה וחצי (עד תום המחצית הראשונה של 2021), שבמהלכה הוגבל הציבור לצרוך בעיקר מהרשתות המקומיות בחסות סגרי הקורונה.

לילך גראוס, אנליסטית הקמעונאות של רוסאריו / צילום: יח''צ רוסאריו

השלכות עליות המחירים ברשתות, שכאמור מוסיפות לדאגת המשקיעים מתוצאותיהן העתידיות, מגיעות לא רק מצד התייקרות המוצרים שהן רוכשות, הן מיבוא והן מייצור מקומי. הן מגיעות גם מצד התייקרות העלויות התפעוליות של הרשתות עצמן.

גראוס מציינת כי "ניכר שעלויות כוח-האדם מתייקרות. הרשתות מתקשות למצוא עובדים לעבודות בסיסיות, ככל הנראה משום שהעובדים רוצים תוספות שכר משמעותיות. לכך יש להוסיף את מחירי החשמל שעלו ואת דמי השכירות שהתייקרו. למעשה, 'הכול עולה'".

נראה כי הפגיעה של האינפלציה בביצועי הרשתות היא אחד האינדיקטורים המרכזיים שמכבידים על מניותיהן. החשש, שכבר החל להתממש במחצית הראשונה של 2022, הוא שהחברות יתקשו לשחזר את הרווחיות שהציגו בשנתיים שקדמו לה, והן נדרשות כעת להתייעל - מה שיעמיס על שורת ההוצאות שלהן.

כך פרסמה לאחרונה הרשת הגדולה בישראל, שופרסל , תוכנית התייעלות שמטרתה "הקטנת הוצאות החברה בדגש על הוצאות תפעוליות, וזאת תוך מינימום פגיעה בפעילות". התוכנית אמורה לכלול פיטורים של 10% מכוח-האדם במטה החברה וצמצום הוצאות תפעוליות נוספות - תוך סגירה של 14 סניפי הרשת ו-11 סניפים של רשת הפארם Be - ובסך-הכול היא צופה כי תרשום הוצאה של 200 מיליון שקל בשנת 2022 בגין אותה תוכנית, שבעזרתה היא מקווה להשיג באמצעות התוכנית חיסכון שנתי של 250 מיליון שקל.

טרמינל איקס: ההפסד התפעולי העמיק ברבעון

אינדיקציה נוספת לכיוון שבו פוסעות הרשתות בתקופה הקרובה סיפקו הדוחות הכספיים שפרסמה בשבוע שעבר חברת טרמינל איקס, העוסקת ביבוא, בשיווק ובמכירה מקוונת של פריטי אופנה ולייף סטייל.

הכנסות החברה, שמובילים המנכ"ל ניר הורוביץ והיו"ר הראל ויזל, אומנם צמחו ברבעון השלישי של השנה ב-25% ל-86 מיליון שקל, אך ההפסד התפעולי העמיק והסתכם ב-8.2 מיליון שקל - כמעט כפול מזה שנרשם בכל המחצית הראשונה של 2022.

הראל ויזל / צילום: שלומי יוסף

את שלושת הרבעונים הראשונים של השנה סיכמה החברה עם הפסד של 6.9 מיליון שקל, שרובו ככולו נרשם ברבעון השלישי, החמרה משמעותית מול הפסד של 1.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2021 ובעיקר מול המחצית הראשונה של השנה הנוכחית, שהסתיימה באיזון.

ההרעה בתוצאות טרמינל איקס נבעה מהתייקרויות שרשמה לכל אורך מבנה ההוצאות שלה. עלות המכר שלה טיפסה ושחקה את הרווחיות הגולמית, והעלויות הלוגיסטיות הכבידו על השורה התפעולית והובילו להעמקת ההפסדים. אין פלא אפוא שהמשקיעים המאוכזבים שלחו את מניית החברה לירידה דו-ספרתית מאז פרסום התוצאות בשבוע שעבר.

הספקיות נאבקות להעלות מחירים ברשתות

בד-בבד נמשכים כיפופי הידיים בין רשתות המזון אל מול הספקיות שלהן. מניתוח שערך גלובס מוקדם יותר השנה עלה כי הרווחיות התפעולית של הספקיות המקומיות הגדולות נחתכה ב-50% בששת החודשים הראשונים של השנה, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד - מה שגורם להן להגביר את הלחץ להעלאת מחירי מוצריהן ברשתות.

המגמה של מאבק על תמחור המוצרים, לנוכח האינפלציה הגואה, הולכת ומתעצמת, ובשבועות האחרונים נפתח מאבק חדש בין רשתות המזון ליונליוור, לנוכח סירובן לאשר לה העלאת מחירים של עשרות אחוזים במוצריה. לאחרונה דווח כי גם תנובה החליטה לייקר את מוצרי החלב שלה ברשתות.

"הרשתות יצטרכו לייצר מקורות הכנסה נוספים ולפעול לפי מדדים של התייעלות, כלומר לקצץ בעובדים ולסגור סניפים לא רווחיים", אומרת גראוס. "גם תחום האונליין נחלש. אם בשנה שעברה עוד לא יכולנו לצאת מהבית או מהמדינה, והקנייה המקוונת הייתה מאוד נוחה - עכשיו אנשים חזרו לקניונים ולטיסות". 

עוד כתבות

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

"למכור את המניות במאי ולצאת"? בוול סטריט כבר לא מאמינים באימרה הישנה

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת בימים אלו בישראל מראה סימני היסוס

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזיג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה ● חברת הלואו קוסט לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות, בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על הביטולים לטיסות באיי יוון ויעדים קרובים נוספים

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

עליות בחוזים העתידיים בוול סטריט; קוואלקום ונובוקיור מזנקות במסחר המוקדם לאחר הדוחות

הדאקס עולה ב-0.1% ● הניקיי ירד ב-0.1% ● בסין לא התקיים מסחר לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, היום / צילום: חיים צח-לע''מ

בלינקן הגיב בביטול לדברי נתניהו על מבצע ברפיח: "אנשים אומרים דברים"

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בתל אביב; פלסאון תעשיות קופצת בכ-6%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר