החוצפה של משפחת יעקובי: החברה מפסידה, והאחים רוצים בונוס

צמד בעלי השליטה בחברת התשתיות מבקשים להסיר תנאי עמידה ברווח לצורך קבלת המענק השנתי, ולהחליפו "ביעדים אישיים מדידים" • ערב ההנפקה ב-2017 הקפיצו השניים את שכרם פי 4 לערך

האחים אמיר ופיני יעקובי / צילום: אריק סולטן
האחים אמיר ופיני יעקובי / צילום: אריק סולטן

חמש שנים לאחר ההנפקה בת"א, שבעקבותיה צנחו מניותיה של קבוצת אחים יעקובי בקרוב ל-80% מבקשים בעלי השליטה בחברת הבנייה והתשתיות, האחים פיני ואמיר יעקובי, לוודא שיקבלו בונוס גם כשהחברה לא עומדת בתנאי הסף שנקבעו לצורך זה.

אסיפת בעלי המניות של החברה שהייתה אמורה להתכנס בשבוע הבא ולהצביע בין היתר על הנושא, נדחתה במספר ימים ל-1 בדצמבר, לצורך קיום דיונים עם גופים המייעצים למשקיעים מוסדיים. כלומר, נראה שהוצגה התנגדות לאישור הבקשה של החברה.

מוקדם מהצפוי: ריצ'רד פרנסיס יחליף את קאר שולץ כמנכ"ל טבע
כאל העלתה את הריבית על ההלוואות לכמעט 11%. הרווח של חברת האשראי זינק 
מפולת בקמעונאות: המניות של החברות הגדולות נחתכו בעשרות אחוזים, ואלו הסיבות | ניתוח גלובס

קבוצת אחים יעקובי העוסקת בבנייה ובתשתיות הונפקה ב-2017, וטרם ההנפקה דאגה לשפר באופן ניכר של עד פי 4 את תנאי ההעסקה של שני האחים בעלי השליטה בחברה - פיני המשמש כיו"ר ואמיר המשמש כמנכ"ל.

לצד הקפצת שכרם של השניים נקבע שיינתן להם תגמול שנתי על בסיס תוצאות החברה, של עד 2.4 מיליון שקל בשנה לפיני יעקובי ושל עד 1.6 מיליון שקל בשנה לאמיר יעקובי.

תנאי הסף שנקבעו אז לצורך הענקת התגמול המשתנה קבעו כי רווח החברה לפני מס יהיה גבוה מ-10 מיליון שקל, וכי היא תעמוד באופן מלא בתנאי הפירעון של הלוואות שהוענקו לה מבנקים.

בשנת 2021, האחים לא היו זכאים לבונוס, על רקע תוצאות החברה, שסיימה את השנה עם הפסד. השינוי המבוקש על-ידי החברה כעת קובע כי גם אם תנאי הסף לא יתקיימו, כלומר החברה לא תרשום רווח לפני מס של מעל 10 מיליון שקל, יוענקו לפיני ולאמיר יעקובי מענקים של עד 3 חודשי שכר לכל אחד, בהתאם לעמידה ביעדים אישיים מדידים שייקבעו מראש. במקביל, תקרת המענק לשניים הופחתה ל-1.8 מיליון שקל ו-1.2 מיליון שקל, בהתאמה.

בהנחה שהשינוי היה מתבצע ב-2021, עלות התגמולים של פיני יעקובי הייתה מגיעה ל-3.9 מיליון שקל במקום 2.1 מיליון שקל בפועל, וזאת בזכות מענק מקסימלי שהיה מקבל, ואילו עלות התגמולים של אמיר יעקובי הייתה עולה מ-1.9 מיליון שקל ל-3.1 מיליון שקל, בזכות מענק מקסימלי של 1.2 מיליון שקל.

אחים יעקובי  פועלת בשלושה תחומים עיקריים: הקמה וביצוע פרויקטים, שירות אחזקה ותפעול מערכות, תשתיות ומבנים ותחום הסביבה הירוקה. הקבוצה מבצעת פרויקטים בתחום התשתיות ובינוי עתירי מערכות וטכנולוגיה, מפתחת ומתקינה טכנלוגיות בתחום התנועה והחניה, הבקרה והביטחון בישראל.

בשנים שלאחר הנפקתה בבורסה נקלעה אחים יעקובי לקשיים פיננסיים שהפכו אותה לאחת ההנפקות המאכזבות בבורסה. בדוחות לסיכום המחצית הראשונה של שנת 2022 נכתב כי בשנתיים האחרונות היא מיישמת תוכנית התייעלות הכוללת צמצום כוח-אדם, חיסכון בדמי שכירות ואיחוד מטות. עוד נכתב שהחברה פועלת למימוש נכסים, ומעריכה שתעמוד במחויבויות שלה בעתיד הנראה לעין.

קרובי המשפחה מועסקים בחברה

יש לציין כי מלבד פיני ואמיר יעקובי יש עוד מספר קרובי משפחה שמועסקים בחברה. תומר יעקובי, בנו של פיני, מכהן כמנהל תשתיות אזור דרום בחברה הבת מנוליד חירות מערכות בתמורה לשכר חודשי של 24 אלף שקל ברוטו, מענק שנתי ומשכורת 13.

יוסי יעקובי, בנו של אמיר, מכהן כמנהל אגף פרויקטים מיוחדים - אלקטרומכניקה בחברת מנוליד וכן כאחראי על הרכש בחברה ובחברות הבנות, תמורת שכר חודשי של 24 אלף שקל ברוטו, מענק שנתי ומשכורת 13.

יניב פרנקל, גיסו של פיני, הוא סמנכ"ל תחום הבקרה התעשייתית בחברה בת, והוא מקבל שכר חודשי של 30 אלף שקל ברוטו, ותשלום חודשי של 10,000 שקל ברוטו בגין ייעוץ. צח יעקובי, בנו של אמיר, הוא מנהל אגף אחזקת תשתיות ומבנים בחברת מנובילד, בתמורה לשכר חודשי של 24 אלף שקל ברוטו, מענק שנתי ומשכורת 13.

שי יעקובי, אחיהם של פיני ואמיר, מכהן כאחראי אדמיניסטרציה אזור דרום בחברת מנוליד תמורת שכר חודשי של 16 אלף שקל ברוטו, ושני מענקים שנתיים של 10,000 שקל כל אחד.

אחים יעקובי נסחרת כיום בבורסה לפי שווי שוק של 99 מיליון שקל לאחר שכאמור איבדה כ-80% מערכה מאז ההקמה . פיני יעקובי מחזיק ב-38% ממניות החברה, אמיר יעקובי בכ-26% כשבעלי מניות נוספים הם עדי צים עם כ-14% ואלטשולר שחם עם כ-8%.

מקבוצת יעקובי נמסר: "מדיניות התגמול שנקבעה במועד ההנפקה נשארת ברמה העקרונית על קנה. כמקובל, בכל חמש שנים, מדיניות התגמול מתעדכנת ובמסגרתה נבחנת האפשרות מצד אחד להוסיף תגמול מוגבל לשלוש משכורות בגין עמידה ביעדים אישיים ריאליים שיקבעו מראש על ידי וועדת הביקורת, זאת לצד הורדת תקרת הבונוסים ב-25%ֶ. יצוין כי בפועל, משנת 2018 עד היום לא חולקו בונוסים לבעלי השליטה".