אחרי שנים של קידום תחבורה שיתופית, פריז שוקלת לאסור על קורקינטים שיתופיים

אחרי שורה של תאונות, תלונות אזרחים על נסיעה על המדרכות ומקרי מוות, עיריית פריז שוקלת לאסור באופן גורף על השימוש בקורקינטים השיתופיים • בירת צרפת הייתה הראשונה באירופה שהשיקה מערכת רחבה להשכרת אופניים שיתופיים

רוכבי קורקינט חשמלי שיתופי בכיכר קונקורד בפריז / צילום: Shutterstock, JeanLucIchard
רוכבי קורקינט חשמלי שיתופי בכיכר קונקורד בפריז / צילום: Shutterstock, JeanLucIchard

עיריית פריז שוקלת בימים אלה להטיל איסור גורף על השימוש בקורקינטים ממונעים שיתופיים בשטחה, אחרי שורה של תאונות, תלונות אזרחים על נסיעה על המדרכות ומקרי מוות כתוצאה מהשימוש בכלי התחבורה החשמלי. הצעד, שדיונים עליו מתקיימים בימים אלה, נעשה דווקא אחרי שהבירה הצרפתית הרחיבה את נתיבי הנסיעה לאופניים ולקורקינטים חשמליים בשנים האחרונות, ושמה דגש מיוחד על תחבורה שיתופית ועל איכות הסביבה.

המשבר בשוק הקורקינטים החשמליים מעמיק, וזו יכולה להיות בשורה טובה לענף | ניתוח 
חברת הקורקינטים בירד: "ייתכן שנפשוט את הרגל" 
למה אי-אפשר ללכת על המדרכות בישראל, ואיך משנים את המצב? | הצוללת

פריז היתה העיר הראשונה באירופה שהשיקה מערכת רחבה להשכרת אופניים שיתופית, וראשת העיר הסוציאליסטית שלה אן הידלגו, שחברה למפלגת "הירוקים", שינתה את פני התחבורה והנתיבים בעיר כך שיעדיפו רוכבי אופניים, תחבורה ציבורית ותחבורה שיתופית. בהתאם לכך, היתה פריז אחד מהמוקדים של חברות הקורקינטים החשמליים שהתפשטו בשנים האחרונות ברחבי ערים בעולם כפתרון תחבורה שיתופית לתנועה בעיר. ב-2018 הייתה פריז לאחת הערים הגדולות הראשונות באירופה להציע שימוש בכלים אלו שבמסגרתו אפשר לאסוף אותם ולהשאיר אותם בכל מקורם בעיר.

אבל בשנים האחרונות גברו התאונות כתוצאה מהשימוש בקורקינטים הללו, התגברו התלונות על נסיעה מסוכנת על המדרכות, או על נסיעה ללא אמצעי הגנה, וגם על חסימת רחובות, השארת קורקינטים במקומות המפריעים להולכי הרגל ולתנועה, ונרשמו כמה מקרי מוות מתוקשרים של רוכבים, כולל נערים ונערות. בתגובה לכך, פריז כבר הגבילה את מספר הכלים השיתופיים בשטחה ל-15,000, ובחרה שלושה מפעילים בלבד, אך הדבר לא סייע להפחית את התלונות. גם הגבלת מהירות ל-20 ק"מ בלבד, ואפילו פחות מכך באזורים מסויימים, לא סייעה. בשמונת החודשים הראשונים של 2022 נרשמו 337 תאונות בהן היו מעורבים קורקינטים חשמליים (לא רק שיתופיים, א"א), עלייה מ-247 בתקופה המקבילה אשתקד.

חברות הקורקינטים כבר החלו בקמפיין נגד

הצטברות המקרים הביאה לכך שמפלגת "הירוקים" שוקלת לשנות את עמדתה בנושא, וסגן ראשת העיר מטעם המפלגה הגדיר את הקורקינטים הממונעים כ"מסוכנים, נוטים לתאונות ובלתי-סביבתיים". הוא אמר כי "החששות שלנו בנושא בטיחות, המרחב הציבורי לא פחתו", והמפלגה הודיעה כי אם לא יימצאו פתרונות טכנולוגיים, היא תצביע בעד איסור השימוש בהם באופן גורף ברחבי העיר, החל ממועד פקיעת ההסכמים הקיימים עם החברות שנבחרו להפעיל אותם בפריז, בפברואר 2023. שינוי העמדה הוביל את העירייה להודיע כי היא שוקלת מחדש את ההפעלה, והחלטה צפויה להתקבל בשבועות הקרובים.

החברות המפעילות את הקורקינטים החשמליים בעיר - Lime, TIER ו-Dott החלו בשבועות האחרונים בקמפיין נגדי שבו הן טוענות כי הכלים הכרחיים לתושבי העיר, שמוצאים אותם שימושיים כתוספת לתחבורה הקיימת. הם גם דיברו בשבח האלגוריתמים המונעים מהם לעבור על המהירות המותרת, וגם לחנות רק באזורים שהוגדרו מראש ככאלה שאינם מפריעים להולכי רגל. החברות מסרו כי ההצעות שלהן כיצד לשפר את המצב נשקלות כעת במסגרת הדיונים על חידוש רשיונות השימוש. ביניהן נשקל גם שינוי שיזהה אם שני נוסעים רוכבים יחד על כלי אחד, בניגוד להנחיות.

גם אם יוטל איסור על חברות שיתוף הקורקינטים, משמעות הדבר אינה שהכלים הללו לא ינועו ברחובות פריז. בשנים האחרונות נרשמה מגמה של רכישת הכלים באופן פרטי, כדי להתנייד בעיר. ב-2021 רכשו אזרחים צרפתים כ-900 אלף כלים, לפי דיווח ב"גרדיאן", וצרפת היא כעת השוק הגדול ביותר באירופה לקורקינטים חשמליים.