הצוללת | פודקאסט

"תהיה פה האטה, אבל לא מיתון": נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, מתארח בפודקאסט "הצוללת של גלובס"

בראיון לפודקאסט "הצוללת של גלובס", נתן נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני החלטות הריבית. הוא הסביר מדוע לנגידים אין ברירה אלא להיות לפעמים "הורסי מסיבות"; מדוע האינפלציה עדיין לא יורדת; מה יקרה לכלכלה בשנה הבאה והאם יש לו חרטות על מהלכי העבר • האזינו 

פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים
פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים

יום אחרי הודעת הריבית של בנק ישראל ביום שני השבוע, שבישרה על העלאתה בעוד חצי אחוז ל-3.25% - העלאה שישית מאז אפריל - התיישב נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון לשיחה באולפן פודקאסט "הצוללת של גלובס" והכריז: "זה כנראה לא סוף התהליך".

בשיחה עמו, העניק הנגיד ירון הצצה אל מאחורי הקלעים של תהליך קבלת ההחלטות, הסביר מהם השיקולים שמנחים אותו ואת שאר חברי הוועדה המוניטרית, שמקבלת החלטות הריבית, וכן דיבר על "המחיר" שמגולם בתהליך העלאת הריבית: גלישת המשק להאטה. ברבעון השלישי הצמיחה במשק פחתה ל-2.1% בלבד, שיעור האבטלה באוקטובר צמח ל-4.3%, שיא של 11 חודשים, וכן ראינו ירידה בצריכה הפרטית ובמכירת הדירות.

ההאטה הזו נדרשת כדי להוריד את האינפלציה, שחצתה כבר את רף ה-5%, וככל הנראה - כך לפי החזאים הפיננסיים - תמשיך עוד לעלות בחודשים הקרובים. במילים אחרות, הדרך לריסון האינפלציה עוברת ב"קירור הכלכלה" ובהאטה במשק, ובבנק ישראל נכנסים אל התקופה הזו בעיניים פקוחות. האתגר, מבחינתם, הוא לא לקרר את הכלכלה, "יותר מדי", וגם לא לפעול באגרסיביות יתר.

"זה דומה למצב שבו אתה נכנס למלקחת חסר סבלנות, מסובב את ברז המים החמים עד הסוף, אבל אז מקבל כוויה", אמר ירון. זה המצב ממנו היו רוצים להימנע בבנק ישראל. ולצד זאת הוסיף: "אין ספק, חלק מהתהליך של ריסון הכלכלה כרוך גם בצמצום פעילות".

אתה אומר יותר מזה: חשוב לנו יותר להוריד את האינפלציה, גם במחיר של האטה.

"זה נכון כי תהליך הורדת האינפלציה כרוך באיזושהי התמתנות".

איך זה מתיישב עם העובדה שבהחלטה האחרונה העליתם את הריבית בחצי אחוז בלבד, בעוד שתי ההעלאות הקודמות היו יותר אגרסיביות, של 0.75%? נראה שאתם כן מוטרדים מההאטה.

"נכון. מצד אחד, סכנת האינפלציה עדיין עומדת בפנינו. מצד שני, ככל שרמת הריביות גבוהה יותר, חשוב לפעול במינון הנכון. עשינו את הצעד הזה, כדי לתת לריבית את הצ'אנס לתת את אותותיה. אבל זה כנראה לא סוף התהליך".

לא פשוט להיות נגיד. צריך כל הזמן להלך בין הטיפות.

"נכון, זה תפקיד מאוד מאתגר, עם הרבה מאוד אחריות. אנחנו רואים את כל משקי הבית והעסקים בכלכלה הישראלית לנגד עינינו כשאנחנו נוקטים בצעדים האלה (של העלאות ריבית). אנחנו יודעים שהם משפיעים כמעט על כל אזרח ואזרח".