מחירי התובלה הימית נחתכו, סין עלולה להפיל אותם עוד יותר

מדיניות הסגרים הנוקשה בסין והציפיות למיתון בכלכלות הגדולות בעולם הביאו את מחירי התובלה הימית לשפל • ירידת המחירים הזו עוד רחוקה מהכיס של הצרכן בקצה ובינתיים מסמנת בעיקר האטה בכלכלה העולמית • אנליסט: "הנחת העבודה היא שהירידות יימשכו ואף יואצו"

נמל גואנגג'ואו בסין / צילום: Shutterstock, GuoZhongHua
נמל גואנגג'ואו בסין / צילום: Shutterstock, GuoZhongHua

מחירי התובלה הימית צנחו לשפל של שנתיים. על פי מדד פרייטוס (Freightos), שבוחן את תעריפי ההובלה ושינוע המכולות, המחיר הגלובלי הממוצע של שילוח מכולה עומד כעת על קצת יותר מ־2,700 דולר, פחות מרבע מהתעריף בשיא שעמד על כ־11 אלף דולר. מצד אחד מדובר בבשורה טובה לצרכנים, אך מנגד גם על אינדיקציה להאטה בכלכלה העולמית.

במשברים הקודמים סין חילצה את המערב. מחקר מראה שהפעם זה לא יקרה
הפגנות אלימות ומחסור בעובדים: הצרות של אפל במפעל הייצור בסין
שריפה קטלנית, האטה כלכלית והפגנות: השיקום הסיני נעצר בגלל סגרי הקורונה
הבנק המרכזי הסיני פועל בעקבות המכה הכלכלית בגלל התפרצות הקורונה

כבר חודשים שמחירי התובלה יורדים, אך בשבועות האחרונים מדובר בצניחה של ממש, על רקע הציפיות למיתון בכלכלות הגדולות בעולם. יואב בורגן, אנליסט בכיר בבית ההשקעות פסגות, מסביר כי מחירי התובלה הימית נחשבים לרגישים מאוד לטלטלות, וכשהתחזיות מספרות על האטה, הם מגיבים בהתאם ובחדות. בענף עצמו לא מופתעים מהצניחה, ואפילו ציפו לה במידה מסוימת.  

 
  

בורגן התייחס לנעשה בסין, עם סגרי הקורונה המתמשכים, והעריך כי אלה לא משפיעים כרגע ו"ספק אם ישפיעו בהמשך על מחירי ההובלה הימית. אולם אם אלו יימשכו ויחריפו על פני תקופה ארוכה, זה עלול להעיב על ההתאוששות הכלכלית המיוחלת בסין, ומאחר שמדובר בכלכלה השנייה בגודלה בעולם אחרי ארה"ב, אז עלולה להיות לכך השפעה שלילית על מחירי ההובלה הימית".

בורגן מזהה מאפיינים דומים בין התנהגות השוק היום, לזו של היציאה ממשבר 2008, "המחירים התחילו לרדת, היה עודף היצע משמעותי של אוניות חדשות. הסיטואציה אולי לא זהה בחומרתה, אבל דומה במאפיינים. יש ירידה בצד הביקושים הגלובליים על רקע הסביבה המאקרו־כלכלית, ומנגד בענף הספנות אנחנו אולי מתקרבים לעודף היצע של אוניות". לדבריו, מהשיא של הרבעון הראשון של 2022 הרווחיות של חברות הספנות הולכת ונשחקת.

גם צים הישראלית בנפגעות מהמצב

מי שנפגעות באופן ישיר הן חברות התובלה הימית, שנהנו מהגאות, ובהן גם צים הישראלית שהונפקה בוול סטריט לפני כשנתיים. בניגוד למתחרות, צים פועלת במודל של חכירה, ולא רוכשת אוניות. בורגן מעריך שבמובן הזה, לצים יש יתרון, אך הוא מציין שמודל כזה גם מוסיף לעודף ההיצע של האוניות - מה שמעודד ירידת מחירים. מניית צים איבדה כ־60% מערכה מאז השיא שאליו הגיעה בחודש מרץ (מתואם לדיבידנדים שחולקו מאז), ושווי החברה כיום הוא 3.08 מיליארד דולר. עם פרסום הדוחות לרבעון השלישי אמר מנכ"ל צים, אלי גליקמן, כי "אנחנו רואים את העננות המצטברת" ולפיכך החברה הפחיתה את התחזית השנתית שלה.

עדיין לא מגיע לכיס של הצרכן בקצה

למרות הירידה החדה במחירי התובלה הימית, ההשפעה על הצרכן הישראלי עדיין לא מורגשת. בורגן מעריך כי "כשהאינפלציה תלך ותתמתן, ומצד שני הירידה בעלויות התובלה תגבר, זה יורגש יותר". האם מגמת הירידה במחירי ההובלה תימשך? בורגן סבור שכן: "נכון להיום הקונצנזוס של כולם בתחום והנחת העבודה הרווחת הם להמשך הירידה ואפילו האצה שלה".