שוקי ההון ממשיכים לפגוע ברווחי חברות הביטוח, ומי בכל זאת רשמה רבעון חיובי?

חמש החברות הגדולות רשמו הפסד מצרפי מהשקעות של יותר מ-30 מיליארד שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה, ורק הפניקס ומנורה מבטחים סיימו את התקופה עם רווח • לאור הנתונים הללו, ברור מדוע חברות הביטוח מחפשות מקורות רווח חדשים, בעיקר בתחום האשראי

יורם נוה, יהודה בן אסאייג, אייל בן סימון / צילום: כדיה לוי, יעל צור, ענבל מרמרי
יורם נוה, יהודה בן אסאייג, אייל בן סימון / צילום: כדיה לוי, יעל צור, ענבל מרמרי

התלות של חברות הביטוח בשוק ההון, וההשפעה של הירידות בבורסות העולם, ממשיכות לתת את אותותיהן בדוחות החברות בענף. מתוך חמש חברות הביטוח הגדולות, שלוש בלבד רשמו רווח ברבעון השלישי של השנה - הפניקס, מנורה מבטחים וכלל. וגם רווח זה היה לרוב קטן ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

למעשה, סיכום השורה התחתונה של החמש - הפניקס, כלל, הראל, מגדל ומנורה מבטחים - מראה כי מדובר בהפסד מצרפי של 108 מיליון שקל. לשם השוואה, חמשת הבנקים הגדולים דווקא נהנו מהתקופה המאתגרת, ובעזרת עליית הריבית והאינפלציה רשמו רווח רבעוני מצרפי של 6.3 מיליארד שקל.

 
  

הפערים הללו בלתי נתפסים בהינתן שחמש חברות הביטוח חולשות לבדן על נכסים בהיקף של יותר מ-1.6 טריליון שקל, גם לאחר שהיקף הנכסים שהן מנהלות ירד בעשרות מיליארדי שקלים בשל אובדן ערך שנבע מהנפילות בשוקי ההון.

מבט על דוחות החברות הגדולות מגלה כי מפעילות ההשקעות שלהן הן הפסידו יחד סכום עתק של 6.8 מיליארד שקל ברבעון השלישי לבדו, ויותר מ-30 מיליארד שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה.

חברות הביטוח אומנם רשמו גידול של 6% במצטבר בפרמיות הרבעוניות, ל-37.7 מיליארד שקל, ובתשעת החודשים הראשונים גידול של 15% ליותר מ-113 מיליארד שקל. אך הנתונים הללו, והפערים מהמערכת הבנקאית, ממחישים עד כמה החיפוש שלהן אחר פעילויות נוספות הוא קריטי בתקופות סוערות בשוק ההון. הדבר ממחיש גם מדוע חברות הביטוח מכוונות לתחום האשראי, שהחברות הפועלות בו הציגו צמיחה בפעילות הכרטיסים ובאשראי לציבור.

מנורה מבטחים: היחידה שהגדילה את הרווח

מי שהציגה את הרווח הגדול ביותר ברבעון האחרון הייתה מנורה מבטחים, שקצרה את הפירות של ההשתלטות על חברת סליקת הצ'קים אי.אר.אן (הגדילה בספטמבר את ההחזקות מ-40% ל-70%), מה שתרם לה כ-108 שקל לרווח הנקי, והשפיע לחיוב על השורה התחתונה שהסתכמה ב-161 מיליון שקל. למעשה מנורה מבטחים היא היחידה שהגדילה את הרווח לעומת הרבעון המקביל אשתקד, שהסתכם אז ב-143 מיליון שקל.

הפניקס, חברת הביטוח עם השווי הגבוה בענף הביטוח - כמעט 10 מיליארד שקל - סיימה את הרבעון עם רווח של 82 מיליון שקל, הרבה הודות לשליטה שלה בגמא, שגם היא פועלת בתחום הסליקה והאשראי.

גמא רשמה רווח של 27 מיליון שקל ברבעון השלישי, וחלק גדול ממנו התגלגל להפניקס, השולטת ב-60% מהחברה. הפניקס היא החברה שרשמה את הרווח הגדול בתשעת החודשים הראשונים של השנה, ובפער ניכר מהמתחרות - 661 מיליון שקל - ומלבדה רק מנורה מבטחים רשמה בתקופה זו רווח, של 158 מיליון שקל.

מגזר האשראי הניב להפניקס רווח כולל (לפני מס) בתשעת החודשים וברבעון השלישי של 48 מיליון שקל ו-24 מיליון שקל, בהתאמה, בהשוואה ל-247 מיליון שקל ו-11 מיליון שקל בתקופות המקבילות. בינואר-ספטמבר אשתקד נרשם רווח של כ-220 מיליון שקל מרישום רווח הון חד-פעמי כתוצאה מעלייה לשליטה בגמא.

חברת הביטוח השלישית שסיימה את הרבעון ברווח היא כלל ביטוח (40 מיליון שקל), שנמצאת בעיצומו של הליך להשלמת העסקה לרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס, לפי שווי של 2.47 מיליארד שקל.

לעומתן, מגדל והראל סיימו את הרבעון בהפסדים של 144 מיליון שקל ו-247 מיליון שקל, בהתאמה. בהראל הסבירו, כי "תוצאות החברה הושפעו באופן משמעותי מתשואות שליליות בשוק ההון ומהרעה חיתומית בענף רכב רכוש, ובכיסויי תרופות ואמבולטורי בענף הבריאות". חברת ביטוחי הבריאות היא הגדולה בישראל ושולטת בכ-40% מהשוק.

אינן יכולות לגבות דמי ניהול משתנים

גורם נוסף שהביא לקיטון בהכנסות הוא אי-היכולת לגבות דמי ניהול משתנים, שגובות החברות בפוליסות מבטיחות תשואה שנמכרו בשנים 1991-2003. לפי החוק, לא ייגבו דמי ניהול משתנים עד להשגת רווחי השקעה בגין הנכסים העומדים כנגד ההתחייבויות התלויות תשואה. בהראל דיווחו, כי נכון לסוף הרבעון השלישי, אומדן דמי הניהול שלא ייגבו בשל התשואה השלילית עמד על כ-433 מיליון שקל. העליות בשוקי ההון מאז סוף הרבעון ועד לשבוע זה צמצמו את הסכום לכ-366 מיליון שקל.

באשר למגדל, חברה שנמצאת בכאוס ניהולי ומחפשת מנכ"ל ויו"ר דירקטוריון קבועים (כרמי גילון מונה ליו"ר זמני), המפולות בבורסות העולם הסבו לה הפסדים של 9.8 מיליארד שקל מהשקעות והכנסות מימון, מול רווחים של 14.2 מיליארד שקל בנתון זה בתקופה המקבילה אשתקד.

מעבר לכך, עוד לפני הרבעון השלישי יישמה מגדל את חוזר לוחות התמותה של הרגולטור, שהביא לגידול של כ-900 מיליון שקל לפני מס בהתחייבויות בביטוח חיים, וגם כלל ספגה בעקבות העדכון הפרשות של מאות מיליוני שקלים.