מאחורי קריסת ענקית הקריפטו: העובדים שעזבו בתחילת הדרך בגלל אי-סדרים מדברים

שנים לפני ההתמוטטות של FTX: חלק ממקימי אלמידה עזבו לאחר מאבק נגד סם בנקמן־פריד על ניהול סיכונים וציות לנהלי הנהלת חשבונות • "בסופו של דבר לא ידענו כמה כסף באמת יש לנו", אומרת אחת העובדות

סם בנקמן-פריד, מייסד ומנכ''ל בורסת הקריפטו FTX / צילום: Reuters, Graeme Sloan/Sipa USA
סם בנקמן-פריד, מייסד ומנכ''ל בורסת הקריפטו FTX / צילום: Reuters, Graeme Sloan/Sipa USA

שנים לפני שאימפריית הקריפטו של סם בנקמן־פריד קרסה, קבוצה של עובדים התפטרה במאבק כוחות - לאחר שהחלה לחשוש לגבי מה שהגדירה כגישה היהירה שלו לסיכון, ציות לנהלים והנהלת חשבונות. 

מייסד בורסת הקריפטו שקרסה: "לא הונאתי אף אחד"
כך מצאה את עצמה צעירה בת 28 במרכז הקריסה הפיננסית שמטלטלת את העולם
התחזית הקודרת של בית ההשקעות הגדול בעולם וההמלצות למשקיעים 
מה לעשות עם מיליון שקל: הטיפים של מנהלי ההשקעות | בדיקת גלובס

העובדים עבדו בחברת המסחר שלו, אלמידה (Alameda Research), וביניהם היו כמה מהעמיתים שלו מתחילת הדרך, כולל המייסדת השותפה של אלמידה טארה מאק אוליי. הם עזבו ב־2018, הרבה לפני שבורסת הקריפטו FTX צמחה מתוך אלמידה. גם FTX וגם אלמידה כעת פשטו רגל.

בנקמן־פריד עשה הימורים עצומים על נכסי קריפטו, אבל בקושי התייחס לסיכונים שהיו כרוכים בהם, והתעלם מחששות העובדים שלו, על־פי אנשים המכירים את הנושא. החברה ערבבה בין הון שסחרה בו והמזומנים לתזרים התפעולי, והייתה גרועה ברישום המאזן שלה, ברמה כזו שלא היה ברור מצב הרווח וההפסד בה, כך אמרו.

"הוא לא רצה להרגיש כבול", אמרה נאיה בוסקל, מהנדסת תוכנה לשעבר באלמידה שעזבה יחד עם מאק אוליי והאחרים. "אבל כתוצאה מזה הגענו למצב שבו לא באמת ידענו כמה כסף באמת יש לנו". 

ויכוחים אישיים

בנקמן פריד אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי העובדים עזבו את החברה בגלל ויכוחים אישיים והיעדר הפרודוקטיביות שלהם, וכי אלמידה מטפלת בנושאי הנהלת חשבונות, נקיטת סיכונים ונושאים אחרים שהם העלו.

"ברגע זה אני מתרכז בלעשות מה שאני יכול כדי לפעול נכון עבור לקוחות FTX", אמר בנקמן־פריד.

חלק מהנושאים שהזכירה קבוצת העובדים לשעבר דומה לנושאים שזוהו על־ידי המנכ"ל החדש של FTX שהובא לנהל את החברה במהלך פשיטת הרגל, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

"אני וקבוצה של אחרים התפטרנו כולנו, בין היתר בגלל חששות לגבי ניהול סיכונים ואתיקה מקצועית", צייצה מאק אוליי ב־16 בנובמבר. "לבי יוצא לכל הקורבנות שהאמון שלהם נבגד, חסכונותיהם אבדו, ופרנסתם הושמדה".

אלמידה הוקמה על־ידי קבוצת אנשים בהובלת בנקמן־פריד ומאק אוליי בסתיו 2017, שנתיים לפני השקת בורסת הקריפטו FTX. בשלב מוקדם הצוות עבד מתוך בית בברקלי, קליפורניה, לפני שהעבירו את העסק לכמה דירות ומשרד מקומי. רוב העובדים הראשונים אמרו שהיו מחויבים לאלטרואיזם יעיל, או EA, תנועה שנועדה לתת תרומות יותר אפקטיביות לצדקה. הם ראו את אלמידה כדרך לעשות הרבה כסף מהמסחר במטבעות קריפטו - רווחים שניתן היה אחר־כך לתעל למטרות צדקה על־פי עקרונות ה־EA, אמרו האנשים.

החברה החלה עם כמה מיליוני דולרים בכסף שלוותה ממשקיעים עשירים, כולל חסידי אלטרואיזם יעיל שמצאה מאק אוליי, וחצתה את רף 100 מיליון דולר עד תחילת 2018, על־פי אנשים המכירים את מאמצי גיוס הכספים.

אך בשלב מוקדם עובדים החלו לחשוש, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. בנקמן־פריד עבד אצל ענקית המסחר הכמותי Jane Street Capital, חברה שיש בה מנגנונים רבים לחישוב סיכונים. אבל כשעמיתים באלמידה הציעו להקים מבנים ומערכות לניהול סיכונים, ציות לנהלים והנהלת חשבונות באופן דומה, בנקמן־פריד דחה את הרעיון, כך אמרו האנשים.

הוא אמר כי בקרות כאלה עלולות להגביל את הפעילות של אלמידה ולהגביל כמה מהר תוכל החברה לנוע לכיוון מסחר ממשי, אמרו האנשים, מה שיקטין את הרווח הפוטנציאלי שלה.

אלמידה בנתה אלגוריתם מסחר כדי לעשות מספר גדול של פעולות מסחר באופן אוטומטי ומהיר, אבל היו אנשים בחברה שחששו שלא תוכל לעקוב אחר כל הפעילות, כך אמרו האנשים. אנשי הצוות אמרו כי אלמידה צריכה לעשות עבודה טובה יותר במעקב אחר המסחר שלה כדי לעקוב באופן ראוי על הרווחים וההפסדים, אבל בנקמן־פריד לא רצה, אמרו האנשים.

לעובדים היו חששות גם לגבי הדרך בה המסחר של החברה בהון מתערבב בכסף שנועד לניהול החברה, אמרו האנשים. זה הקשה לעקוב אחר ביצועי אלמידה ועלויות התפעול שלה, הם אמרו. 

הימורים גדולים 

תוך כמה חודשים מהרגע בו הוקמה החברה, עשה בנקמן־פריד כמה הימורים גדולים, כולל הימור על המחיר של אתריום, והתעלם מהעצות של כמה מעמיתיו, אמרו האנשים. אלמידה עשתה כמה רווחים סולידיים בעסקאות ארביטראז', עסקאות המנצלות את פערי השערים בין אותם מטבעות קריפטו בשווקים שונים, אבל אז ספגה הפסדים בעקבות הימורים אחרים על שינויי מחירים.

חלק מהעובדים היו מתוסכלים על־ידי מה שהגדירו כפרוטוקולים לא מסודרים ונתוני מאזן שגרמו, למשל, לעיכובים בסדרת העברות במטבעות XRP, מה שהוביל להפסד של כמה מיליוני דולרים.

על־פי מסמכים שנכתבו על־ידי בנקמן־פריד, המתוארכים ל־2018 ונצפו על־ידי ה"ג'ורנל", בנקמן־פריד הכיר בכך שהיעדר הנהלת החשבונות ובקרות על סיכונים באלמידה הובילו להפסדים במסחר.

"אף אחד לא [וידא בסופו של דבר שהמסחר והנהלת החשבונות שלנו היו בסדר. עשינו הרבה פעולות מסחר מרושלות, ואנשים חששו לגבי רבות מהן בזמנו", כתב בנקמן־פריד במסמכים, ואמר כי הנושאים עזרו להאיץ "מספר חיכוכים" בתוך החברה.

על־פי המסמכים של בנקמן־פריד, החברה טיפלה בבעיות במרץ 2018, ואלמידה בנתה מערכות שנועדו לחשב טוב יותר את רווחי החברה, את ההפסדים שלה ואת ההעברות, מה שהוביל למערכת מסחר יותר רווחית.

חלק מהאנשים שעזבו אמרו כי סיפרו על החששות שלהם לגבי בנקמן־פריד והיעדר בקרות הסיכונים בחברה לחלק מהמשקיעים באלמידה ולחברים בקהילת האלטרואיזם היעיל, אם כי לא ניתן לקבוע עד כמה מפורטות היו האזהרות שהשמיעו באוזניהם. הם מעולם לא שיתפו בחששות שלהם סוכנויות רגולציה, אמרו האנשים, אבל בנקודה זו אלמידה הייתה חברה קטנה יחסית שהשקיעה רק עבור משקיעים פרטיים בעלי כיסים עמוקים, ומשקיעים קטנים לא היו בסיכון.

עובדים לשעבר באלמידה הציעו לבנקמן־פריד לקנות את חלקו בחברה תמורת מיליון דולר, והוא סירב, על־פי המסמכים של בנקמן־פריד.

עד אפריל 2018, מאק אוליי והאחרים התפטרו והותירו מאחוריהם באלמידה כתריסר עובדים פחות מנוסים.

הנכסים של אלמידה ירדו לכ־30 מיליון דולר באביב 2018, כשחלק מהמשקיעים משכו את כספם, כך אמרו האנשים. 

"כישלון מוחלט של בקרות תאגידיות" 

עזיבות העובדים קרו בין היתר בגלל שבנקמן־פריד וחבריו בפועל השתלטו על החברה, והקפיאו ממנה את האחרים, על־פי חלק מהאנשים שעזבו.

"הסתכלנו על סם והפעולות שלו, הדרך בה התייחס לאנשים והדרך בה ניהל את החברה, והגענו למסקנה שהוא לא הבן אדם אתו אנחנו רוצים לעשות עסקים או להיות קשורים אליו", אמרה בוסקל.

"יש הרבה דברים שהייתי רוצה לעשות שונה באלמידה", כתב במסמכים בנקמן־פריד. "הייתי לא אמפתי, לעתים רחוקות החמאתי לאנשים, ונתתי מעט משוב". אבל בנקמן־פריד כותב במסמכים גם שהוא שינה את היחס שלו לעמיתיו לאחר שהקבוצה עזבה, מה שהוביל ל"חברה הרבה יותר שמחה, פרודוקטיבית ועם יותר שיתוף־פעולה".

מוקדם יותר החודש, המנכ"ל החדש של FTX אמר כי הבורסה לא הקפידה על ניהול ספרים ראוי או עקבה אחר עסקאותיה בקריפטו, ועשתה שגיאות אחרות.

"מעולם בקריירה שלי לא ראיתי כזה כישלון מוחלט של בקרות תאגידיות וכזה היעדר טוטלי של מידע פיננסי אמין כפי שהיה כאן", כתב המנכ"ל החדש ג'ון ג'יי ריי במסמכים שהוגשו לבית המשפט.